Стратегія реформування держфінансів 2026–2030: що зміниться в публічних закупівлях
Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Проєкт Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2026–2030 роки передбачає нову хвилю змін у законодавстві про закупівлі, розвиток Prozorro та посилення контролю з боку Держаудитслужби. Основний фокус — наближення до стандартів ЄС, цифровізація та контроль закупівель для відбудови.
Публічні закупівлі винесені в окремий блок Стратегії (ціль 3.1) із метою створити ефективну, прозору та конкурентну систему закупівель, публічно-приватного партнерства та концесій, що відповідає стандартам ЄС і забезпечує раціональне використання публічних коштів.
Закупівлі за інструментом Ukraine Facility — крок за кроком
Розберемо детальніше.
1. Нова хвиля змін до Закону про закупівлі та концесію
Стратегія передбачає:
- Зміни до Закону «Про публічні закупівлі» — законопроєкт мають підготувати та подати до ВРУ до ІІ кварталу 2027 року.
- Зміни до Закону «Про концесію» та актів про публічно-приватне партнерство, також із фокусом на узгодження з правом ЄС.
У пояснювальній частині Стратегії прямо вказано, що потрібно:
- доузгодити нацзаконодавство з директивами ЄС щодо сфери застосування Закону, переліку винятків,
- чіткіше врегулювати зміну умов договору та підстави розірвання,
- забезпечити застосування аналогічних правил і способів здійснення закупівель, як у праві ЄС (acquis).
2. Prozorro: е-контракти та глибша інтеграція з іншими системами
Окреме завдання Стратегії — удосконалити електронну систему закупівель з урахуванням вимог та стандартів ЄС.
Заплановано:
- Реалізувати в ЕСЗ механізм формування та підписання договорів про закупівлю як електронних документів — тобто контракт можна буде повністю створити й підписати в системі.
- Поглибити інтеграцію Prozorro з системою відбудови DREAM, Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва (ЄДЕССБ) та іншими держсистемами (через «Трембіту»).
- Розвивати стандартизовані електронні форми документів та оновлені автоматичні індикатори ризику для моніторингу закупівель Держаудитслужбою.
3. Посилення контролю: Держаудитслужба та швидші суди
Третє завдання блоку — удосконалити механізми контролю за закупівлями.
У Стратегії закладено:
- Реалізацію Дорожньої карти посилення контролю за публічними закупівлями з боку Держаудитслужби (у прив’язці до Плану України щодо ЄС). Звітувати про виконання заходів мають щороку в І кварталі.
- Зміни до Кодексу адміністративного судочинства — для запровадження прискореного судового розгляду справ щодо оскарження висновків моніторингу закупівель.
Проаналізуємо, що змінилося у відповідальності УО. Розберемо, за які порушення УО можуть притягнути до дисциплінарної, адміністративної, цивільної та кримінальної відповідальності
4. Орієнтир на відбудову та нові показники якості закупівель
Стратегія прямо пов’язує зміни в закупівлях із:
- закупівлями для відбудови зруйнованих об’єктів та
- рухом до членства в ЄС.
Для вимірювання прогресу запроваджують, зокрема, такі індикатори:
- частка конкурентних процедур із неціновими критеріями оцінки,
- кількість моніторингів, проведених за результатами автоматичних індикаторів ризику.
Це сигнал, що в майбутньому від закупівельників очікуватимуть:
- ширшого використання якісних критеріїв оцінки, а не лише ціни,
- готовності до постійного аналізу ризиків та уваги контролюючих органів, особливо в проєктах відбудови.
Джерело: Мінфін
