Закупівлі з інструментом Ukraine Facility
Ukraine Facility: що це
Ukraine Facility — це фінансова програма Європейського Союзу, розрахована на чотири роки (2024—2027). У її межах Україна отримає 50 млрд євро, які спрямують на підтримку держбюджету, стимулювання інвестицій та технічну допомогу. Лише у 2024 році було освоєно 16,2 млрд євро.
Мета Ukraine Facility — покрити дефіцит фінансування державного бюджету, сприяти відбудові критично важливої інфраструктури, проводити реконструкцію та модернізацію економіки, а також сприяти впровадженню ключових реформ, необхідних для євроінтеграції України. Фінансування надходить безпосередньо від Європейського Союзу, після чого його розподіляють на статті витрат.
Щоб реалізувати ініціативу Європейського Союзу, КМУ 18 березня 2024 року затвердив План України Ukraine Facility. Він передбачає реформи, що закладають основу для економічного розвитку та інтеграції України до Європейського Союзу.
Функціонування Ukraine Facility базується на нормативних актах, як-от:
- Регламент Європейського Парламенту та Ради (ЄС) 2024/792 від 29.02.2024, який визначає правові межі й механізми фінансування;
- Закон України «Про ратифікацію Рамкової угоди між Україною та ЄС щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility» від 06.06.2024 № 3786-IX, який надає правові підстави отримувати кошти Європейського Союзу.
Рамкова угода між Україною та ЄС набула чинності 20 червня 2024 року. Вона регулює порядок, як використовувати кошти, і визначає правила закупівель за видатками, передбаченими Планом.
Закупівлі в межах Ukraine Facility замовники здійснюють відповідно до:
- Закону № 922 та Особливостей № 1178;
- Рамкової угоди (статті 5, 7, 17), яка регулює використання коштів, фінансування, контроль і звітність.
Якщо Рамкова угода містить спеціальні правила, замовники їх застосовують. За відсутності правил вони керуються Законом № 922 та Особливостями № 1178.
Вимоги Рамкової угоди поширюються на всі закупівлі в межах Плану України Ukraine Facility, що гарантує:
- ефективне використання коштів;
- прозорість процедур;
- дотримання європейських стандартів фінансового управління.
Рамкова угода Ukraine facility
Стаття 5 Рамкової угоди регулює правила щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання.
Участь у процедурах закупівель, грантів і премій, що їх фінансує Європейський Союз через інструмент Ukraine Facility, буде доступною для:
- міжнародних і регіональних організацій;
- фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у:
- державах-членах Європейського Союзу, Україні, країнах Західних Балкан, Грузії, Молдові, а також країнах-учасницях Угоди про Європейський економічний простір;
- країнах, які надають Україні підтримку на рівні, співмірному з допомогою Європейського Союзу, з урахуванням розміру їхньої економіки та для яких Європейська комісія визначила взаємний доступ до допомоги в Україні (табл.).
Перелік прийнятних країн щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування через інструмент Ukraine Facility
Країни Європейського Союзу | Члени Європейського економічного простору | Країни-партнери з регіону Західні Балкани | Інші |
Австрія | Ісландія | Албанія | Україна |
Бельгія | Ліхтенштейн | Боснія та Герцеговина | Грузія |
Болгарія | Норвегія | Північна Македонія | Молдова |
Хорватія | Чорногорія | ||
Кіпр | Сербія | ||
Чехія | Косово | ||
Данія | |||
Естонія | |||
Фінляндія | |||
Франція | |||
Німеччина | |||
Греція | |||
Угорщина | |||
Ірландія | |||
Італія | |||
Латвія | |||
Литва | |||
Люксембург | |||
Мальта | |||
Нідерланди | |||
Польща | |||
Португалія | |||
Румунія | |||
Словаччина | |||
Словенія | |||
Іспанія | |||
Швеція |
Підстава — стаття 11 Регламенту Європейського Парламенту та Ради (ЄС) 2024/792 та стаття 5 Рамкової угоди.
Усі поставки та матеріали, які Україна або суб’єкти під її контролем фінансують і закуповують для реалізації заходів Плану, повинні походити з прийнятних країн, якщо тільки ці поставки не можна отримати на розумних умовах у жодній із цих країн. Також діють обмеження, зазначені в пункті 7 статті 5 Рамкової угоди.
Правила прийнятності не мають обмежувати громадянства фізичних осіб, які працюють за наймом або за іншим договором у прийнятного підрядника чи, за потреби, субпідрядників, якщо іншого не передбачено пунктом 7 статті 5 Рамкової угоди. Підстава — пункт 4 статті 5 Рамкової угоди.
Пункт 7 статті 5 Рамкової угоди дозволяє встановлювати обмеження на підставі:
- громадянства;
- географічного розташування;
- характеру юридичних осіб, які беруть участь у закупівлях;
- географічного походження поставок і матеріалів.
Ці обмеження можливі у випадках, коли вони:
- обґрунтовані специфікою заходу, зокрема:
- особливим характером або цілями заходу;
- спеціальною процедурою присудження;
- ефективною реалізацією заходів.
- необхідні для захисту безпеки чи громадського порядку, особливо коли стосуються стратегічних активів та інтересів Європейського Союзу, держав-членів або України. Це включає:
- цифрову інфраструктуру;
- інформаційно-комунікаційні системи;
- пов’язані ланцюги постачання.
Учасники та кандидати з неприйнятних країн можуть брати участь у закупівлях за умови, якщо:
- існує нагальна необхідність;
- цих послуг немає на ринках відповідних країн або територій;
- є інші обґрунтовані причини, через які дотримання правил прийнятності ускладнює або унеможливлює реалізацію проєкту.
Отже, під час закупівель за кошти Ukraine Facility замовникам не можна допускати учасників, зареєстрованих у неприйнятних країнах, а також не можна допускати постачання товарів і матеріалів із цих країн. Винятки можливі лише у випадках, коли дотримання правил прийнятності ускладнить або зробить реалізацію проєкту неможливою. Це може бути зумовлено нагальною необхідністю, відсутністю відповідних послуг на ринках прийнятних країн або іншими обґрунтованими причинами.
Замовник самостійно визначає, чи є учасник закупівлі прийнятним, а також чи можуть бути використані матеріали з неприйнятних країн. При цьому він керується переліком прийнятних країн та обґрунтованими підставами для недотримання вимог щодо прийнятності (лист Мінекономіки № 3323-04/19127-07 від 28.02.2025).
Україна повинна гарантувати, що жодну операцію, яка збігається з даними санкційного списку Європейського Союзу, не фінансує Європейський Союз як прямо, так і опосередковано. Якщо Україна виявить, що будь-який реципієнт фінансування Європейського Союзу є або став особою, на яку накладено обмеження, вона зобов’язана негайно повідомити про це Європейську Комісію.
Тому замовники під час закупівель повинні перевіряти відповідність учасників санкційному списку Європейського Союзу ще до підписання договору або виконання платежів. Підстава — стаття 3 Рамкової угоди.
Стаття 17 Рамкової угоди встановлює строк зберігання документів щодо закупівель.
Замовники зобов’язані зберігати всі документи, що стосуються процесу закупівель, як-от:
- тендерну документацію;
- рішення про присудження грантів;
- укладені договори про закупівлю;
- протоколи засідань і порядки денні;
- офіційну кореспонденцію;
- підтвердження виплат і повернень коштів.
Мінімальний строк зберігання цих документів становить п’ять років із дати завершення відповідної закупівлі.
Однак цей строк може бути продовжено або перервано в разі:
- судових процесів;
- розслідувань, що їх ініціює OLAF або EPPO;
- аудитів, що їх проводить Європейська рахункова палата (ECA);
- обґрунтованого запиту Європейської Комісії.
У цьому разі документи необхідно зберігати до завершення відповідних процедур або до отримання окремих вказівок щодо їх подальшого зберігання.
Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility
Під час виконання Плану України замовники на етапі формування річного плану закупівель та внесення змін до нього зобов’язані деталізувати інформацію в позиції «джерело фінансування закупівлі».
Якщо джерелом фінансування є державний або місцевий бюджет, замовники зобов’язані вказати код бюджету та код програмної класифікації видатків і кредитування (КПКВ). У системі Прозорро для цього запроваджено новий довідник — «Коди програмної класифікації видатків (КПКВ)», який є обов’язковим для джерел фінансування, як-от:
- державний бюджет України;
- бюджет Автономної Республіки Крим;
- бюджет цільових фондів;
- місцевий бюджет.
Підстава — підпункт 3 пункту 9 Порядку управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України.
Відсутність інформації про джерело фінансування закупівлі або небажання її з’ясовувати не звільняє замовника від відповідальності за порушення. Тому перед тим, як проводити закупівлю, варто перевірити, чи належить вона до проєктів, що їх реалізують у межах Плану України.
Якщо закупівля фінансується через інструмент Ukraine Facility, замовник зобов’язаний:
- включити в тендерну документацію та договір вимоги щодо дотримання обмежувальних заходів ЄС;
- встановити правила прийнятності учасників і матеріалів;
- забезпечити прозорість походження товарів і послуг;
- гарантувати публічність процесу закупівель;
- організувати належне зберігання документів.
Недотримання цих вимог аудитори розцінюватимуть як порушення. Під час розміщення та оприлюднення закупівель в електронній системі замовники зобов’язані дотримуватися вимог публічності, встановлених статтею 16 Рамкової угоди та підпунктом 9 пункту 9 Порядку № 1318.