Очікувана вартість предмета закупівлі на 2025 рік

UA RU
Стаття-подарунок від журналу «Держзакупівлі»
журналу «Держзакупівлі»
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Інформація про розмір бюджетного призначення та/або очікувану вартість предмета закупівлі обов’язково має бути відображена у річному плані закупівель замовника на основі актуальних даних. Але вона може змінюватись. Коли і як розрахувати очікувану вартість — пояснимо

На етапі планування закупівель кожному замовнику необхідно аналізувати ринок, щоб визначити очікувану вартість предмета закупівлі. Це пов’язано з тим, що замовнику необхідно самостійно визначити очікувану вартість предмета закупівлі. Водночас слід враховувати специфіку цього предмета з дотриманням закріплених принципів відповідно до статті 5 Закону № 922.

Що таке очікувана вартість публічної закупівлі

Очікувана вартість закупівлі — це розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки із зазначенням інформації про включення чи не включення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів.

Очікувана вартість предмета закупівлі відображається в річному плані закупівель.

Хто визначає очікувану вартість предмета закупівлі

Законодавство не встановлює відповідального за визначення очікуваної вартості закупівлі. Це може бути як підрозділ ініціатора закупівлі, так і уповноважена особа чи спеціальний структурний підрозділ замовника до функцій якого віднесено визначення очікуваної вартості закупівлі.

Втім питання визначення очікуваної вартості надзвичайно важливе, адже це ціна закупівлі від якої залежить і ціна договору. У разі її завищення замовник може потрапити у ситуацію, коли закупить за ціною вище ринкової і тим самим нанесе збитки.

На сьогодні, відкрито досить багато кримінальних справ саме через такі ситуації.

Протокол УО про визначення очікуваної вартості

Порядок визначення очікуваної вартості предмета закупівлі

Порядок визначення очікуваної вартості предмета закупівлі запропоновано Мінекономіки у Примірній методиці визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, що затверджена наказом від 18.02.2020 № 275.

Втім ця методика примірна, тож її положення не позбавляють замовників можливості імпровізувати. Однак, слід пам'ятати, що від очікуваної вартості закупівлі залежить її результат у тому числі ціна договору, а відтак і економія замовника.

Примірна методика передбачає декілька методів визначення очікуваної вартості, зокрема для товарів та послуг це:

  • метод порівняння ринкових цін — полягає у аналізі загальнодоступної відкритої інформації про ціни та інформації з отриманих цінових пропозицій та прайс-листів на момент вивчення ринку;
  • метод визначення очікуваної вартості на підставі закупівельних цін попередніх закупівель — передбачає використання як ціни попередніх власних закупівель замовника (укладених договорів) аналогічних/ідентичних товарів/послуг, так і ціни відповідних закупівель минулих періодів, інформація про які міститься в електронній системі закупівель «Prozorro», з урахуванням індексу інфляції, зміни курсів іноземних валют (у разі, якщо в наявності є валютна складова в ціні товару/послуги), які приведені до єдиних умов.

Як інформаційні джерела використовуються: для індексу інфляції — офіційний вебсайт Державної служби статистики України, для курсів іноземних валют — офіційний вебсайт Національного банку України.

Зміна очікуваної вартості предмета закупівлі

Цінова політика може змінитись, якщо замовник формує і затверджує річний план закупівель на початку року, а процедури закупівель проводить у середині чи наприкінці року. Законодавство передбачає можливість для замовників вносити зміни до річного плану закупівель. Тож за потреби замовник може скоригувати очікувану вартість запланованої закупівлі.

На етапі оголошення закупівлі, замовник вимушений проводити повторний аналіз очікуваної вартості предмета закупівлі. Насамперед для того, аби запланована закупівля пройшла ефективно.

Надалі за ухвалення рішення щодо зміни істотних умов договору, у тому числі ціни договору, відповідає замовник. Тобто він повинен вивчати й аналізувати ринок. І все це в обмежені терміни, в умовах доволі нестабільного ринку у період дії воєнного стану, коли ціни змінюються повсякчас.

Зважте, Особливості № 1178 передбачають можливість учасникам подавати свої тендерні пропозиції з ціною вище очікуваної вартості, але лише за умов, що замовник передбачив таку можливість у тендерній документації.

Якщо замовник зазначає в тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, він повинен зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеної замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.

Якщо замовник не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення, або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації, то замовник відхиляє таку тендерну пропозицію відповідно до абзацу четвертого підпункту 2 пункту 44 цих особливостей.

Які є ризики під час визначення очікуваної вартості

На практиці є два можливі ризики:

  • занижена очікувана вартість — призводить до відсутності учасників;

  • завищена очікувана вартість — призводить до відсутності реальної економії за результатами закупівлі або, що ще гірше, закупівлі за завищеною ціною. 

 

Як визначити очікувану вартість предмета закупівлі

Якщо правильно визначити очікувану вартість, це сприятиме:

  • залученню зацікавлених потенційних учасників;

  • стимулюванню конкуренції;

  • ефективному закупівельному процесу.

Який алгоритм визначення очікуваної вартості закупівлі

  1. Визначте потребу в товарах, роботах, послугах, що плануєте закуповувати.
  2. Визначте характеристики предмета закупівлі (опис товару із зазначенням всіх технічних та якісних характеристик, які можуть впливати на ціну. За необхідності це можна погодити з фахівцями, які відповідають за якість продукції).
  3. Встановіть умови до вимог постачання й оплати.
  4. Проаналізуйте пропозиції ринку (у закупівлях із використанням уніфікованих профілів товару виберіть необхідний профіль з необхідними уніфікованими технічними характеристиками, зробіть запити постачальникам, перевірте ціни у договорах на Прозорро).
  5. Розрахуйте очікувану вартість окремого предмета закупівлі.

 

Очікувана вартість предмета закупівлі: що врахувати

  1. Для аналізу ринку запитуйте потрібну інформацію та рекомендації у потенційних учасників. Не порушуйте принципів закупівель та не створюйте дискримінаційних умов для тих учасників, які не були задіяні у таких консультаціях. Наголошуйте потенційним постачальникам, що за такими зверненнями, консультаціями чи запитами у вас не виникнуть зобов’язання надати перевагу тому учаснику ринку, який на них відповість.
  2. Не застосовуйте розрахунку очікуваної вартості задля зниження конкуренції. Якщо очікувана вартість закупівлі значно занижена і це спричинило відсутність учасників у відкритих торгах, заборонено збільшувати очікувану вартість, коли укладаєте прямий договір на підставі того, що ніхто з учасників не взяв участі у процедурі закупівлі. Адже якби таке збільшення відбулося під час оголошення процедури, ймовірно, учасники на неї завітали б.
  3. Уникайте на етапі формування річного плану закупівель ситуації, коли реальна потреба у закупівлі не відповідає виділеним на неї коштам. Для цього ще під час підготовки до складання бюджетних запитів правильно враховуйте умови визначення очікуваної вартості. Адже саме на цьому етапі бюджетні установи фактично визначають та обґрунтовують потреби у закупівлі товарів, робіт або послуг та необхідний обсяг видатків на наступний рік.


зміст

новини публічні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді