Антикорупційна програма юридичної особи 2025

Автор
консультант з публічних закупівель
У статті розібрали, що таке антикорупційна програма юридичної особи. Кому обов'язково потрібно розробляти антикорупційну програму, а кому — ні

Що таке антикорупційна програма

Антикорупційна програма юридичної особи це...

комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.

за ч. 1 ст. 62 Закону «Про запобігання корупції» (далі — Закон № 1700)

Антикорупційна програма це...

комплексний антикорупційний документ стратегічного типу, що визначає процес управління корупційними ризиками з урахуванням ідентифікованих в організації корупційних ризиків та державної антикорупційної політики.

за Методологією управління корупційними ризиками

Для реалізації антикорупційної програми призначається особа, відповідальна за реалізацію антикорупційної програми (далі — Уповноважений), правовий статус якої визначається статею 64 Закону № 1700.

Вимоги до антикорупційної програми юридичної особи викладені у статті 63 Закону № 1700.

Антикорупційні програми повинні передбачати:

  • визначення засад загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції у відповідній сфері, заходи з їх реалізації, а також з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми;
  • оцінку корупційних ризиків у діяльності органу, установи, організації, причини, що їх породжують та умови, що їм сприяють;
  • заходи щодо усунення виявлених корупційних ризиків, осіб, відповідальних за їх виконання, строки та необхідні ресурси;
  • навчання та заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування;
  • процедури щодо моніторингу, оцінки виконання та періодичного перегляду програм;
  • інші спрямовані на запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням заходи.

Положення щодо обов’язковості дотримання антикорупційної програми включаються до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку підприємства а також можуть включатися до договорів, які укладаються юридичною особою.

Згідно до пункту 12 частини 1 статті 11 Закону № 1700 до повноважень НАЗК належить погодження антикорупційних програм державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, розробка типової антикорупційної програми юридичної особи.

Антикорупційна програма: кому потрібна

Відповідно до статті 19 Закону № 1700, антикорупційні програми приймаються в:

  • Адміністрації Президента України, Апараті Верховної Ради України, Секретаріаті Кабінету Міністрів України, Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Офісі Генерального прокурора, Службі безпеки України, міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях, державних цільових фондах — шляхом затвердження їх керівниками;
  • Апараті Ради національної безпеки і оборони України — шляхом затвердження Секретарем Ради національної безпеки і оборони України;
  • Національному банку України — шляхом затвердження Правлінням банку;
  • Рахунковій палаті, Центральній виборчій комісії, Вищій раді правосуддя, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласних радах, Київській та Севастопольській міських радах, Раді міністрів Автономної Республіки Крим — шляхом затвердження їх рішеннями.

Такі антикорупційні програми та зміни до них підлягають погодженню з НАЗК.

Дивіться вебінари для успішної участі у публічних закупівлях 👇

service_vebinar.gif
Лайфхаки роботи на майданчику: електронна ТД, договори, протоколи

дивитися запис вебінару >>>
service_vebinar.gif
Закупівлі послуг з поточного ремонту: розбираємо кейси з практики

дивитися запис вебінару >>>
service_vebinar.gif
Локалізація в закупівлях: як урахувати законодавчі вимоги

дивитися запис вебінару >>>

Згідно з статею 62 Закону № 1700, в обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками:

Підприємство, установа, організація

Критерії

Державне підприємство

Середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень

Комунальне підприємство

Господарські товариства,у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків

Юридична особа – учасник закупівлі

Вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень

Для реалізації антикорупційної програми призначається окрема посадова особа — Уповноважений, правовий статус якого визначається статтею 64 Закону України «Про запобігання корупції». Це посадова особа юридичної особи, що призначається відповідно до законодавства про працю керівником юридичної особи або її учасниками (засновниками) у порядку, передбаченому ухваленою антикорупційною програмою.

Варто звернути увагу на те, що не може бути призначена на посаду Уповноваженого особа, яка:

1) має непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість;

2) за рішенням суду визнана недієздатною чи дієздатність якої обмежена;

3) звільнена з посад у державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування за порушення присяги або у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, — протягом трьох років з дня такого звільнення.

Приклад. Антикорупційна програма комунального підприємства

Підприємство А розробило і впровадило Антикорупційну програму на підприємстві, що встановлює комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції в діяльності підприємства і поширюється на всіх його працівників. Ця Антикорупційна програма 2026 сприятиме створенню антикорупційного середовища в діяльності підприємства, забезпечення безумовного дотримання вимог та обмежень законодавства з питань протидії корупції всіма працівниками.

В програмі пропонується повідомляти про вчинення корупційних правопорушень та інших неправомірних дій посадовими особами і працівниками підприємства і його структурних підрозділів, а також наведено контактний телефон та електронна адреса, за якою можна звернутись у випадку їх виявлення. Також, заявник має вказати інформацію про себе і свої контактні дані.

Підприємство інформує, що повідомлення буде розглядатися, якщо наведена в ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені. Зокрема, звертають увагу на те, що повідомлення, що містять наклеп і образи, дискредитацію посадових осіб і працівників підприємства, тягнуть за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством України.

На що варто звернути увагу! Наказ НАЗК від 14.08.2024 № 239/24 «Про скасування наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року». Це створює правову колізію, оскільки на даний момент чинною можна вважати Типову антикорупційну програму, що затверджена Наказом НАЗК від 10.12.2021 № 794/21. А отже, під час формування антикорупційних програм необхідно керуватись саме нею.

антикорупційна програма юридичної особи поняття структура основні вимоги

СКАЧАТИ

Крім того, на сайті НАЗК зазначено, що: НАЗК найближчим часом розробить план із виконання Стратегії, який встановить чіткі показники роботи для кожного органу влади. Завдяки онлайн платформі, створеній НАЗК, кожен громадянин зможе чітко бачити, як той чи інший орган влади протидіє корупції.

Антикорупційна програма для тендеру

Наскільки наявність антикорупційної програми важлива в державних закупівлях можна зрозуміти з пунктом 47 Особливостей № 1178 де зазначено, що Замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в тому числі коли юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом). Окремо варто зазначити, що це передбачено також Законом № 922 (якщо закупівлі відбувалися до введення і дію Особливостей 1178 це може стати приводом для оскарження.

Таким чином, якщо предмет закупівлі менший за 20 млн. грн, то учасник — юридична особа не зобов’язаний мати затверджену антикорупційну програму.

В антикорупційній програмі юридичної особи має бути, зокрема, визначена необхідність перевірки ділових партнерів замовника, що здійснюється з метою:

  • перевірки ділової репутації ділового партнера на предмет толерантності до корупції, а саме: чи має діловий партнер репутацію суб'єкта, діяльність якого пов'язана з корупцією (навіть за відсутності відповідних судових рішень), та чи не буде діловий партнер виступати посередником для передачі третім особам (або для отримання від третіх осіб) неправомірної вигоди;
  • перевірки наявності у ділового партнера антикорупційної програми (програми доброчесності) (або інших політик антикорупційного спрямування), стану її (їх) фактичного виконання, готовності (або відмови) дотримуватися принципів та вимог замовника, а також антикорупційного законодавства;
  • виявлення можливих корупційних ризиків у зв'язку з укладенням (виконанням) правочину;
  • мінімізації ймовірності вчинення або перевірки можливих фактів вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення антикорупційного законодавства під час встановлення та/або реалізації правовідносин з діловим партнером.

У разі наявності обґрунтованих сумнівів у діловій репутації ділового партнера, що може призвести до корупційних ризиків для замовника, замовник залишає за собою право відмовити діловому партнеру у встановленні / продовженні ділових відносин з урахуванням вимог законодавства, у т.ч. Закону № 922.

Судова справа № 520/14107/21

В адміністративному провадженні № К/990/15117/23 Верховний суд підтримав правову позицію органу ДАСУ про те, що замовник порушив закупівельне законодавство з огляду на те, що не відхилив тендерну пропозицію, яка підлягала відхиленню. А саме, коли часник торгів у складі тендерної пропозиції надав документи, які підтверджують наявність в учасника антикорупційної програми, положення якої не приведено у відповідність до вимог чинного на той момент наказу НАЗК, чим не було дотримано вимог додатку 3 до тендерної документації замовника. Тому така документація мала бути відхилена замовником.

За таких обставин, можна дійти висновку, що в тендерній документації варто вказувати вимогу про те, щоб антикорупційна програма учасника відповідала вимогам того наказу НАЗК, який є чинним на момент подання тендерної пропозиції.



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді