Як використовувати електронний каталог для закупівлі товарів
Електронний каталог закупівель: що це
Електронний каталог закупівель — це інструмент у системі Prozorro. Закупівлю через нього замовники використовують як альтернативу процедурі закупівлі відкриті торги. За функціоналом електронний каталог Прозоро подібний до великих інтернет-магазинів, які публікують інформацію про свої товари, а покупці замовляють у них такі товари. Однак, останніми змінами до умов використання електронного каталогу запроваджено застосування запиту цін учасників, що створює конкурентну боротьбу серед учасників.
Поняття та основні засади використання електронного каталогу визначено в Законі «Про публічні закупівлі».
Електронний каталог — це систематизованана база актуальних пропозицій, що формує та супроводжує централізована закупівельна організація (далі — ЦЗО) в електронній системі закупівель та яку використовують замовники для відбору постачальників товарів.
Коли використовувати електронний каталог закупівель
Відповідно до пункту 10 Особливостей № 1178 замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою КМУ від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених Особливостями.
Для здійснення закупівель товарів вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.

- Чи потрібно складати протокол для закупівлі в електронному каталозі
- Чи можна одночасно проводити закупівлю різних продуктів харчування у Prozorro Market
- Чи не буде порушенням закупівля в Prozorro Market на декілька мільйонів
- Як подати скаргу на постачальника в Prozorro Market
- Як встановити вимоги до продуктів харчування під час закупівлі в електронному каталозі
- Чи обов’язково купувати через електронний каталог ліки, які виготовляють в аптеці
В електронній системі закупівель, зокрема на електронних майданчиках, електронний каталог визначено як Prozorro-Market. Застосування Prozorro-Market не обмежено вартісними межами, але застосовуватися він може лише для закупівлі товарів.
Більшість замовників можуть обирати проводити їм відкриті торги чи застосувати Prozorro-Market, але для окремих категорій товарів його застосування є обов’язковим.
У разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням Prozorro-Market відповідно до Порядку № 822 з урахуванням положень, визначених Особливостями.
У разі коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням Prozorro-Market у тому ж порядку, що зазначено вище.
Якщо закупівля з використанням е-каталогу Prozorro-Market шляхом запиту ціни пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом:
- застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі; або
- повторно шляхом запиту пропозицій постачальників в е-каталозі Prozorro-Market відповідно до Порядку № 822.
На яких майданчиках функціонує електронний каталог закупівель
Е-каталог, поряд з іншою закупівельною інформацією, зберігається в центральній базі даних. На сьогодні до нього під’єднані такі авторизовані електронні майданчики:
- e-tender.ua;
- zakupivli.pro;
- dzo.com.ua;
- tenders.all.biz;
- smartTender.biz;
- tenderonline.
Ці майданчики отримують інформацію і відображають її у своєму розділі Prozorro Market.
Усі майданчики містять однакову інформацію з каталогу (ті самі специфікації товарів, пропозиції й ціни), але кожен з них використовує для роботи свій інтерфейс, свої правила застосування фільтрів тощо. Тому та сама інформація відображається на різних майданчиках по-різному.
Наприклад, на майданчику zakupivli.pro це виглядає так:
Слід зауважити, що авторизовані електронні майданчики оплачують доступ до е-каталогу, тоді як замовники користуються ним безоплатно. Учасники сплачують за послуги е-каталогу тільки у разі укладання ними договору про закупівлю.
Як знайти потрібний товар в електронному каталозі закупівель
Елементами е-каталогу Prozorro-Market є категорії товару та специфікація товару. Розглянемо, що означають ці поняття, керуючись визначеннями, наданими у Порядку № 822.
Категорія товару — сукупність товарів, що формується адміністратором в електронному каталозі за показниками третьої - восьмої цифр у межах одного розділу основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого в установленому порядку (далі — Єдиний закупівельний словник).
Кожна категорія поділяється на підкатегорії, які, у свою чергу, поєднують певну кількість специфікацій товару.
Наприклад, до такої групи товарів, як «Нафта і дистиляти», входять товари трьох категорій: бензин; газ скраплений; дизельне паливо. Категорія «Бензин» поділяється на підкатегорії: бензин А-92 (Євро 5), бензин А-95 (Євро 5). Перейшовши в підкатегорію, знайдемо окремі пропозиції товарів та їх ціни.
Цей товар можна знайти в е-каталозі за конкретною мережею автозаправок, яких там, на сьогодні дуже багато.
Якщо замовник працює за Особливостями № 1178 і його річна потреба у закупівлі дорівнює або перевищує 500 тис. грн, то для оголошення Запиту пропозицій необхідно обов'язково використовувати профілі із визначеними характеристиками.
Якщо сума менша, замовник може купити товар за певними характеристиками. Для цього він може скористатися підбором за параметрами.
Специфікація товару — сукупність характеристик товару та їх допустимих значень в межах визначеної адміністратором категорії товару, яким може відповідати один або кілька товарів.
Ідеться про конкретний опис товару, технічні та якісні вимоги до нього. Завдяки цьому опису постачальники можуть пропонувати товари, які відповідають такому опису.
Віднедавна, ціни на товари в е-каталозі приховані, учасники зазначають їх подаючи свою пропозицію у запиті пропозицій постачальників.
Як відбувається відбір постачальника через електронний каталог закупівель
Відбір постачальника через е-каталог має свої правила, установлені Порядком № 822.
Замовник оголошує запит пропозицій постачальників в е-каталозі Prozorro-Market шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. У формі замовник зазначає інформацію про:
- найменування товару;
- очікувану вартість;
- кількість;
- строк та місце поставки товару;
- умови оплати;
- кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції.
Важливо! Строк для подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочих дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель.
Постачальник через електронний каталог подає пропозицію відповідно до вимог, установлених замовником у запиті пропозицій постачальників в електронній системі закупівель.
На запит пропозицій постачальників, оприлюднений замовником в електронній системі закупівель, постачальник має право подати тільки одну пропозицію.
Подання пропозиції постачальником вважається підтвердженням наміру укласти договір.
Запит пропозицій постачальників єдиний інструмент, що наразі доступний в в е-каталозі Prozorro-Market. За результатами його проведення обирається постачальник, пропозиція якого за результатами оцінки електронною системою закупівель визначена економічно вигідною, та визначається переможцем відбору.
Висновок
Використання Prozorro Market дає багато переваг. Купувати через нього зовсім не складно. Для цього не треба ні складати тендерну документацію, ні розглядати пропозиції. Єдиний документ, що формує замовник це проєкт договору.
Процес закупівлі через е-каталог повністю автоматизований. Оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, зазначеної замовником в запиті пропозицій.
Постачальник, пропозиція якого за результатами оцінки електронною системою закупівель визначена економічно вигідною, визначається переможцем відбору.
І якщо у замовника не буде підстав для відхилення такого учасника або відміни запиту, все що залишиться замовнику це укласти договір про закупівлю з обраним постачальником.