Ukraine Facility plan: закупівлі за програмою ЄС

Автор
консультант з публічних закупівель
Зі статті дізнаєтеся основні аспекти реалізації програми Ukraine Facility

Ukraine Facility: що це

Ukraine Facility — це фінансова програма Європейського Союзу на 2024—2027 роки. Вона передбачає 50 млрд євро для підтримки державного бюджету України, стимулювання інвестицій та надання технічної допомоги. Уже у 2024 році Україна отримала 16,2 млрд євро.

Мета програми:

  • покрити дефіцит державного бюджету;
  • відновити критичну інфраструктуру;
  • модернізувати економіку;
  • впровадити ключові реформи для євроінтеграції України.

Фінансування за програмою Ukraine Facility надходить напряму від ЄС, а далі розподіляється на відповідні напрями.

Правова база Ukraine Facility

18 березня 2024 року Кабінет Міністрів України затвердив План для Ukraine Facility. Документ визначає пріоритетні реформи, що сприятимуть економічному зростанню та інтеграції до Європейського Союзу.

Програма діє на підставі документів, як-от:

  • Регламент Європейського Парламенту та Ради (ЄС) 2024/792 від 29.02.2024, який визначає правові межі й механізми фінансування;
  • Закон України «Про ратифікацію Рамкової угоди між Україною та ЄС щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility» від 06.06.2024 № 3786-IX, який надає правові підстави отримувати кошти Європейського Союзу.

Рамкова угода набула чинності 20 червня 2024 року. Вона встановлює правила використання коштів та процедури закупівель, що фінансують через Ukraine Facility.

Як проводити публічні закупівлі за програмою Ukraine Facility

Усі державні закупівлі в межах Ukraine Facility здійснюють згідно з:

  • Законом про публічні закупівлі (№ 922);
  • Особливостями № 1178;
  • Рамковою угодою (зокрема, статтями 5, 7, 17), яка регламентує порядок використання коштів, вимоги до звітності та контроль.

Якщо Рамкова угода містить спеціальні правила — застосовують саме їх. У разі відсутності правил — сторони діють згідно з українським законодавством.

Вимоги Рамкової угоди охоплюють усі закупівлі в межах Плану України. Це забезпечує:

  • ефективне використання коштів;
  • прозорість процедур;
  • відповідність європейським стандартам фінансового управління.

📑 ТД на закупівлю робіт за інструментом Ukraine Facility

Які країни є прийнятними для участі в закупівлях Ukraine Facility

Перелік прийнятних країн щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування через інструмент Ukraine Facility

Країни Європейського Союзу

Члени Європейського економічного простору

Країни-партнери з регіону Західні Балкани

Інші

Австрія

Ісландія

Албанія

Україна

Бельгія

Ліхтенштейн

Боснія та Герцеговина

Грузія

Болгарія

Норвегія

Північна Македонія

Молдова

Хорватія

Чорногорія

Кіпр

Сербія

Чехія

Косово

Данія

Естонія

Фінляндія

Франція

Німеччина

Греція

Угорщина

Ірландія

Італія

Латвія

Литва

Люксембург

Мальта

Нідерланди

Польща

Португалія

Румунія

Словаччина

Словенія

Іспанія

Швеція

Підстава — стаття 11 Регламенту Європейського Парламенту та Ради (ЄС) 2024/792 та стаття 5 Рамкової угоди.

Хто може постачати товари в межах Ukraine Facility: правила прийнятності

Усі товари, роботи та послуги, які закуповують для реалізації заходів Плану України Ukraine Facility, мають походити з прийнятних країн. Виняток — якщо відповідні поставки неможливо отримати на розумних умовах у жодній з таких країн.

Обмеження щодо походження визначено в пункті 7 статті 5 Рамкової угоди між Україною та ЄС.

Правила прийнятності не обмежують громадянство фізичних осіб, які працюють у прийнятного підрядника або субпідрядника, якщо інше не передбачено пунктом 7 статті 5 Рамкової угоди. Це прямо передбачено в пункті 4 цієї ж статті.

Пункт 7 статті 5 Рамкової угоди дозволяє встановлювати обмеження щодо:

  • громадянства учасників;
  • географічного розташування компаній;
  • типу юридичних осіб, які беруть участь у закупівлях;
  • країни походження товарів і матеріалів.

Такі обмеження можливі, якщо вони:

1. Обґрунтовані специфікою заходу:

  • особливими цілями або характером проєкту;
  • специфічною процедурою відбору;
  • вимогами для ефективної реалізації.

2. Необхідні для захисту безпеки та громадського порядку:

Особливо, якщо закупівлі стосуються стратегічних активів та інтересів ЄС, країн-членів або України. Це включає:

  • цифрову інфраструктуру;
  • ІТ-системи та телекомунікації;
  • критичні ланцюги постачання.

Постачальники та кандидати з неприйнятних країн можуть брати участь у закупівлях, якщо:

  • є нагальна потреба;
  • відповідних товарів або послуг немає на ринку прийнятних країн;
  • існують інші обґрунтовані причини, які ускладнюють реалізацію проєкту за стандартними правилами прийнятності.

Під час закупівель за кошти Ukraine Facility замовник не має права допускати:

  • учасників, зареєстрованих у неприйнятних країнах;
  • товари та матеріали, що походять з неприйнятних країн.

Винятки можливі, лише якщо дотримання правил прийнятності унеможливить реалізацію проєкту або суттєво її ускладнить. Це можливо у випадках:

  • нагальної необхідності;
  • відсутності послуг або товарів на ринках прийнятних країн;
  • інших обґрунтованих причин.

Хто перевіряє прийнятність учасників закупівель

Замовник самостійно оцінює:

  • чи є учасник закупівлі прийнятним;
  • чи дозволено використання матеріалів із неприйнятних країн.

При цьому він керується:

  • переліком прийнятних країн;
  • обґрунтованими підставами для винятків, які визначено в листі Мінекономіки № 3323-04/19127-07 від 28.02.2025.

Україна гарантує, що жоден учасник санкційного списку ЄС не отримає фінансування з боку ЄС — ані прямо, ані через посередників.

Якщо замовник або інша уповноважена сторона виявляє, що учасник є або став санкційною особою, Україна негайно повідомляє про це Європейську Комісію. Підстава — стаття 3 Рамкової угоди.

Замовники зобов’язані перевіряти відповідність учасників санкційному списку ЄС до підписання договору або здійснення платежів.

Строки зберігання документів

Стаття 17 Рамкової угоди встановлює вимоги до зберігання закупівельної документації. Замовник має зберігати:

  • тендерну документацію;
  • рішення про присудження грантів;
  • договори про закупівлю;
  • протоколи засідань і порядки денні;
  • офіційну кореспонденцію;
  • підтвердження виплат і повернень коштів тощо.

Мінімальний строк зберігання — п’ять років із дати завершення відповідної закупівлі.

П’ятирічний строк може бути подовжено або перервано, якщо:

  • триває судовий процес;
  • проводиться розслідування OLAF або EPPO;
  • Європейська рахункова палата (ECA) здійснює аудит;
  • Європейська Комісія надала обґрунтований запит.

У таких випадках документи зберігають до завершення процедур або до отримання окремих інструкцій.

Реалізація інструменту Ukraine Facility

Під час формування річного плану закупівель і внесення змін до нього замовник деталізує інформацію в позиції «джерело фінансування закупівлі».

Якщо закупівлю фінансують із державного або місцевого бюджету, обов’язково зазначають код бюджету та код програмної класифікації видатків і кредитування (КПКВ). У системі Prozorro для цього працює новий довідник «Коди програмної класифікації видатків (КПКВ)». Його застосовують для джерел фінансування:

  • державний бюджет України;
  • бюджет Автономної Республіки Крим;
  • бюджет цільових фондів;
  • місцевий бюджет.

Підстава — підпункт 3 пункту 9 Порядку управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України.

Відсутність або неуточнене джерело фінансування не звільняє замовника від відповідальності. Перед проведенням закупівлі слід з’ясувати, чи належить вона до проєктів у межах Плану України.

Де перевірити фінансування закупівель замовників за різними КФКВ / КПКВ

Закупівлі за кошти державного бюджету

У джерелі фінансування замовник зазначає «Державний бюджет» та вказує:

  • рік, у межах якого передбачено видатки;
  • КПКВ — семизначний код із назвою, згідно з програмною класифікацією. Перелік кодів — у додатку 3 до закону про Держбюджет на відповідний рік.

Коди залежать від року: одні зникають, інші з’являються.

Закупівлі за кошти місцевого бюджету

Якщо джерело фінансування — місцевий бюджет, замовник зазначає «Місцевий бюджет» і додає:

  • КАТОТТГ — код населеного пункту за класифікатором адміністративно-територіальних одиниць;
  • ТПКВКМБ — чотиризначний код типової програмної класифікації місцевих видатків. Перелік — у наказі Мінфіну від 20.09.2017 № 793.

Для зручності замовники іноді вводять повний семизначний код, але важливими є лише останні чотири цифри — саме вони відображають типову класифікацію:

  • перші дві цифри — код органу;
  • третя — рівень бюджету;
  • останні чотири — код ТПКВКМБ, який і вносять до довідника.

За потреби вказати кілька КПКВ для одного бюджету, замовник знову вибирає тип бюджету і додає ще один КПКВ.

Отже, якщо закупівлю фінансують через Ukraine Facility, замовник:

  • включає до тендерної документації та договору умови щодо санкцій ЄС;
  • враховує правила прийнятності учасників і матеріалів;
  • забезпечує прозоре походження товарів і послуг;
  • гарантує публічність закупівель;
  • організовує зберігання документів.

Контроль закупівлями в межах Плану України

Контроль за такими закупівлями здійснює Державна аудиторська служба України. Команда Prozorro створила інструмент для маркування процедур, пов’язаних із Планом України. Його вже презентували аудиторам і працівникам ДАСУ.

Більше тисячі фахівців Держаудитслужби пройшли навчання щодо контролю за коштами Ukraine Facility.

Новий функціонал:

  • пришвидшує пошук процедур у межах Ukraine Facility;
  • допомагає виявляти порушення (зокрема постачальників або товари під санкціями).

Це дає змогу ДАСУ:

  • оперативно реагувати на ризики;
  • запобігати порушенням;
  • захищати замовників від фінансових санкцій Єврокомісії.

Результати перевірок

З початку 2025 року аудитори здійснили 95 перевірок використання коштів Ukraine Facility. За підсумками першого кварталу виявлено типові порушення:

  • замовники не знали про джерело фінансування;
  • ігнорували положення Рамкової угоди між Україною та ЄС;
  • завищували вартість;
  • не перевіряли постачальників і товари на санкції.

У багатьох випадках саме втручання аудиторів допомогло усунути порушення.



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді