Як визначити предмет закупівлі для капітального ремонту

UA RU
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Помилитися під час визначення предмета закупівлі можуть не тільки новачки, але й досвідчені закупівельники. Які найбільш розповсюджені помилки під час закупівлі робіт з капітального ремонту? Як правильно визначити предмет такої закупівлі — роз’яснюємо на прикладах

Замовники часто стикаються з потребою здійснити капітальний ремонт (далі — капремонт) певного майна, зазвичай — нерухомості. Оскільки капремонт не здійснюють аж надто часто, розглянемо, як проводити таку закупівлю.

 

Визначення предмета закупівлі для капремонту

Згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону № 922 до робіт належить капремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення. Тобто, капремонт належить до робіт, а не до послуг.

За пунктом 22 частини 1 статті 1 і абзацу 7 пункту 11 частини 1 статті 9 Закону № 922, замовник визначає предмет закупівлі у порядку, який встановлює наказ Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Наказ № 708) та із застосуванням Єдиного закупівельного словника (далі — ЄЗС).

Відповідно до пункту 4 розділу І Наказу № 708 визначення предмета закупівлі з капремонту замовник здійснює за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

Отже, під час оголошення тендеру потрібно вказати об’єкт, який підлягає капітальному ремонту, а також код за ДК 021:2015 — 45453000-7 — «Капітальний ремонт і реставрація».

Що треба врахувати, щоб закупити капремонт: шпаргалка

Помилки замовників під час визначення предмета закупівлі для капремонту

Ми виокремили три найбільш розповсюджені помилки замовників. Розглянемо їх детальніше.

  1. Замовники помилково визначають ремонт поточним, і відповідно до цього обирають неправильний код в ЄЗС. А це вже — послуги (п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону № 922), тобто — інша процедура проведення закупівель. Наприклад, замовник вирішив, що його потреба у капремонті даху є лише поточним ремонтом. За таких обставин потрібно використати код CPV 45261910-6 — «Ремонт дахів», що за своєю суттю не відповідає тому предмету закупівлі, в якому фактично є потреба у замовника.
  2. Схожа помилка до попередньої, коли фактично поточний ремонт прирівнюють до капітального. Наприклад, пункт 3.16 Наказу Мінтрансу від 30.03.1998 № 102 передбачає, що до капремонту належать роботи, пов’язані із заміною кузова для автобусів та легкових автомобілів. Тобто, за загальним правилом — це капітальний ремонт. Утім, за приписами Закону № 922 та ЄЗС, це — послуги (50112110-7 — «Послуги з ремонту кузовів») або навіть товари (34211100-9 — «Кузови автобусів»).
  3. Замовники помилково розділяють об’єкти капремонту на частини. Наприклад, у замовника виникла потреба у капремонті даху. Замість того, щоб оголосити закупівлю капітального ремонту даху, він оголошує декілька тендерів щодо поточного ремонту:
  • з підсилення лат даху;
  • заміни окремих дощок опалубки,
  • лат у місцях розжолобків,
  • карнизних спусків;
  • заміни окремих плиток в етернітовій, черепичній або шиферній покрівлі.

Закупівля робіт з капітального ремонту — як уникнути помилок

Основною відмінністю між капітальним та поточним ремонтом є те, що в першому випадку об’єкт виводять з експлуатації, а в другому — його продовжують використовувати, хоча і з певними незручностями. Це повністю узгоджується з приписами ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво».

Утім, пункт 27 частини 1 статті 1 Закону № 922 встановлює, що для здійснення закупівель фактично є один вид капремонту — для об’єктів нерухомості.

Тож, у разі потреби у ремонті будинку, споруди слід керуватися приписами Наказу Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004 № 150, який чітко розмежовує, що належить до капітального, а що до поточного ремонту.

Також пам’ятайте, що об’єкти капремонту не можна розділяти на частини.

Враховуйте, що постанова КМУ від 19.04.2022 № 470 встановлює, що під час дії воєнного стану розроблення проєктів будівництва з капітального ремонту об'єктів (незалежно від класу наслідків (відповідальності), пошкоджених в результаті воєнних дій, допускається здійснювати у складі дефектного акта, у якому визначаються фізичні обсяги робіт, пояснювальної записки, в якій зазначаються умови виконання робіт, та кошторисної документації на підставі звіту за результатами обстеження, розробленого відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об'єктів будівництва, затвердженого постановою КМУ від 12.04.2017 № 257.

Закупівля робіт з капітального ремонту — резюме

Отже, під час визначення предмета закупівель із капремонту, замовникам потрібно:

  • серйозно поставитися до того, яким насправді є вид ремонту;
  • уважно переглянути ЄЗС і визначити правильний предмет закупівель;
  • вказувати цілий об’єкт, що підлягає капремонту, не розділяти його на частини.


зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді