Корупційні ризики в публічних закупівлях
Корупційний ризик — це...
За своєю природою, корупційні ризики це – умови та обставини, які сприяють виникненню, реалізації та поширенню корупційних дій у службовій та професійній діяльності суб’єктів корупційних правопорушень, що склалися, внаслідок неналежного виконання або ігнорування окремих положень законодавства та інших нормативних актів, за умови відсутності/неефективності контролю за діяльністю суб’єктів корупційних правопорушень.
А відповідно до пп.2 Розділу І Наказу НАЗК від 28.12.2021 № 830/21 , корупційний ризик - імовірність вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, що негативно вплине на діяльність організації (у нашому випадку – замовника).
Корупційні ризики — перелік
Перелік видів корупційних ризиків не є вичерпним, адже кожен замовник може визначати перелік видів корупційних ризиків, враховуючи специфіку покладених на нього завдань і функцій.
За видами, розрізняють такі корупційні ризики:
- нормативно-правові. Йдеться про нечіткість законодавства, а також відсутність деяких норм, які регламентують певні правовідносини;
- організаційні. Нечітке визначення проведення процедур закупівель;
- кадрові. Існує ризик, що керівник, або УО може виявитися пов’язаною особою учасником, або постачальником. Зверніть увагу, що за ч.5 ст.10 Закону № 389 , у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби, тощо без конкурсного відбору, що збільшує корупційний ризик;
- контрольно-наглядові. Відсутність, або неналежне функціонування системи з питань запобігання корупції. Наприклад, якщо замовником не призначено особу, яка б відповідала за напрям роботи з питань запобігання та виявлення корупції.
У пп.7 п.5 Розділу ІІІ НАЗК у своєму Наказі № 830/21 , вирізняє такі ризики:
Перелік корупційних ризиків за Наказом НАЗК | |
Вид корупційного ризику | Пояснення |
із дуже високим рівнем імовірності реалізації | реалізувався за останні півроку та/або може бути реалізований у найближчі півроку |
із високим рівнем імовірності реалізації | реалізувався за останній рік та/або може бути реалізований у найближчий рік |
ризиком із середнім рівнем імовірності реалізації | реалізувався не більше одного разу протягом останніх трьох років та/або може бути реалізований не більше одного разу протягом наступних трьох років |
ризиком із низьким рівнем імовірності реалізації | не реалізовувався раніше та ймовірність реалізації якого у майбутньому є вкрай низькою |
Корупційні ризики в діяльності державних службовців
За поширеністю, розрізняють такі корупційні ризики в діяльності державних службовців:
- недоброчесність посадових осіб замовника;
- виникнення конфлікту інтересів;
- недостатній рівень контролю;
- наявність дискреційних повноважень. Дискреційними повноваженнями є сукупність прав та обов'язків суб'єкта (замовника) на власний розсуд визначати повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів рішень, кожне з яких є правомірним.
Корупційні ризики — приклади
Для вашої зручності викладемо матеріал у таблиці
Корупційні ризики | |
Приклад | Розшифрування |
дискримінаційні умови ТД, обмеження конкуренції у т.ч. шляхом дискваліфікації конкурентів певного учасника із надуманих причин | встановлення дискримінаційних умов в ТД, орієнтовані на певного учасника, що звужує коло потенційних учасників та/або унеможливлює перемогу постачальників, які можуть запропонувати предмет закупівлі кращої якості за нижчу ціну. Також можливе: упереджене ставлення до розгляду тендерних пропозицій, ймовірність необґрунтованого відхилення тендерної пропозиції із несуттєвими та/або технічними недоліками для того, щоб переможцем став певний учасник. Наприклад, відсутність незначних для закупівлі довідок, чи нумерації сторінок документів. Також, ігнорування недоліків у тендерній пропозиції учасника, якого фактично заздалегідь визначили переможцем у зв’язку зі змовою замовника (УО) та учасника процедури. У випадках, коли певний учасник не зміг взяти участь або прозоро перемогти, УО відміняє процедуру закупівлі з метою оголошення аналогічного тендеру під певного учасника |
завищення очікуваної вартості закупівлі | штучне завищення очікуваної вартості закупівлі в умовах попередньої змови потенційного постачальника та УО з метою незаконного збагачення. Наприклад, коли очікувана вартість вища за середньоринкову |
завищення обсягів закупівлі/ закупівля непотрібних товарів | штучне завищення обсягів закупівлі за змови посадових осіб замовника та потенційного постачальника з метою отримання неправомірної вигоди у тому випадку, коли у проведенні закупівлі відповідного заявленого обсягу немає потреби. Закупівля надто розкішних товарів з метою використання для власних потреб посадовою особою замовника |
поділ предмета закупівлі | дозволяє уникнути прозорих та відкритих торгів. Вигоду може отримувати певний постачальник, що перебуває у змові з посадовою особою замовника |
неповна перевірка учасників процедури закупівлі | надання переваги певному учаснику закупівлі шляхом умисного ігнорування наявності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, а також неповна перевірка наявності таких підстав. Крім того, можлива неналежна перевірка субпідрядників, яких буде залучено переможцем до виконання договору |
конфлікт інтересів | приховування наявності факту конфлікту інтересів |
безпідставна відміна закупівлі | як правило, обґрунтовується відсутність потреби у предметі закупівлі. Але відміна здійснена умисно, з метою проведення нового тендеру, під певного учасника, який не зміг взяти участь, або прозоро перемогти в первинній процедурі закупівлі |
неоприлюднення всіх додатків до договору. Наприклад, кошторисної документації при закупівлі будівельних робіт | відсутність у вільному доступі кошторисної документації обмежує контроль за якістю виконання робіт та ймовірним завищенням ціни будівельних матеріалів, робіт. Свідчить про змову недоброчесних посадових осіб замовника із постачальником |
недопостачання товарів (робіт/ послуг), приймання продукції, яка не відповідає умовам договору | свідчить про змову відповідальної особи замовника з постачальником. Зокрема, підписання посадовими особами замовника документів про належне виконання договору і фактичне ігнорування порушень, допущених виконавцем |
санкції, накладені на учасника чи переможця тендеру | Особливості № 1178 забороняють закуповувати у громадян рф, рб, ір ірану та їхніх юридичних осіб, а також українських фірм, власниками 10% яких є зазначені держави. Тож, не лише громадяни рф, рб, ір ірану, але й компанії, громадяни України та інших держав можуть потрапити під санкції за співпрацю з агресором чи фінансування війни. Заборонено укладати договори з такими суб’єктами. Якщо УО не перевірить учасників та їхніх засновників у санаційному реєстрі НАЗК, може йтися про злочинну змову |
Корупційні ризики — роль НАЗК
Відповідно до пункту 7 ч.1 ст.11, ст.12 Закону «Про запобігання корупції», до повноважень НАЗК належить і координація та надання методичної допомоги щодо виявлення державними органами, органами влади АР Крим, органами місцевого самоврядування корупційних ризиків у своїй діяльності та реалізації ними заходів щодо їх усунення, у т.ч. підготовки та виконання антикорупційних програм.
Також НАЗК затвердило методологію управління корупційними ризиками.
Відповідно до цієї методології, НАЗК здійснює:
1) оцінювання корупційних ризиків. Етапами оцінювання корупційних ризиків є:
- підготовка до оцінювання корупційних ризиків;
- дослідження середовища організації та визначення обсягу оцінювання корупційних ризиків;
- ідентифікація корупційних ризиків;
- аналіз корупційних ризиків;
- визначення рівнів корупційних ризиків.
2) визначення заходів впливу на корупційні ризики. Заходи впливу на корупційний ризик мають бути спрямовані на усунення, мінімізацію його джерел, а у випадку неможливості безпосереднього впливу на джерела - на зниження рівня ймовірності чи можливих наслідків його реалізації.
3) підготовку антикорупційної програми.
Крім того, на своїй веб-сторінці, НАЗК надає рекомендації, у т.ч. щодо корупційних ризиків у публічних закупівлях. Також, на його сторінці https://corruptinfo.nazk.gov.ua/ можна переглянути Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстр порушників). Нагадаємо це - портал, де міститься інформація про всіх фізичних та юридичних осіб, які вчинили корупційні правопорушення.