Закупівля робіт з капітального ремонту
Замовники часто зіштовхуються з потребою здійснити капітальний ремонт (далі — капремонт) певного майна, зазвичай — нерухомості. Оскільки капремонт не здійснюють аж надто часто, розглянемо, як проводити таку закупівлю.
Визначення предмету закупівлі капітальний ремонт
Згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону № 922 до робіт належить капремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення. Тобто, капремонт належить до робіт, а не до послуг.
За пунктом 22 частини 1 статті 1 і абзацу 7 пункту 11 частини 1 статті 9 Закону № 922, замовник визначає предмет закупівлі у порядку, який встановлює наказ Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Наказ № 708) та із застосуванням Єдиного закупівельного словника (далі — ЄЗС).
Відповідно до пункту 4 розділу І Наказу № 708 визначення предмета закупівлі з капремонту замовник здійснює за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.
ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» визначає капітальний ремонт як сукупність робіт на об'єкті будівництва, введеному в експлуатацію в установленому порядку, без зміни його геометричних розмірів та функціонального призначення, що передбачають втручання у несучі та огороджувальні системи при заміні або відновленні конструкцій чи інженерних систем та обладнання у зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення його експлуатаційних показників, а також благоустрій території.
Листом Державного комітету України з будівництва та архітектури від 30.04.2003 № 7/7-401 уточнено, що капітальний ремонт будівлі — це комплекс ремонтно-будівельних, робіт, який передбачає заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівель в зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також покращання планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об'єкта.
Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації будівлі в цілому або її частин (за eмови їх автономності).
Саме за цією ознакою замовники можуть відрізняти капітальний ремонт від поточного, адже останній не вимагає призупинення експлуатації об’єкта.
Капітальний ремонт здійснюється за об’єктами будівництва. Відповідно до ст. 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» об’єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури (крім трубопроводів внутрішньогосподарських меліоративних систем).
Капітальний ремонт на кожному з цих об'єктів може бути визначений окремим предметом закупівлі.
Код ДК капітальний ремонт
Відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо, зокрема коду за показниками другої - п’ятої цифр Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі – роботи.
Як бачимо, четвертою цифрою кода визначення предмета закупівлі робіт не обмежено.
В Єдиному закупівельному словнику є код за ДК 021:2015 — 45453000-7 — «Капітальний ремонт і реставрація». Він замовниками застосовується найчастіше.
Втім ніщо не забороняє замовнику застосувати і інші коди з розділу 45000000-7 Будівельні роботи та поточний ремонт, що найбільш відповідає предмету закупівлі.
Капітальний ремонт будівлі
Для здійснення капітального ремонту потрібно розробити проектну документацію на підставі якою буде сформовано проектно кошторисну документацію.
При визначенні вартості окремих видів капітального ремонту відповідно до ДБН А.2.2-3 кошторисна документація складається за дефектним актом, у якому визначаються фізичні об’єми будівельних робіт та умови їх виконання.
У дефектному акті окремим розділом обов’язково зазначаються об’єми будівельних робіт щодо забезпечення доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм. У разі реалізації проектів будівництва із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, незалежно від категорії складності об’єктів обов’язковій експертизі підлягає кошторисна частина проектної документації відповідно до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» і Порядку затвердження проектів будівництва та здійснення їх експертизи, затвердженого постановою КМУ від 11.05.2011 № 560.
Відповідно до п.п. 3 п. 4 ст. 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» обов’язковій експертизі підлягають проекти будівництва об’єктів, які споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, якщо їх кошторисна вартість перевищує 300 тис. грн, - щодо кошторисної частини проектної документації. В період дії воєнного стану у п. 10 Порядку № 560 уточнено, що під час дії воєнного стану обов’язковій експертизі підлягають проекти будівництва щодо кошторисної частини, якщо їх кошторисна вартість перевищує 1 млн. грн.
Проект будівництва це документація на будівництво об’єктів та комплексів (будов), розроблену для нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту на таких стадіях проектування, як техніко-економічне обґрунтування, техніко-економічний розрахунок, ескізний проект, проект, робочий проект (п. 2 Порядку № 560).
Таким чином, з урахуванням вищезазначеного капремонт теж вимагає проведення експертизи.
Тендерна документація на закупівлю робіт з капітального ремонту повинна місити вимоги з огляду на складність та вид робіт. Звідси ж і вимоги до документів, якими учасники повинні підтверджувати свою спроможність здійснити капітальний ремонт.
Монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин вимагає від учасника отримати дозвіл.
Капітальний ремонт покрівлі
Капітальний ремонт даху передбачає повне зняття покрівельного матеріалу, можливо з розбиранням і переробкою кроквяної системи. Такі роботи скоріш за все передбачатимуть виконання робіт на висоті понад 1,3 метра, а це вимагає від учасника отримати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
Вимоги до цих та інших документів встановлені постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки».
Не забуваймо й про ліцензію, адже Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» встановлює вимогу про її отримання у разі будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності». У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва.
Замовник формує вимоги тендерної документації зважаючи на ринок пропозиції та складність предмету закупівлі. Він може застосувати всі кваліфікаційні критерії, а може обрати тільки кваліфікаційний критерій про досвід виконання аналогічних робіт. Втім, якщо для виконання робіт важлива наявність спеціалізованої техніки та кваліфікованих працівників, варто обрати і кваліфкритерії про наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Пам’ятайте! Під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, але у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону № 922.