Як бути, якщо жоден учасник не вийшов на закупівлю за пунктом 11 Особливостей

1205

Запитання

Що робити замовнику, як що ні один учасник не вийшов на закупівлю з використанням ЕСЗ за пунктом 11 Особливостей у порядку, аналогічному спрощеній закупівлі. Оголошувати нову закупівлю за тим же алгоритмом, чи проводити відкриті торги. Якщо замовник проведе дві закупівлі за Інструкцією, затвердженою наказом ДП «Прозозоро» № 25 від 20.10.2022, і вони не відбудуться через відсутність учасників, чи зможе замовник укласти прямий договір, як це передбачено підпунктом 1 пункту 7 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі». Ні Інструкція № 25 ні Особливості № 1178 такий порядок не встановили.

Відповідь

Якщо замовник у розумінні Закону № 922 проводив закупівлю за пунктом 11 Особливостей з використанням електронної системи і така закупівля не відбулася, то замовник може сміливо укладати прямий договір з постачальником товару (надавачем послуг, виконавцем робіт), якого він обере на власний розсуд. Обґрунтовувати укладення договору без використання електронної системи закупівель у цьому випадку не потрібно. Проводити відкриті торги також не потрібно. Пояснимо докладніше.

Наразі замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), проводять публічні закупівлі з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). 

Замовники дотримують порядку та умов здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, які встановлюють Особливості на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (п. 1 Особливостей).

Особливості визначають вартісні межі для закупівель товарів, робіт і послуг і відповідно, порядок здійснення закупівлі, якщо очікувана вартість менша або більша встановлених вартісних меж.

Підпункт 11 Особливостей замовники повинні використовувати для здійснення закупівель:

  • товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень;
  • послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень;
  • робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень.

Спрощена закупівля в умовах воєнного стану

Для закупівель товарів, робіт, послуг, коли очікувана вартість предмета закупівлі є меншою, ніж встановлені у пункті 11 Особливостей вартісні межі, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. У разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою, ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Щоб впорядкувати використання електронної системи закупівель під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в Особливостях, ДП «Прозорро» наказом від 20.10.2022 № 25 затвердило Інструкцію про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів від 12.10.2022 № 1178 (далі – Інструкція). Пункт 1 розділу 2 Інструкції передбачає, що замовники у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує суму, що встановлена в Особливостях закупівель, можуть використовувати електронну систему закупівель:

  • шляхом здійснення закупівель через електронний каталог, у порядку, визначеному законодавством, та/або 
  • шляхом здійснення закупівель у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному згідно зі статтею 14 Закону, виключно в частині оголошення, подання пропозицій, звернення за роз’ясненням, звернення з вимогою про усунення порушень, надання відповідей, оцінки, розгляду, відхилення пропозицій, визначення переможця, відміни закупівлі.

Як бачимо і пункт 11 Особливостей, і Інструкція містять формулювання «можуть використовувати». Це передбачає право замовника самостійно вибирати, буде він використовувати електронну систему закупівель чи здійснюватиме такі закупівлі без використання електронної системи (тобто укладе прямий договір).

image38
Вікторія Максимова головний редактор Вищої школи Закупівельника
Проведення закупівель — клопітка та відповідальна справа. Щоб розібратися в нюансах, потрібен час та досвід. Саме таким досвідом діляться експерти Вищої школи Закупівельника на уроках програми «Національна сертифікація з публічних закупівель в умовах воєнного стану». Скористайтеся можливістю опанувати одну тему програми абсолютно безплатно — авторизуйтеся або зареєструйтеся

Підтверджувати свій вибір способу закупівлі замовнику не потрібно. Тобто якщо замовник здійснює закупівлю без використання електронної системи закупівель і укладає прямий договір з постачальником товару, надавачем послуг, виконавцем робіт на підставі пункту 11 Особливостей, вибір такого способу не потрібно обгрунтовувати. Адже замовник використовує право, надане йому законодавчими положеннями.

Тому у ситуації, коли керуючись пунктом 11 Особливостей, замовник в електронній системі закупівель проводив закупівлю у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, і коли на таку закупівлю жоден учасник не вийшов, замовник самостійно вирішує:

  • оголошувати йому нову закупівлю за тим самим алгоритмом, 
  • чи укладати прямий договір.

Якщо укладатимете прямий договір і за умови що очікувана вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, не забудьте оприлюднити в системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, – не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Якщо ж очікувана вартість є меншою, ніж 50 тис. гривень, звіт в системі оприлюднювати не потрібно.

обгрунтування очікуваної вартості

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Головне у грудні для закупівельника

Грудень — чи не найважливіший закупівельний місяць. Маємо завершити закупівлі 2024 року, забезпечити безперервну потребу в товарах та послугах на початку січня, а також подбати про перші закупівлі 2025 року.
605

Локалізація в закупівлях

Локалізація в публічних закупівлях набуває дедалі більшого значення, адже законодавці зосереджують увагу на підтримці вітчизняного виробника. У статті – про умови локалізації виробництва у 2024 році та особливості вимог тендерної документації щодо локалізованих товарів
5681