Корупційні ризики в публічних закупівлях

Автор
експерт, адвокат зі спорів з контролюючими органами, консультант із закупівель
У консультації розглянемо, що таке корупційні ризики в публічних закупівлях та на що зважати замовнику під час планування закупівлі

Корупційний ризик — це...

За своєю природою, корупційні ризики це – умови та обставини, які сприяють виникненню, реалізації та поширенню корупційних дій у службовій та професійній діяльності суб’єктів корупційних правопорушень, що склалися, внаслідок неналежного виконання або ігнорування окремих положень законодавства та інших нормативних актів, за умови відсутності/неефективності контролю за діяльністю суб’єктів корупційних правопорушень.

А відповідно до пп.2 Розділу І Наказу НАЗК від 28.12.2021 № 830/21 , корупційний ризик - імовірність вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, що негативно вплине на діяльність організації (у нашому випадку – замовника).

Корупційні ризики — перелік

Перелік видів корупційних ризиків не є вичерпним, адже кожен замовник  може визначати перелік видів корупційних ризиків, враховуючи специфіку покладених на нього завдань і функцій.

За видами, розрізняють такі корупційні ризики:

  • нормативно-правові. Йдеться про нечіткість законодавства, а також відсутність деяких норм, які регламентують певні правовідносини;
  • організаційні.  Нечітке визначення проведення процедур закупівель;
  • кадрові. Існує ризик, що керівник, або УО може виявитися пов’язаною особою  учасником, або постачальником. Зверніть увагу, що за ч.5 ст.10 Закону № 389 , у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби, тощо без конкурсного відбору, що збільшує корупційний ризик;
  • контрольно-наглядові. Відсутність, або  неналежне функціонування системи з питань запобігання корупції. Наприклад, якщо замовником  не призначено особу, яка б  відповідала за напрям роботи з питань запобігання та виявлення корупції.

У пп.7 п.5 Розділу ІІІ НАЗК у своєму Наказі № 830/21  , вирізняє такі ризики:

Перелік корупційних ризиків за Наказом НАЗК

Вид корупційного ризику

Пояснення

із дуже високим рівнем імовірності реалізації

реалізувався за останні півроку та/або може бути реалізований у найближчі півроку

із високим рівнем імовірності реалізації

реалізувався за останній рік та/або може бути реалізований у найближчий рік

ризиком із середнім рівнем імовірності реалізації

реалізувався не більше одного разу протягом останніх трьох років та/або може бути реалізований не більше одного разу протягом наступних трьох років

ризиком із низьким рівнем імовірності реалізації

не реалізовувався раніше та ймовірність реалізації якого у майбутньому є вкрай низькою

Корупційні ризики в діяльності державних службовців

За  поширеністю, розрізняють такі корупційні ризики в діяльності державних службовців:

  • недоброчесність посадових осіб замовника;
  • виникнення конфлікту інтересів; 
  • недостатній рівень контролю;
  • наявність дискреційних повноважень. Дискреційними повноваженнями є сукупність прав та обов'язків суб'єкта (замовника) на власний розсуд визначати повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів рішень, кожне з яких є правомірним.

Корупційні ризики — приклади

Для вашої зручності викладемо матеріал у таблиці

Корупційні ризики

Приклад

Розшифрування

дискримінаційні умови ТД, обмеження конкуренції у т.ч. шляхом дискваліфікації конкурентів певного учасника із надуманих причин

встановлення  дискримінаційних  умов  в ТД, орієнтовані  на  певного учасника,  що  звужує  коло  потенційних  учасників  та/або унеможливлює перемогу постачальників, які можуть запропонувати предмет закупівлі кращої якості

за  нижчу  ціну.  Також можливе:   упереджене  ставлення  до

розгляду  тендерних  пропозицій,  ймовірність необґрунтованого  відхилення  тендерної  пропозиції  із несуттєвими  та/або  технічними  недоліками  для  того, щоб переможцем став певний учасник. Наприклад, відсутність незначних для закупівлі довідок, чи нумерації сторінок документів.

Також, ігнорування  недоліків  у  тендерній  пропозиції  учасника,  якого   фактично  заздалегідь визначили переможцем у зв’язку зі змовою замовника (УО) та учасника процедури.

У випадках, коли певний учасник

не  зміг  взяти  участь  або  прозоро  перемогти,  УО відміняє процедуру закупівлі з метою оголошення аналогічного тендеру під певного учасника

завищення очікуваної вартості закупівлі

штучне завищення  очікуваної вартості закупівлі в умовах попередньої змови потенційного постачальника та  УО з метою незаконного  збагачення. Наприклад, коли очікувана вартість вища за середньоринкову

завищення обсягів закупівлі/ закупівля непотрібних товарів

штучне завищення обсягів закупівлі за змови посадових осіб замовника та потенційного постачальника з метою отримання неправомірної вигоди у тому випадку, коли у проведенні закупівлі відповідного заявленого обсягу немає потреби.

Закупівля надто розкішних товарів з метою використання для власних потреб посадовою особою замовника

поділ предмета закупівлі

дозволяє уникнути прозорих та відкритих торгів.  Вигоду може отримувати певний постачальник, що перебуває у змові з посадовою особою замовника

неповна перевірка учасників процедури закупівлі

надання переваги певному учаснику закупівлі шляхом умисного ігнорування наявності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, а також неповна перевірка наявності таких підстав. Крім того, можлива неналежна перевірка субпідрядників, яких буде залучено переможцем до виконання договору

конфлікт інтересів

приховування наявності факту конфлікту інтересів

безпідставна відміна закупівлі

як правило, обґрунтовується відсутність потреби у предметі закупівлі. Але відміна здійснена умисно, з метою проведення нового тендеру, під певного учасника, який не зміг взяти участь, або прозоро перемогти в первинній процедурі закупівлі

неоприлюднення всіх додатків до договору. Наприклад, кошторисної документації при закупівлі будівельних робіт

відсутність у вільному доступі кошторисної документації обмежує контроль за якістю виконання робіт та ймовірним завищенням ціни будівельних матеріалів, робіт. Свідчить про змову недоброчесних посадових осіб замовника із постачальником

недопостачання товарів (робіт/ послуг), приймання продукції, яка не відповідає умовам договору

свідчить про змову відповідальної особи замовника з постачальником. Зокрема, підписання посадовими особами замовника документів про належне виконання договору і фактичне ігнорування порушень, допущених виконавцем

санкції, накладені на учасника чи переможця тендеру

Особливості № 1178 забороняють закуповувати у громадян рф, рб, ір ірану та їхніх юридичних осіб, а також українських фірм, власниками 10% яких є зазначені держави. Тож, не лише громадяни рф,  рб, ір ірану, але й компанії, громадяни України та інших держав можуть потрапити під санкції за співпрацю з агресором чи фінансування війни. Заборонено укладати договори з такими суб’єктами. Якщо УО не перевірить  учасників та їхніх засновників у санаційному реєстрі НАЗК, може йтися про злочинну змову

Корупційні ризики — роль НАЗК

Відповідно до пункту 7 ч.1 ст.11, ст.12 Закону  «Про запобігання корупції», до повноважень НАЗК належить і координація та надання методичної допомоги щодо виявлення державними органами, органами влади АР Крим, органами місцевого самоврядування корупційних ризиків у своїй діяльності та реалізації ними заходів щодо їх усунення, у т.ч. підготовки та виконання антикорупційних програм.

Також НАЗК затвердило методологію управління корупційними ризиками.

Відповідно до цієї методології, НАЗК здійснює:

1) оцінювання корупційних ризиків. Етапами оцінювання корупційних ризиків є:

  • підготовка до оцінювання корупційних ризиків;
  • дослідження середовища організації та визначення обсягу оцінювання корупційних ризиків;
  • ідентифікація корупційних ризиків;
  • аналіз корупційних ризиків;
  • визначення рівнів корупційних ризиків.

2) визначення заходів впливу на корупційні ризики. Заходи впливу на корупційний ризик мають бути спрямовані на усунення, мінімізацію його джерел, а у випадку неможливості безпосереднього впливу на джерела - на зниження рівня ймовірності чи можливих наслідків його реалізації.

3) підготовку антикорупційної програми.

Крім того, на своїй веб-сторінці, НАЗК надає рекомендації, у т.ч. щодо корупційних ризиків у публічних закупівлях. Також, на його сторінці https://corruptinfo.nazk.gov.ua/ можна переглянути Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстр порушників). Нагадаємо це - портал, де міститься інформація про всіх фізичних та юридичних осіб, які вчинили корупційні правопорушення.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді