Аномально низька ціна у відкритих торгах з Особливостями
Аномальна низька ціна тендерної пропозиції
Дефініція аномально низької ціни наведена у пункті 3 частини 1 статті 1 Закону № 922.
Аномально низька ціна — це ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.
Як визначається аномально низька ціна
Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель (далі – ЕСЗ) автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Важливо! За приписами ч.5 ст.30 Закону № 922, розрахунок аномально низької ціни здійснює ЕСЗ автоматично на всіх етапах електронного аукціону та інформує про це учасника процедури закупівлі та замовника. Тож, про будь-які упередження замовника з цього приводу не може йти мови.
Зверніть увагу, що за приписами п.37 Особливостей № 1178, за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону. В такому випадку, під терміном «аномально низька ціна тендерної пропозиції» розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції; аномально низька ціна визначається ЕСЗ автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Аномально низька ціна: обґрунтування
Якщо ЕСЗ виявлено, що у тендерній пропозиції учасника ціна є аномально низькою, такому учаснику надається шанс для пояснень.
Так, за приписами ч.14 ст. 29 Закону № 922, п.37 Особливостей № 1178, учасник, чия тендерна пропозиція є найбільш економічно вигідною, але містить аномально низьку ціну, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних ТМЦ/ робіт/послуг.
Наприклад, якщо найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію було визначено у п’ятницю, то учасник повинен надати своє обґрунтування у понеділок (якщо він не є вихідним, чи святковим днем).
Зверніть увагу, що ЕСЗ сама встановлює граничний строк подання учасником обґрунтування аномально низької ціни, наприклад, до 15.12.2023 року о 00:00 год.
Таке обґрунтування подається через ЕСЗ в електронному файлі. Зазвичай, таке обґрунтування друкується, а потім вже надрукований лист сканується та відсилається у форматі pdf . Втім, якщо файл стає доволі об’ємним, або містить декілька документів, то його можна стиснути та надіслати у форматі rar .
Учасникам слід пам’ятати, що замовник повинен відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у випадку, коли учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, або надав, але несвоєчасно (ч.14 ст.29 Закону № 922, п.44 Особливостей № 1178).
Перевірте себе, щоб виявити теми, які потрібно вдосконалити
Разом із тим, Закон № 922 не дає чіткого формулювання поняття «належного обґрунтування ціни», тож замовник може на свій розсуд визначати, чи є обґрунтування належними, чи його можна не брати до уваги.
Втім, у ч.14 ст. 29 Закону № 922 наведений примірний перелік тієї інформації, яка може бути в обґрунтуванні, зокрема інформація щодо:
- досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
- сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
- отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.
Аномально низька ціна тендерної пропозиції: як діяти замовнику
Пункт 44 Особливостей № 1178 дає замовнику дві опції:
- обов’язок відхилити тендерну пропозицію. Так, замовник зобов’язаний відхилити аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції;
- можливість відхили тендерну пропозицію. Так, замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості. Зверніть увагу, що поняття «належного обґрунтування» є оціночним, і замовник не може автоматично відхилити таку тендерну пропозицію, йому потрібно детально проаналізувати таке обґрунтування.
Оскільки поняття «належного обґрунтування» є оціночним, то фактично аудитори з ДАС не можуть встановити порушення, натомість відхилення може оскаржити учасник до АМКУ, з великими шансами отримати Рішення АМКУ на свою користь. Тому, замовникам потрібно уважно поставитися до такого обґрунтування.
Зокрема, якщо учасник подать пояснення в яких будуть детальні розрахунки, або конкретні посилання на отримання державної допомоги, або посилання про наявність надсучасного обладнання та матеріально-технічної бази, яку учасник належним чином підтвердив документами, наданими у складі цінової пропозиції і які дають змогу зменшити учаснику суму цінової пропозиції, то говорити, що така пропозиція є необґрунтованою, вже не можна.
Висновки
Тож, встановлюючи ціну на свої ТМЦ/послуги, учаснику потрібно врахувати, що його ціну можуть визнати аномально низькою. За таких обставин, готуючи тендерну пропозицію, потрібно також одразу підготувати й обґрунтування того, чому учасник пропонує саме таку ціну, адже строк на подання пояснень є надзвичайно коротким.