Яким методом визначається очікувана вартість предмета закупівлі
Визначення очікуваної вартості досить відповідальний процес від якого залежить не тільки устпішність закупівлі, а й безпечність спмого замовника. Адже, завищена очікувана вартість призводить до неефективного витрачання коштів, закупвлі за завищеною ціною та відповідно збитків державі.
Наказ Мінекономіки № 275 щодо очікуваної вартості
Єдиний нормативний документ, що допомагає замовникам для розрахунку очікуваної вартості закупівлі це наказ Мінекономіки «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 (далі – Примірна методика).
Примірна методика розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі
Слід зауважити, що Примірна методика це орієнтир для замовників, а не єдиновизначений механізм. Вони можуть відступати від порядку, встановленого Примірною методикою, або ж доповнювати його.
Втім Примірна методика орієнтує на головні принципи визначення очікуваної вартості, зокрема на:
- приведення порівняльних цін до єдиного знаменника;
- джерела інформації для отримання цін;
- основні вимоги для формування очікуваної ввартості.
Примірна методика передбачає декілька методів для визначення очікуваної вартості для конкурентних товарів та послуг.
Методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі
Для робіт рекомендовано застосовувати будівельні нормативи, зокрема кошторисні норми України "Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво". Очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, реконструкції, ремонту або утримання автомобільних доріг загального користування визначається з урахуванням:
- Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування;
- Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування.
Враховуючи зазначене для визначення очікуваної вартості робіт необхідно залучати окремих спеціалістів із будівельною освітою та необхідними навиками або купувати послуги з розробки проєктів відповідного будівництва, реконструкції чи ремонту.

- Як закупити товари із сезонним коливанням ціни
- Чи треба обґрунтовувати зниження ціни під час укладення договору про закупівлю
- Як проаналізувати ціни в запитах пропозицій постачальників, щоб закупити без переплат
- Чи повинна УО складати протокол про визначення очікуваної вартості
- Чи повинна УО документально підтверджувати вибір постачальника і ціну
Очікувану вартість товарів та послуг замовник може визначити самостійно, тому розглянемо більш детально які методи при цьому можна застосувати.
Метод розрахунку очікуваної вартості товарів/послуг методом порівняння ринкових цін
Метод порівняння ринкових цін — це метод визначення очікуваної вартості на підставі даних ринку, а саме загальнодоступної відкритої інформації про ціни та інформації з отриманих цінових пропозицій та прайс-листів на момент вивчення ринку.
Це найбільш поширений метод розрахунку очікуваної вартості.
Способи, що рекомендуються для отримання інформації про ціну товарів та послуг:
1) здійснити пошук, збір та аналіз загальнодоступної інформації про ціну, до якої відноситься в тому числі:
- інформація про ціни товарів та послуг, що міститься в мережі Інтернет у відкритому доступі, в тому числі на сайтах виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель "Prozorro" та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках;
- довідкові ціни на товари та послуги, що публікуються в спеціалізованих виданнях, які випускаються в друкованій та електронній формі або розміщуються в мережі Інтернет (у разі їх наявності);
- біржові котирування світових, регіональних, місцевих та профільних бірж (в разі біржового товару);
- дані спеціалізованих інформаційно-аналітичних видань;
- дані офіційних статистичних видань, в тому числі іноземних.
Під час збору інформації про ціну слід враховувати, що умови запланованих закупівель (обсяги закупівлі, умови оплати та поставки тощо) мають бути співставні з умовами закупівель, інформація про які міститься у відкритих джерелах та може бути використана для розрахунку очікуваної вартості. Крім того, слід враховувати інші можливі чинники, що впливають на ціну товарів та послуг, як, наприклад, сезонні коливання цін на певні предмети закупівлі, наявність товару на ринку, умови оплати та постачання.
2) направити не менше 3-х письмових запитів цінових пропозицій (електронною поштою) виробникам, офіційним представникам та дилерам, постачальникам конкретного товару, надавачам послуг.
У запитах цінових пропозицій рекомендується зазначати інформацію щодо повної характеристики предмета закупівлі (марка, креслення, розмір, ДСТУ, ГОСТ, технічні умови, тип, сорт, категорія, артикул, ємність, густина, тип упаковки (тара), а також рік випуску для техніки та обладнання), необхідної кількості, графіку поставок, умов постачання, умов оплати та системи надання знижок, гарантійного терміну тощо. Зазначати, що збір інформації не тягне за собою ніяких зобов'язань замовника. Також рекомендується зазначати щодо відповідності якості товарів та послуг вимогам чинних нормативних документів та документів на їх виготовлення.
При отриманні відповідей від учасників варто аналізувати хто саме відповів, чи не є вони пов’язаними, чи не пропонують товар одного і того ж виробника, яку ціну пропонували на цей же товар в інших закупівлях.
Замовник повинен зважити усю отриману інформацію та визначити очікувану вартість закупівлі розрахувавши середнє значення отриманих цінових пропозицій.
Важливо щоб ці пропозиції були приведені до єдиних умов, враховуючи валюту, умови поставки, умови оплати тощо. Також варто переглянути чи є серед учасників неплатники та платники ПДВ.
Метод розрахунку очікуваної вартості товарів/послуг на підставі закупівельних цін попередніх закупівель
У разі обмеженої конкуренції на ринку певного товару чи послуги та неможливості отримання достатньої кількості інформації щодо актуальних ринкових цін доцільно застосовувати метод розрахунку очікуваної вартості на підставі закупівельних цін минулих закупівель.
Для розрахунку очікуваної вартості можуть використовуватись як ціни попередніх власних закупівель замовника (укладених договорів) аналогічних/ідентичних товарів/послуг, так і ціни відповідних закупівель минулих періодів, інформація про які міститься в електронній системі закупівель "Prozorro", з урахуванням індексу інфляції, зміни курсів іноземних валют (у разі, якщо в наявності є валютна складова в ціні товару/послуги), які приведені до єдиних умов.
Як інформаційні джерела використовуються: для індексу інфляції — офіційний вебсайт Державної служби статистики України, для курсів іноземних валют — офіційний вебсайт Національного банку України.
З метою встановлення поточних цін, до цін попередніх закупівель застосовується коефіцієнт індексації, розрахований за допомогою калькулятора індексації на офіційному вебсайті Державної служби статистики України. Базисним місяцем, який застосовується для розрахунку коефіцієнта індексації, є місяць, наступний за місяцем укладання угоди у минулому періоді; коефіцієнт індексації розраховується відносно місяця, що передує місяцю, у якому здійснюється розрахунок очікуваної вартості.
Коефіцієнти індексації розраховуються щодо кожного джерела інформації про ціни. В подальших розрахунках очікуваної вартості використовується мінімальний коефіцієнт індексації.
Цей метод може бути використаний для розрахунку очікуваної вартості закупівлі товарів українського походження.
Для розрахунку очікуваної вартості закупівлі товарів/послуг іноземного походження закупівельні ціни минулих періодів коригуються з урахуванням зміни курсу валют. Зміна офіційного курсу гривні розраховується у відсотках до іноземної валюти країни виробника товару або надавача послуги за такий період: з дати укладання договору (додаткової угоди) до дати розрахунку очікуваної вартості аналогічного/ідентичного товару чи послуги.
Для розрахунків зміни офіційного курсу гривні використовується інформація про офіційний курс валют, яка розміщена на офіційному вебсайті Національного Банку України.
Метод розрахунку очікуваної вартості товарів/послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів
Очікувана вартість закупівлі товарів/послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів (відповідно до постанов, наказів, інших нормативно-правових актів органів державної влади, уповноважених на здійснення державного регулювання цін у відповідній сфері), визначається як добуток необхідного обсягу товарів/послуг та ціни (тарифу), затвердженої відповідним нормативно-правовим актом.
Методика визначення очікуваної вартості в період дії воєнного стану
Зазвичай очікувана вартість закупівлі визначається за середньою ціною з отриманих даних про ціну постачальників та з інших джерел на ринку. Якщо така ціна буде завищена, то вважалося, що вона буде приведена у відповідність за результатами аукціону.
Однак, у період дії воєнного стану закупівля може завершитися без аукціону. Якщо тендерну пропозицію подасть один учасник саме він може бути визначений переможцем.
Але ж формуючи свою тендерну пропозицію учасники припускають можливість аукціону і в ціну закладають запас для пониження на аукціоні. Якщо учасник у тендері один то таке завищення ціни не змінюється. І можемо зустріти випадки, коли ціна за результатами тендеру на товар вища ніж у магазині поруч.
Саме для уникнення таких ситуацій замовники у період воєнного стану для окремих закупівель приймають рішення визначати очікувану вартість не за середньою ціною комерційних пропозицій, а за найнижчою.
Для кожного предмета закупівлі, що планує закуповувати замовник, очікувана вартість визначаєть окремо і з урахуванням особливостей цього предмета.
Замовнику щоб уникнути спірних питань та розподілити відповідальність між учасниками закупівельного процесу варто затвердити внутрішній документ — порядок чи положення про визначення очікуваної вартості.