Учасники публічних закупівель
Учасник процедури закупівлі — це…
Учасник процедури закупівлі — це фізична особа, фізична особа — підприємець чи юридична особа — резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Законодавча підстава — пункт 37 частини 1 статті 1 Закону № 922.
💪Станьте справжнім профі у закупівлях
Хто може бути учасником процедури закупівлі
Учасниками публічних закупівель можуть бути:
- фізичні особи;
- фізичні особи — підприємці (ФОПи);
- юридичні особи — резиденти й нерезиденти;
- об’єднання.
32% учасників закупівель відповіли неправильно на ці запитання
Фізична особа як учасник публічних закупівель
У розумінні Закону № 922 фізичні особи мають право брати учать у тендерах. До фізичних осіб належать громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства з правом легального перебування на території України.
Головна умова — фізична особа, не здійснює підприємницької діяльності. Адже підприємницьку діяльність здійснюють ФОПи.
Підприємницька діяльність (підприємництво) — це самостійна, ініціативна, систематична, господарська діяльність, яку суб'єкти господарювання (підприємці) здійснюють на власний ризик, щоб досягнути економічних і соціальних результатів та одержати прибуток (ст. 42 Господарського кодексу України).
Отже, замовник у тендерній документації не повинен обмежувати фізичних осіб у праві брати участь у закупівлях, бути переможцями та, відповідно, претендувати на укладення договору про закупівлю. Адже тендерна документація замовника не має містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (ч. 4 ст. 22 Закону № 922).
Нерезиденти як учасники публічних закупівель
Участь у публічних закупівлях можуть брати також іноземні компанії (нерезиденти). Підстава — пункт 2 статті 5 Закону № 922. Згідно з нею учасники — резиденти та нерезиденти — всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах.
Зауважимо, учасники — юридичні та фізичні особи, у тому числі фізичні особи — підприємці, не подають у складі тендерної пропозиції або під час проведення переговорів у разі переговорної процедури закупівлі документів, які не передбачає законодавство. Тобто відсутність у складі тендерної пропозиції документів, не передбачених законодавством, не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції. Підстава — пункт 11 статті 26 Закону № 922.
Мінекономіки в листі від 17.01.2018 роз’яснювало: щоб виконати вимоги, передбачені тендерною документацією замовника, учасники-нерезиденти подають у складі пропозиції документи, передбачені законодавством країн, де вони зареєстровані. Замовник, зі свого боку, має конкретизувати вимоги щодо документів, які подають учасники-нерезиденти, та надати пропозиції, як діяти, якщо документи, які він вимагає, не передбачені законодавством країни, де зареєстрований учасник.
Так, замовник може передбачити в тендерній документації, що в разі якщо учасник-нерезидент або переможець-нерезидент відповідно до норм чинного законодавства країни, у якій він зареєстрований, не повинен або не зобов’язаний складати якийсь із зазначених у тендерній документації документ або накладати електронний підпис, він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави ненадання відповідних документів, або копію/ї роз'яснення/нь державних органів, або обґрунтування щодо електронного підпису.
Замовник не вимагає від учасників-нерезидентів підтверджувати відсутність підстав для відхилення згідно зі статтею 47 Особливостей № 1178, а саме що:
- у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань наявна інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів);
- юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі, має антикорупційну програму чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн гривень
Об’єднання як учасники публічних закупівель
До об’єднання учасників належать:
- окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб — резидентів;
- окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб (резидентів та нерезидентів);
- об’єднання юридичних осіб — нерезидентів із створенням або без створення окремої юридичної особи (п. 37 ст. 1 Закону № 922).
Для об’єднання учасників як учасника процедури замовник має зазначити умови щодо того, як надавати, та інформацію зі способом, як підтверджувати, відповідність об’єднання установленим:
- кваліфікаційним критеріям — визначеним статтею 16 Закону № 922;
- підставам — визначеним пунктом 47 Особливостей № 1178.
Підтвердження відповідності об’єднання учасників кваліфікаційним критеріям здійснюється з огляду на узагальнені об’єднані показники кожного учасника об’єднання на підставі інформації, яку надало об’єднання. Підстава — пункт 5 статті 16 Закону № 922.
До тендерної пропозиції об’єднання учасників зобов’язане включити документ про його створення (п. 10 ст. 26 Закону № 922).
У разі якщо переможцем процедури закупівлі стає об’єднання учасників, копію ліцензії або дозволу надає один з учасників об’єднання (абз. 4. п. 2 ст. 41 Закону № 922).
Увага! Замовники не мають права вимагати від об’єднання учасників конкретної організаційно-правової форми, щоб вони мали змогу подати тендерну пропозицію, або для участі у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі (п. 10 ст. 26 Закону № 922).
Отже, Закон № 922 дозволяє брати участь у процедурі закупівлі практично всім охочим, які мають статус фізичної або юридичної особи, якщо вони не пов’язані з державами-агресорками. Головне — тендерна пропозиція учасника має відповідати вимогам тендерної документації замовника.
Дивіться вебінари для успішної участі у публічних закупівлях 👇
Хто не може бути учасником процедури закупівлі
Хто не може бути учасником публічних закупівель
Категорія | Критерії | Винятки |
Фізичні особи | Громадяни російської федерації, Республіки Білорусь, Ісламської Республіки Іран | Громадяни російської федерації, Республіки Білорусь, Ісламської Республіки Іран, які проживають на території України на законних підставах |
Юридичні особи | ||
1. Юридичні особи з іноземним правом | Утворені та зареєстровані відповідно до законодавства російської федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран | - |
2. Юридичні особи з українським правом й іноземними активами | Утворені та зареєстровані відповідно до законодавства України, якщо їхній кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер), який має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, російська федерація / Республіка Білорусь / Ісламська Республіка Іран або громадянин російської федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран | Якщо кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер), який має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків — громадянин російської федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, який проживає на території України на законних підставах |
3. Юридичні особи з іноземними активами (10% і більше) | Утворені та зареєстровані відповідно до законодавства російської федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран та мають у своїй структурі активи (10% і більше), які належать зазначеним державам | Активи учасника в установленому законодавством порядку передані в управління Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) |
4. Юридичні особи, які пропонують товари, які підпадають під обмеження | Пропонують у тендерній пропозиції товари походженням із російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран | Товари походженням із російської федерації / Республіки Білорусь, якщо вони необхідні для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою КМУ від 12 жовтня 2022 № 1178 |
Особливості № 1178 забороняють замовникам здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг в осіб, перерахованих у Таблиці. Якщо вони все ж візьмуть участь процедурі закупівлі, замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію згідно з пунктом 44 Особливостей № 1178.
Хто представляє учасника під час закупівлі
Учасниками процедури закупівлі можуть бути суб’єкти, визначені в пункті 37 частини статті 1 Закону № 922, незалежно від форм власності та організаційно-правових форм. Водночас Закон не встановлює вимог щодо того, хто може бути представником для участі в закупівлях.
Представником учасника — юридичної особи — може бути керівник або інша службова особа. Головне — підтвердити право на представництво.
Які документи підтверджують право на представництво учасника
Категорія учасника | Документи, що підтверджують право на представництво |
Керівник учасника | Протокол зборів засновників, наказ про призначення (витяг з наказу) та/або інший документ, що підтверджує повноваження керівника учасника |
Інша посадова особа учасника | Довіреність (доручення) керівника учасника на ім’я уповноваженої особи учасника, протокол зборів засновників, наказ (витяг з наказу) про призначення керівника, який видав довіреність (доручення), та/або інший документ, що підтверджує повноваження посадової особи учасника |
Фізична особа | Паспорт (сканована копія заповнених сторінок), довідка про присвоєння ідентифікаційного номера/коду, лист-згода на обробку персональних даних |
У бюджетних установах рішення щодо того, хто виконуватиме функції представника для участі в закупівлях, фіксують у розпорядчих рішеннях керівництва та посадових інструкціях працівників.
Крім того, якщо об’єми закупівель дають змогу, одна особа може виступати уповноваженою особою замовника та представником учасника в межах однієї установи. У цьому разі важливо врахувати, що визначення або призначення уповноваженої особи не має створювати конфлікту між інтересами замовника та учасника чи між інтересами учасників процедури закупівлі, що може вплинути на об’єктивність і неупередженість ухвалення рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі (п. 5 ст. 11 Закону № 922). Отже, важливо, щоб особа не була уповноваженою особою замовника та представником учасника в межах однієї закупівлі.