Приватизація комунального майна: з чого починати
Як запланувати закупівлі у 2021 році, щоб вчасно отримати потрібне
Держава планує передати в управління бізнесу об’єкти державної та комунальної власності. Мета нової приватизації — ефективне використання майна, поява інвестицій, розвиток економіки у кожному регіоні та державі загалом. Для цього законотворці створили законодавчу базу.
Так, Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18.01.2018 № 2269-VIII (далі — Закон № 2269) набув чинності 07.03.2018. Для комунального майна, що перебуває на балансі органів місцевого самоврядування, він запровадив нові правила приватизації.
Саме на цих засадах працює система ProZorro.Продажі.
Про ProZorro.Продажі як пілотний проект ми розповідали ще восени 2017 року. Тепер ця електронна система обов’язкова для суб’єктів малої приватизації.
Суб’єктами приватизації є (ч. 1 ст. 6 Закону № 2269):
- державні органи приватизації;
- місцеві ради, органи приватизації територіальних громад;
- покупці.
Які ж зміни приніс Закон № 2269 для органів приватизації та покупців?
Які зміни запровадили
По-перше, немає паперового конкурсу та аукціону. А головне — орган місцевого самоврядування під час приватизаційної процедури керується Законом № 2269 та Порядком проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації, затвердженим постановою КМУ від 10.05.2018 № 432 (далі — Порядок № 432).
Порядок розкриває процедурні питання приватизації: з чого починати, де яку інформацію публікувати, які документи готувати. Тож внутрішні порядки з приватизації, що діяли раніше в органах місцевого самоврядування, слід скасувати.
Аукціон проходить в електронній системі за аналогією із системою публічних закупівель. Різниця лише в тому, що під час раундів аукціону учасники не понижують ціну, а підвищують. Тобто система працює на організатора торгів — замовника.
По-друге, змінена класифікація об’єктів приватизації. Маємо тепер об’єкти малої та великої приватизації. І саме об’єкти малої приватизації відчужуються виключно на електронному аукціоні у системі ProZorro.Продажі.
По-третє, урегульована оцінка об’єкта приватизації. Якщо для об’єкта визначена балансова (залишкова) вартість, саме вона і стане стартовою ціною продажу (приватизації). Якщо ж балансової вартості немає — аукціонна комісія проводить незалежну оцінку відповідно до законодавства.
По-четверте, створений електронний реєстр об’єктів приватизації. Аби почати приватизаційну процедуру, дані про об’єкт необхідно опублікувати в електронній системі через майданчик. Для цього в органів приватизації є 5 робочих днів з моменту прийняття рішення включити об’єкт до переліку об’єктів, що підлягають приватизації.
Тим, хто має що продати, але не розуміє, з чого починати приватизацію, надамо Дорожню карту дій.
Чого чекати від аукціону
Ви вже знаєте, з чого починати приватизацію, які рішення органу місцевого самоврядування необхідно скасувати, а які додатково затвердити на сесії. Далі розповімо, чого очікувати від електронного аукціону та як діяти.
Перебіг електронних аукціонів і основні їх умови визначені у статті 15 Закону № 2269 та розділі «Організація та порядок проведення електронного аукціону з умовами, без умов, із зниженням стартової ціни» Порядку № 432. Унаочнимо їх на схемі.
Загалом можливі три аукціони. Перші два — за класичною, англійською, моделлю на підвищення ціни. Останній аукціон — за голландською моделлю — на пониження ціни.
Законодавець встановив третій аукціон на пониження ціни саме задля продажу об’єкта. Адже якщо його не придбали на двох попередніх аукціонах, найвірогідніше, він неліквідний. Подальше перебування на балансі міста або територіальної одиниці призведе лише до його занепаду, втрати цінності. А за допомогою аукціону на пониження ціни організатор визначить реальну ринкову вартість об’єкта і знайде інвестора, що буде готовий використовувати його для свого бізнесу або інших потреб. Це створить сприятливіший економічний мікроклімат і збереже будівлю чи рухоме майно від фактичного знищення.
Аукціон відбувається, якщо у ньому беруть участь щонайменше два учасники. Якщо ж для участі в аукціоні зареєструється лише один учасник — орган приватизації все одно приймає рішення про приватизацію. Попри те що електронний аукціон фактично не відбувся, цей учасник зможе викупити майно за запропонованою ним ціною. Але така ціна не може бути нижчою стартової ціни з урахуванням її зниження.
Висновок
Законодавець та ФДМУ розробили дієвий механізм реалізації комунального майна для того, щоб міста, села, об’єднані територіальні громади змогли продати його, незалежно від стартової ціни. Адже якщо таке майно початково має завищену ціну, під час аукціону вона падатиме. Відповідно, об’єкт знайте свого покупця.
Приватизаційна процедура — нова для держави і для кожного суб’єкта приватизації. У організаторів аукціону ще немає досвіду реалізації такого майна. Тому важливо вчасно обрати електронний майданчик, що стане не лише технічним інструментом, а й партнером, надійним помічником.
Якщо працівникам органів приватизація або органу місцевого самоврядування складно самотужки опанувати нову процедуру, фахівці електронного майданчика допоможуть.