Закупівля електроенергії 2021 за новим порядком
Закупівля електроенергії вимагає дотримання відразу двох законів:
- Закон про публічні закупівлі (ділі — Закон № 922)
- Закон про ринок електричної енергії (далі — Закон № 2019).
Для того, щоб правильно здійснити закупівлю електроенергії закупівельник має розуміти специфіку ринку. З’ясуймо тонкощі закупівлі е-енергії.
Почнемо з базових понять — визначень.
Електрична енергія — це енергія, що виробляється на об’єктах електроенергетики і є товаром, призначеним для купівлі-продажу.
Електроенергетичне підприємство — суб’єкт господарювання, який здійснює одну з таких функцій:
- виробництво,
- передачу,
- розподіл,
- постачання електричної енергії споживачу,
- трейдерську діяльність.
Електропостачальник — суб’єкт господарювання, який здійснює продаж е-енергії за договором постачання електричної енергії споживачу.
Висновок № 1. Електрична енергія є товаром. Однак, щоб замовнику його отримати, доведеться не просто придбати цей товар, а ще й закупити відповідні послуги з його постачання.
Електрична енергія є конкурентним товаром, що пропонує багато постачальників. З огляду на це закуповуватись вона має в залежності від очікуваної вартості закупівлі, шляхом застосування конкурентних процедур закупівель чи спрощених закупівель.
Алгоритм дій замовника як споживача електроенергії
Перше, що необхідно зробити закупівельнику, — це з’ясувати до якої категорії споживачів він належить.
Споживач — фізична особа, у тому числі фізична особа — підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Відповідно до Закону № 2019 споживачі можуть бути побутовими та непобутовими, вразливими та захищеними. Непобутові споживачі, крім того, поділяються на малих непобутових споживачів.
Замовники — юрособи, мають орієнтуватися на поняття непобутового споживача та малого непобутового споживача і можуть бути віднесені до захищених споживачів.
Непобутовий споживач — це ФОП або юрособа, яка купує електричну енергію, що не використовується нею для власного побутового споживання.
Малий непобутовий споживач — це споживач, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
До захищених споживачів належать ті, до яких застосовується особливий режим відключення та/або обмеження електропостачання для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного характеру.
Висновок № 2. Розуміння класифікації та визначення до якої категорії належите ви, як замовник, — перший крок до правильної закупівлі електроенергії. Замовникам бюджетних установ необхідно бути особливо уважними, адже не всі можут тепер закуповувати у ПУП. Стануть у пригоді статті: «Закупівля електроенергії для бюджетних установ на 2021 рік», «Спрощена закупівля електроенергії на 2022 рік».
Закупівля електричної енергії: який вид закупівлі обрати
Електрична енергія — це товар, отже і вид закупівлі обирайте на основі цього.
Закон № 922 вимагає проведення процедур закупівель для замовників, перших трьох категорій, за умови що вартість предмета закупівлі товару дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а для замовників, четвертої категорії, за умови що вартість предмета закупівлі товару дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень.
Спрощені закупівлі повинні здійснюватися від 50 тис. грн до вартісних меж, що потребують проведення процедур закупівель.
Закупівлі до 50 тис. грн дозволяють укладати прямий договір про закупівлю, але вимагають оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (ЕСЗ).
Враховуючи, що електрична енергія є конкурентним товаром, замовники повинні, в першу чергу, застосовувати:
Вартісні межі, за якими визначають вид закупівлі
Планування закупівель ґрунтується на наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі необхідно включати до річного плану закупівель, однак внесення змін до річного плану закупівель можливе.
Висновок № 3. Замовник розраховує потребу у закупівлі е-енергії з огляду на річну потребу та відштовхуючись від неї обираючи вид закупівлі.
Якщо протягом року стануться зміни, приміром, збільшиться потреба в електроенергії або відбудеться розірвання договору, замовник зможе внести зміни до річного плану закупівель.
Закупівля послуг з розподілу електричної енергії
Розподіл електроенергії здійснює оператором системи розподілу (далі — ОСР).
Перед тим як укласти договір про закупівлю електроенергії замовнику необхідно укласти договір на її розподіл з ОСР. Діяльність з розподілу е-енергії підлягає ліцензуванню відповідно до вимог чинного законодавства.
Правилами №312 встановлено, що на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Оператор системи зобов’язаний укласти договори про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи.
Договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених Правилами № 312 випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою-приєднанням до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу/передачі.
На вимогу споживача оператор системи розподілу протягом трьох робочих днів від дати звернення повинен надати споживачу підписаний оператором системи розподілу примірник укладеного договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії у паперовій формі.
ОСР укладає договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії. Зміст такого договору ОСР формує на основі Типового договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (додаток 3 до Правил № 312).
Постачання електричної енергії споживачу здійснюється, зокрема якщо:
- об’єкт споживача підключений до мереж оператора системи у встановленому законодавством порядку;
- електропостачальник за договором з оператором системи отримав доступ до мереж та можливість продажу електричної енергії на території діяльності оператора системи;
- споживач є стороною діючих договорів, зокрема про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, крім випадку здійснення розподілу (передачі) електричної енергії оператором системи до власних електроустановок.
Не допускається розподіл (передача) електричної енергії до точки розподілу електроустановки споживача за відсутності діючого договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з таким споживачем, крім випадку здійснення розподілу (передачі) електричної енергії оператором системи до власних електроустановок.
Висновок № 4. Замовник спочатку укладає договір про розподіл (передачу) електричної енергії, а вже потім здійснює її закупівлю.
Зверніть увагу, що замовник укладає договір про закупівлю з електропостачальником відповідно до його комерційної пропозиції (КП).
Правила № 312 регламентують: публічні КП електропостачальника мають бути розділені за їх умовами, тобто одна КП має містити лише один з варіантів. Розділ може відбуватись зокрема за способом:
- визначення ціни на електричну енергію (із застосуванням ціни, не диференційованої за періодами часу, або цін, диференційованих за періодами часу (годинами) доби, або погодинних цін тощо);
- оплати електричної енергії (планові платежі або попередня оплата, або оплата за фактично відпущену електричну енергію);
- оплати послуг з розподілу електричної енергії (через електропостачальника або напряму з оператором системи).
Умови КП мають бути однозначними й виключати можливість їх подвійного тлумачення.
Замовник самостійно обирає один із двох варіантів оплати послуг ОСР, а саме:
- оплата за договором із замовником;
- оплата через електропостачальника.
Для закупівлі послуг з розподілу електричної енергії на 2021 рік замовник має орієнтуватися, що предметом закупівлі послуг ОСР у розумінні Закону № 922 та Порядку визначення предмета закупівлі є послуги.
Враховуючи, що послуги ОСР є неконкурентними і можуть надаватися виключно ОСР закріпленим на відповідній території, замовник обирає вид закупівлі з огляду на ці умови.
Важливо! Коли замовник закуповує послуги ОСР у вартісних межах для спрощеної закупівлі на підставі абз. 4 п. 2 ч. 7 ст. 3 Закону № 922, то має оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Якщо ж замовник вирішив перекласти оплату послуг ОСР на електропостачальника, має зазначити про такі умови ще в тендерній документації або оголошені про проведення спрощеної закупівлі. У такій ситуації до очікуваної вартості електроенергії, що закуповується, необхідно включити тариф на розподіл.
Договір замовника з ОСР має бути укладений ще до початку закупівлі електроенергії, як товару.
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Обґрунтування застосування неконкурентної закупівлі послуг ОСР
Придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена для проведення процедур закупівель, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків — відсутність конкуренції з технічних причин. Так скеровує абз. 4 п. 2 ч. 7 ст. 3 Закону № 922.
Бачимо, що схожа підстава і для застосування переговорної процедури закупівлі.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 40 Закону № 922 переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, зокрема якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків — відсутність конкуренції з технічних причин.
Укладаючи прямий договір без застосування спрощеної закупівлі на підставі абз. 4 п. 2 ч. 7 ст. 3 Закону № 922 або застосовуючи переговорну процедуру закупівлі на підставі п. 2 ч. 2 ст. 40 Закону № 922 замовник має обґрунтувати таке рішення. Памятайте, що застосування переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом, призведе до накладання штрафу та відповідальності у сфері публічних закупівель. Крім того, відповідно до стратегії Держаудитслужби, моніторинг закупівель — пріорітетний напрямок роботи до служби 2024 року.
ОСР — юрособа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності.
Функції ОСР на території за якою закріплені відповідні електричні мережі може виконувати лише один суб’єкт. З огляду на це наявна відсутність конкуренції з технічних причин. Тобто з цих підстав ОСР є монополістом.
Висновок №5. Обґрунтування підстав для застосування неконкурентного виду закупівлі послуг ОСР є наявність ОСР у зведеному переліку суб’єктів природних монополій.