Ухвалено Закон про особливості регулювання підприємницької діяльності

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
Парламент ухвалив Закон про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період № 6013

Ухвалено Закон про особливості регулювання підприємницької діяльності

Перевірка та моніторинг закупівель

Прийнятий Закон № 6013 від 09.09.2021 є частиною масштабної реформи, яка спрямована на:

  • впорядкування правовідносин у сфері державної власності;
  • підвищення інвестиційної привабливості;
  • інтеграцію України до міжнародних економічних стандартів.

Основні положення Закону передбачають корпоратизацію державних та комунальних підприємств. Усі державні та комунальні унітарні підприємства мають бути трансформовані в:

  • акціонерні товариства

або

  • товариства з обмеженою відповідальністю.

Цей підхід відповідає міжнародним стандартам і сприяє залученню інвестицій. Для комунальних підприємств корпоратизація має гнучкий характер, дозволяючи громадам самостійно визначати доцільність трансформації.

Прийнятий Закон запроваджує Прозоре управління майном. Операції з майном підприємств, де державі належить понад 50% акцій, здійснюватимуться через систему «Прозорро.Продажі», що забезпечує відкритість процесів і мінімізує корупційні ризики.

Закон передбачає фінансову прозорість та звітність. Відповідно до положень Закону, державні підприємства зобов'язані публікувати фінансові звіти, що сприятиме громадському контролю та прозорості управління.

Майно з додатковим контролем. Для непідприємницьких активів, які не підлягають приватизації, вводиться механізм узуфрукту. Це забезпечить їхнє раціональне використання під наглядом держави.

Закон також чітко врегульовує перехідний період. Положеннями законодавчого акту передбачається:

  • збереження діяльності комунальних підприємств у перехідний період;
  • гармонізацію норм із Законами «Про місцеве самоврядування» та Цивільним кодексом, щоб уникнути прогалин після втрати чинності Господарського кодексу України, який скасовується і який був прийнятий у 2003 році на противагу проєвропейському Цивільному кодексу. При цьому деякі положення Господарського кодексу України зберігають свою чинність у цьому Законі та будуть діяти впродовж перехідного періоду.

Слід зазначити, що прийнятий Закон не спрямований на ліквідацію господарських судів та господарської юрисдикції.

Законодавчий акт значно розширює можливості територіальних громад. Закон дозволяє громадам створювати юридичні особи для забезпечення ефективного управління власністю та реалізації соціальних ініціатив. Корпоратизація державних підприємств є обов’язковою протягом перехідного періоду, що забезпечує їхню трансформацію в сучасні корпоративні структури. Для комунальних підприємств цей процес передбачається більш гнучким, оскільки для громад немає санкцій за відмову від перетворення.

Ця норма має ключове значення, адже дозволяє громадам по всій території України гнучко використовувати корпоратизацію як інструмент для:

  • залучення міжнародних інвесторів до участі в капіталі;
  • модернізації основних засобів;
  • отримання кредитування за європейськими ставками для корпоратизованих підприємств.

Окрім того, корпоратизація державних та комунальних підприємств активно підтримується Європейським Союзом і ОЕСР, зокрема:

  • реформа відповідає міжнародним практикам прозорого управління, які сприяють залученню інвестицій;
  • до 2025-2026 років, у межах Плану для Ukraine Facility, передбачено завершення трансформації комунальних підприємств у корпоративні структури до 2025-2026 років;
  • також із 2027 року буде заборонено дотаційне фінансування таких підприємств із державного та місцевих бюджетів, що стимулюватиме їх до самоокупності й запровадження ефективних бізнес-моделей.

Закон залишає можливість введення штрафів за порушення строків постачання товарів, робіт та послуг для оборонних підприємств. Положення Закону усувають існуючу практику накладення потрійних штрафів за одне порушення строків поставки, що призводило до надмірного фінансового тиску на виробників української продукції.

Відтепер передбачено один прогресивний штраф – пеню в розмірі 3% за кожен місяць прострочки. Це створює справедливі умови для виконання контрактів, стимулюючи виробників до вчасного виконання зобов’язань.

Слід зазначити, що на платформі Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України за участі понад 400 представників з усіх регіонів було обговорено запропоновані Парламентом зміни.

Таким чином, прийняття Закону № 6013 є важливим кроком у напрямі модернізації економічного сектору України. Реформа сприятиме:

  • розвитку сучасних бізнес-моделей;
  • прозорому управлінню майном;
  • посиленню економічної стійкості держави.

Джерело: офіційний сайт ВРУ

Тетяна Мішта

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
16222

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44878

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
8122

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5971

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді