Електронний каталог закупівель: правила використання 2024
Електронний каталог — це інструмент у системі Prozorro. Закупівлю через нього замовники використовують як альтернативу процедурі закупівлі відкриті торги. За функціоналом електронний каталог Прозоро подібний до великих інтернет-магазинів, які публікують інформацію про свої товари, а покупці замовляють у них такі товари.
Коли використовувати електронний каталог закупівель
Поняття та основні засади використання електронного каталогу визначено в Законі «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922).
Електронний каталог:
- є систематизованою базою актуальних пропозицій;
- формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією (далі — ЦЗО) в електронній системі закупівель;
- використовується замовниками для відбору постачальників товарів, вартість яких є меншою за вартість, установлену в п. 1–3 ч. 1 ст. 3 Закону № 922.
Відповідно до пункту 10 Особливостей № 1178 замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою КМУ від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених Особливостями.
Для здійснення закупівель товарів вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.
Застосування е-каталогу Prozorro-Market не обмежено вартісними межами, але застосовуватися він може тільки для закупівлі товарів.
Більшість замовників можуть обирати проводити їм відкриті торги чи застосувати е-каталог Prozorro-Market, але для окремих його застосування є обов’язковим.
У разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням е-каталогу Prozorro-Market відповідно до Порядку № 822 з урахуванням положень, визначених Особливостями.
Якщо закупівля з використанням е-каталогу Prozorro-Market шляхом запиту ціни пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або повторно шляхом запиту ціни пропозицій постачальників в е-каталозі Prozorro-Market відповідно до Порядку № 822.
- Закупівля ліків та медвиробів з Переліку на суму до 50 тис. грн: чому не завжди за прямим договором
- Як діяти, коли потрібних лікарських засобів та медичних матеріалів немає в Prozorro Market
- Додаткова закупівля до 50 тис. ліків і медвиробів: як проводити
- Чи може медзаклад закуповувати ліки не через запит пропозицій, а одразу на відкритих торгах
На яких майданчиках функціонує електронний каталог закупівель
Е-каталог, поряд з іншою закупівельною інформацією, зберігається в центральній базі даних. Під’єднані до нього авторизовані електронні майданчики (на сьогодні це e-tender.ua; zakupki.pro.ua; dzo.com.ua; tenders.all.biz; smartTender.biz; tenderonline) отримують інформацію і відображають її у своєму розділі Prozorro Market.
Усі майданчики містять однакову інформацію з каталогу (ті самі специфікації товарів, пропозиції й ціни), але кожен з них використовує для роботи свій інтерфейс, свої правила застосування фільтрів тощо. Тому та сама інформація відображається на різних майданчиках по-різному.
Наприклад, на майданчику zakupki.pro.ua це виглядає так:
Слід зауважити, що авторизовані електронні майданчики оплачують доступ до е-каталогу, тоді як замовники користуються ним безоплатно.
Як знайти потрібний товар в електронному каталозі закупівель
Елементами е-каталогу Prozorro-Market є категорії товару та специфікація товару. Розглянемо, що означають ці поняття, керуючись визначеннями, наданими у Порядку № 822.
Категорія товару — сукупність товарів, що формується адміністратором в електронному каталозі за показниками третьої - восьмої цифр у межах одного розділу основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого в установленому порядку (далі — Єдиний закупівельний словник).
Кожна категорія поділяється на підкатегорії, які, у свою чергу, поєднують певну кількість специфікацій товару.
Наприклад, до такої групи товарів, як «Нафта і дистиляти», входять товари трьох категорій: бензин; газ скраплений; дизельне паливо. Категорія «Бензин» поділяється на підкатегорії: бензин А-92 (Євро 5), бензин А-95 (Євро 5). Перейшовши в підкатегорію, знайдемо окремі пропозиції товарів та їх ціни.
Цей товар можна знайти в е-каталозі і за конкретною мережею автозаправок — ОККО, Amic, Motto, БРСМ-Нафта, WOG, Glusco, Авіас, та ін.
Отже, за конкретними ознаками замовник може вибрати потрібне йому пальне.
На сьогодні Prozorro Market містить понад 500 категорій товарів, найбільш популярними з яких є:
- комп’ютерне обладнання;
- машини для обробки даних (апаратна частина);
- медичне обладнання та вироби;
- медичні матеріали;
- мережеве обладнання;
- нафта і дистиляти.
- офісне устаткування та приладдя різне;
- фармацевтична продукція;
- фотокопіювальне та поліграфічне обладнання для офісного друку.
Специфікація товару — сукупність характеристик товару та їх допустимих значень в межах визначеної адміністратором категорії товару, яким може відповідати один або кілька товарів.
Ідеться про конкретний опис товару, технічні та якісні вимоги до нього. Завдяки цьому опису постачальники можуть пропонувати товари, які відповідають такому опису.
Отже, аналогічні товари об’єднано за специфікацією, що дає змогу замовнику порівнювати їх і шукати товар за найвигіднішою ціною. Ціна товару в е-каталозі на момент замовлення є актуальною. Адже законодавство зобов’язує постачальника в разі зміни ціни, зазначеної ним під час розміщення пропозиції, оновлювати інформацію про таку пропозицію. Тож коли замовник робить замовлення в е-каталозі, майданчик перевіряє актуальність ціни в центральній базі даних.
📃 Протоколи УО для кожного етапу запиту пропозицій постачальників
Як відбувається відбір постачальника через електронний каталог закупівель
Відбір постачальника через е-каталог має свої правила, установлені Порядком № 822.
Замовник оголошує запит пропозицій постачальників в е-каталозі Prozorro-Market шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. У формі замовник зазначає інформацію про:
- найменування товару;
- очікувану вартість;
- кількість;
- строк та місце поставки товару;
- умови оплати;
- кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції.
Важливо! Строк для подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочих дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель
Запит пропозицій постачальників єдиний інструмент, що наразі доступний в в е-каталозі Prozorro-Market. За результатами його проведення обирається постачальник, пропозиція якого за результатами оцінки електронною системою закупівель визначена економічно вигідною, та визначається переможцем відбору.
Яку інформацію оприлюднювати, якщо закупили через запит пропозицій постачальників
Висновок
Використання Prozorro Market дає багато переваг. Купувати через нього зовсім не складно. Для цього не треба ні складати тендерну документацію, ні розглядати пропозиції.
Процес закупівлі через е-каталог повністю автоматизований. Замовник просто вибирає в е-каталозі товар з потрібними характеристиками за вигідною ціною та від надійного постачальника і замовляє товар.