Цінова пропозиція

Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Цінова пропозиція - чи є цей документ обов’язковим для тендерної пропозиції учасника чи переможця процедури закупівлі? Розглянемо більш детально з експертом.

В окремих закупівлях замовники іноді вимагають від учасників подати в тендерній пропозиції цінову пропозицію. Часто таку вимогу можна зустріти при закупівлі товарів. Деякі замовники навіть установлюють форму цінової пропозиції. Інші замовники вимагають подати цінову пропозицію переможцю закупівлі і відхиляють такого за її ненадання.

Яка відповідальність за порушення законодавства про закупівлі

Що таке цінова пропозиція на тендер

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Користуючись саме цією умовою, замовники встановлюють вимогу у тендерній документації надати учасниками цінову пропозицію. Як правило, це документ, що повинен містити інформацію про ціну предмета закупівлі, що пропонує учасник.

З огляду на те, що замовник передбачить у вимогах до цінової пропозиції, він може отримати інформацію про ціну за одиницю та/або номенклатурну позицію та загальну ціну початкової тендерної пропозиції учасника, включаючи інформацію про ПДВ.

Цінова пропозиція за результатами аукціону

Якщо після аукціону ціна, запропонована у тендерній пропозиції учасника, не зміниться, то замовник зможе орієнтуватися у вартості складових загальної ціни. Проте, зазвичай після аукціону, ціна учасника змінюється, а отже цінова пропозиція, надана у його тендерній пропозиції може слугувати тільки для ознайомлення із порядком її формування.

Більш того, вимагати цінову пропозицію у відкритих торгах з публікацією англійською мовою дуже ризиковано. Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону у відкритих торгах з публікацією англійською мовою у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні, електронною системою закупівель автоматично розкриваються всі файли тендерної пропозиції, крім інформації про ціну/приведену ціну тендерної пропозиції.

Для того щоб такі файли не відкрилися, учасник при поданні тендерної пропозиції повинен поставити навпроти цих файлів галочку, що це цінова пропозиція. Але більшість учасників забувають про це і, в результаті, замовник або допустить такого учасника до аукціону та, відповідно, порушить вимоги Закону, або матиме відхилити такого учасника.

З огляду на вищезазначене, вимагати цінову пропозицію в тендерній пропозиції не має сенсу.

Цінова пропозиція учасника

Це може бути доречно, тільки у випадку, коли замовник не може визначитися із загальною кількістю предмета закупівлі, наприклад, коли це послуги, потреба у яких виникає в залежності від різних обставин (послуги з перекладу, послуги з митного оформлення тощо).

У цих закупівлях, замовник знає загальну очікувану вартість закупівлі та може отримати від учасника ціну за одиницю, а загальна кількість уже формуватиметься з огляду на потребу замовника, що виникатиме протягом року. Але навіть при таких умовах, замовник повинен вказати орієнтовний обсяг послуг. Це потрібно для того щоб учасники не завищували ціну однієї з позицій послуг. Замовник може орієнтувати учасників у обсязі такої закупівлі шляхом встановлення умови «не менше..».

При цьому, замовнику важливо зазначити у тендерній документації, що після аукціону ціна за одиницю, що вказана у ціновій пропозиції учасника, змінюватиметься пропорційно до зменшення його загальної цінової пропозиції в аукціоні, а загальний обсяг послуг визначатиметься в межах потреби.

Окремі замовники встановлюють форму цінової пропозиції без зазначення у ній ціни. Як правило, вони прописують у цій формі, що учасник погоджується з умовами укладання договору та тим, що його пропозиція може бути відхилена, іноді, із умовою формування ціни. У цьому разі такий документ більше нагадує згоду учасника з умовами закупівлі, а не цінову пропозицію.

Також, поширено вимагати остаточну цінову пропозицію від переможця процедури закупівлі.

Варто зазначити, що завантажувати будь-який документ після аукціону учасники не можуть, крім якщо замовник не надасть їм 24 години на виправлення невідповідностей або їх пропозиція буде визнана аномально низькою. У цих випадках перелік документів, що може завантажити учасник, обмежений вимогами Закону.

А от переможець закупівлі не тільки може, а і повинен завантажити документи, що передбачені Законом та вимогами тендерної документації.

Цінова пропозиція після аукціону

Закон передбачає для переможця процедури закупівлі надавати документи для спростування підстав для відхилення його пропозиції, що встановлені статтею 17 Закону, дозвільні документи та документи стосовно підписанта. Який документ та коли надавати переможцю визначає замовник у тендерній документації.

Цінова пропозиція Тож, як бачимо, Закон не вимагає надавати цінову пропозицію учасником, що визнаний переможцем процедури закупівлі, проте замовники іноді таку вимогу встановлюють.

При оскарженні, у разі ненадання такого документа переможцем процедури закупівлі, орган оскарження, як правило, приймає рішення з огляду на те чи була така вимоги в тендерній документації. Якщо така вимога була, учасник повинен був її або оскаржити або виконати і якщо не виконав, то підстава для відхилення є.

Судова практика - остаточна цінова пропозиція

У постанові Верховного суду у справі № 640/21823/18 суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції, що ненадання переможцем торгів (не завантаження в систему) остаточної пропозиції за результатами аукціону не може бути розцінене як відмову учасника від підписання договору про закупівлю та, як наслідок, не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції переможця.

Проте, ця позиція змінилася у постанові Верховного суду від 17.03.2020 у справі № 826/8263/18. Суди встановили, що спірне рішення відповідача обґрунтоване тим, що подання документів після закінчення строків для подання тендерної пропозиції, не є складовою тендерної пропозиції, а тому їх наявність чи невідповідність умовам тендерної документації не може стати підставою для відхилення пропозиції учасника. Проте, відповідачем не було надано оцінки вимогам тендерної документації замовника та відповідності наданих вказаною компанією документів тендерної пропозиції на її виконання.

Підсумовуючи усе вищезазначене, можемо зробити висновок, що замовникам більш доцільно не вимагати цінову пропозицію від учасника чи учасника переможця у тендері, а прискіпливіше формувати проект договору та передбачати специфікацію у ньому.

Відповідно до статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Цінова пропозиція Таким чином, під час укладання договору про закупівлю замовник зможе вивчити порядок формування ціни у договорі, що йому надає учасник переможець.

За будь-яких обставин, якщо учасник переможець відповідає вимогам тендерної документації та Закону у замовника не має підстав не укласти із ним договір. В той же час, якщо учасник не погоджується укладати договір відповідно до проекту договору у тендерній документації замовника, останній може його відхилити як такого, що відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю.

Враховуючи зазначене, замовники повинні встановлювати вимоги до формування ціни в тендерній документації та проекту договору і вимагати від учасників підтвердження їх дотримання, а не встановлювати форму цінової пропозиції для учасників, адже ціна все одно буде змінена за результатами аукціону.

Цінова пропозиція - приклад

Цінова пропозиція не має затвердженого бланку або шаблону. У ціновій пропозиції зазначають:

  • Назву учасника
  • Валюту цінової пропозиції
  • Умови розрахунків – термін відстрочки платежу.
  • Умови поставки та місце постачання товару.
  • Термін дії цінової пропозиції.

Цінова пропозиція підписується уповноваженою посадовою особою учасника, скріпляється печаткою та подається у сканованому вигляді. Вимога про печатку не стосується учасників, які здійснюють діяльність без печатки згідно з законодавством України.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді