Що таке крок аукціону
Ключовим етапом закупівлі, на якому визначається учасник з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією / пропозицією (далі – ТП), є аукціон. В електронній системі закупівель оцінка тендерних пропозицій здійснюється за допомогою електронного аукціону.
У ч. 1 ст. 30 Закону від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922) електронний аукціон визначено як «повторюваний процес пониження цін або приведених цін, що проводиться в три етапи в інтерактивному режимі реального часу».
Згадаймо: приведена ціна застосовується, якщо для оцінки пропозиції, крім ціни, враховуються інші критерії, тобто нецінові. У такому разі замовник оприлюднює в оголошенні та тендерній документації математичну формулу для розрахунку цих критеріїв.
Протягом одного етапу аукціону учасник може понизити ціну / приведену ціну своєї пропозиції лише один раз і не менш як на один крок від своєї попередньої ціни. Утім, він має право і не знижувати або ж почати знижувати її на будь-якому з етапів аукціону.
Отже, крок аукціон — це величина пониження ціни / приведеної ціни пропозиції протягом одного етапу електронного аукціону проти попередньої ціни.
Як визначити крок аукціону
Мінімальний крок аукціону визначається замовником у відсотках від очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях.
Проте, установлюючи мінімальний крок, замовник повинен брати до уваги обмеження, передбачені Законом № 922. А саме розмір мінімального кроку у спрощеній закупівлі та у відкритих торгах має бути в діапазоні від 0,5 % до 3 % (або в грошових одиницях) очікуваної вартості закупівлі (п. 13 ч. 3 ст. 14, п. 11 ч. 2 ст. 21 Закону).
Максимальний розмір кроку пониження ціни Законом № 922 не регулюється. Учасник визначає його на свій розсуд.
Крок аукціону в Прозоро
Оприлюднюючи в ЕСЗ оголошення про проведення відкритих торгів, торгів з обмеженою участю, спрощеної закупівлі, замовник обов’язково зазначає в ньому, серед іншого, інформацію про розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону (п. 13 ч. 3 ст. 14, п. 11 ч. 2 ст. 21, п. 13, ч .1 ст. 37 Закону № 922). У разі застосування приведеної ціни замовник наводить в оголошенні ще й математичну формулу для розрахунку показників інших (нецінових) критеріїв оцінки.
Оскільки Закон № 922 вимагає зазначення мінімального кроку аукціону в оголошенні, то у формі цього оголошення передбачено й обов’язкове поле для введення такої інформації.
Закон № 922 пропонує два варіанти зазначення одиниці виміру кроку аукціону — у відсотках від очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях.
Відповідну можливість реалізовано і в ЕСЗ: якщо ввести розмір мінімального кроку пониження ціни в грошових одиницях, ЕСЗ одразу перетворить цей показник у відсотки. І навпаки, уведені відсотки перетворяться у грошові одиниці.
Проте досвідчені користувачі ЕСЗ стверджують, що для замовника більш доцільним є зазначення в тендерній документації розміру мінімального кроку аукціону саме у відсотках від очікуваної вартості закупівлі. А ЕСЗ уже перерахує їх у грошові одиниці за правилами математичного заокруглення
Який крок пониження ціни є оптимальним?
Деякі замовники, установлюючи в тендерній документації більший крок аукціону (звісно, у межах, дозволених Законом), розраховують завдяки цьому зекономити на торгах. Однак їхні очікування не завжди здійснюються.
Яке ж значення кроку аукціону є оптимальним для замовника? Насамперед це залежить від предмета закупівлі, а саме від рентабельності товарів, робіт чи послуг, які він закуповує.
Наприклад, як свідчить закупівельна практика, для закупівлі таких категорій товарів, як комп’ютери чи супутнє обладнання (з майже 100%-вим вмістом імпортної сировини та ще й в умовах насиченого ринку), оптимальним буде крок аукціону, близький до нижньої встановленої межі — 0,5 %. Звісно, замовнику треба ще й правильно визначити очікувану вартість предмета закупівлі. Більший крок аукціону характерний для закупівлі послуг. Тобто в такій закупівлі можна підвищувати шкалу мінімального значення кроку аукціону. Але, знову ж таки, з огляду на конкретний вид послуги, попит на неї, рентабельність тощо і керуючись здоровим глуздом.