Чи можлива пролонгація договору про закупівлю
Потреба отримати ТМЦ/послуги/роботи у замовника може виникати постійно. Наприклад, під час закупівлі продуктів харчування в лікарні/школи, пального чи ремонту (підтримання у технічно справному стані) комунального транспорту. Якщо постачальник зарекомендував себе як надійний контрагент, у замовника може виникнути бажання продовжити вже укладений договір. З’ясуймо, чи можна автоматично пролонгувати договір з публічних закупівель у воєнний час.
Пролонгація договору
Пролонгація договору — це продовження дії (чинності) такої угоди у часі.
Автоматична пролонгація договору у широкому розумінні — це продовження дії договору на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені раніше, якщо така можливість передбачена договором та немає заяв від сторін про його припинення або зміну умов.
Автоматична пролонгація договору закупівлі за ГК передбачена лише для окремих видів правовідносин. Водночас на господарські правовідносини поширюється принцип: «Можна все, що не заборонено законодавством, якщо сторони досягли згоди». Тобто вписати умови про автоматичну пролонгацію можна і в договір постачання. Проте варто пам’ятати, що сторони не завжди досягають згоди щодо цього питання, оскільки ціни постійно змінюються, особливо під час воєнного стану. Тож вигідніше переглядати порядок формування цін з огляду на поточну ситуацію.
Автоматична пролонгація договору про закупівлю
Основною особливістю договору про закупівлю є те, що під час його укладання слід керуватися не лише ЦК та ГК, але й Законом № 922, а на період воєнного стану — постановою КМУ від 12.10.22 № 1178 , які для цього виду договору мають вищу юридичну силу.
Із системного аналізу норм Закону № 922 робимо висновок, що дія договору про закупівлю не може тривати більше одного календарного року. Це, передусім, пов’язано із тим, що зазвичай замовники отримують кошти з відповідних бюджетів. А частина 1 статті 3 БК передбачає, що бюджетним періодом для всіх бюджетів є календарний рік — від 1 січня і до 31 грудня. А оскільки в бюджет на наступний рік можуть вносити зміни щодо фінансування певних статей витрат, що впливає і на закупівлі замовників, укладати договір про закупівлю більше ніж на календарний рік закон не дозволяє.
Відповідно до пункту 17 Постанови № 1178, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей потрібно укладати відповідно до ЦК та ГК з урахуванням положень статті 41 Закону № 922, крім частин 2-5, 7-9 цієї статті та цих особливостей.
Отже, на інші випадки поширюються приписи Закону № 922, зокрема, пункт 6 частини 1 статті 1 цього Закону. Тобто, договір про закупівлю — це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає платне отримання замовником послуг/робіт/ТМЦ.
Пункт 11 Постанови № 1178 вказує, що для закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою ніж 1,5 млн грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у т.ч. електронний каталог для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково повинен дотримувати принципів здійснення публічних закупівель, які визначає Закон, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 38 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Отже, у випадку закупівлі ТМЦ/робіт/послуг у межах певних сум на період воєнного стану автоматична пролонгація договору є можливою для:
ТМЦ та послуг (крім послуг з поточного ремонту) — до 100 тис. грн;
послуг з поточного ремонту — до 200 тис. грн;
робіт — до 1,5 млн грн.
Водночас, у разі закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. грн (тобто включно з 49999,99 грн), без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Важливо! За пунктом 15 Особливостей № 1178, якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у предметі закупівлі, який він вже закуповув у поточному році, очікувану вартість такого предмета закупівлі не потрібно додавати до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі чи тотожних предметів закупівель, закупівлю яких він проводив. Натомість замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, які визначають Особливості № 1178.
Тобто, у випадку появи у замовника нової, не передбаченої потреби, вид закупівлі він обирає на підставі виключно очікуваної вартості, без урахування закупівель за тим же кодом, які він проводив раніше. За таких обставин, на період воєнного стану потреба в пролонгації договору фактично відпадає.
Пролонгація договору на 20%
А от коли сторони можуть погодити наступну/нову закупівлю визначає частина 6 статті 41 Закону № 922 (це твердження узгоджується з приписами пунктом 17 Особливостей № 1178).
Так, дію договору про закупівлю можна продовжити (пролонгувати) на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, що був укладений у в попередньому році, звісно за умови, коли видатки для цієї дії затверджені в установленому порядку.
Пролонгація відбувається шляхом укладання додаткової угоди про продовження дії договору.
Отже, договір, що був укладений за наслідками описаних вище закупівель можна продовжити, але з дотриманням приписів Особливостей № 1178.