Як застосовувати свіжі зміни у порядку закупівель у період воєнного стану — пояснює Мінекономіки

Мінекономіки пояснило чергові зміни, які КМУ вніс до Постанови № 169, – у листі від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06. Як саме рекомендує діяти Мінекономіки – покажемо далі.

Як застосовувати свіжі зміни у порядку закупівель у період воєнного стану — пояснює Мінекономіки

⚡️ СПЕЦПРОЄКТ: ЗАКУПІВЛІ В ЧАС ВІЙНИ ⚡️

Як проводити закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень

Постанова № 169 передбачає два способи проведення публічних закупівель, вартість яких не перевищує 50 тисяч грн.

Перший спосіб — замовник може провести закупівлю на суму до 50 тисяч грн із використанням ЕСЗ, у т. ч. електронних каталогів.

У такому разі закупівлі товарів, робіт і послуг в ЕСЗ слід проводити за порядком, який затверджує наказ ДП «ПРОЗОРРО» від 19.03.2019 № 10.

Якщо замовник використовує електронні каталоги для закупівлі товарів, він на власний розсуд може вибрати постачальника — сформувати замовлення в е-каталозі та укласти договір.

Другий спосіб — замовник для закупівлі на суму до 50 тисяч грн може не використовувати ЕСЗ.

У такому разі слід обов’язково дотримати принципів публічних закупівель.

Для таких закупівель не потрібно:

  • вносити інформацію до річного плану закупівель;
  • оприлюднювати в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Мінекономіки наголошує:

  • вартість закупівлі замовник визначає на момент, коли її проводить, з огляду на наявну поточну потребу.
  • предмет закупівлі замовник визначає за Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.

Предмет закупівлі, який замовник визначає для потреб воєнного стану за Постановою № 169, буде новим предметом окремого договору про закупівлю і новим предметом закупівель.

Переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначають своїми рішеннями, наприклад наказом чи розпорядженням, замовники, що проводять закупівлі. Із 14.04.2022 переліки та обсяги закупівель мають включати всі закупівлі, у т. ч закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень.

Що врахувати, коли визначаєте строк дії договору про закупівлю

Договір про закупівлю замовники укладають відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України.

Договір є:

  • укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору (ст. 638 ЦК);
  • обов’язковим для виконання сторонами (ч. 1 ст. 629 ЦК).

Строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов’язки відповідно до договору (ч. 1 ст. 631 ЦК)

Отже, строк дії договору є його істотною умовою та погоджується сторонами.

Якщо замовник укладає договір про закупівлю, умови якого передбачають оплату за рахунок бюджетних коштів, він має враховувати вимоги БК.

Коли є можливість застосувати у договорі частину 3 статті 631 ЦК

У разі закупівель, вартість яких починається з 50 тисяч грн, сторони договору можуть встановити, що умови такого договору застосовують до відносин, що виникли між сторонами до набрання чинності Постановою № 169. Але винятково у випадку, якщо на цей момент у замовника за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, були наявні умови застосувати переговорну процедуру закупівлі за пунктами 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону № 922 або наявні умови не застосовувати порядок проведення спрощених закупівель за пунктами 2, 4, 5 частини 7 статті 3 Закону № 922 (абз. 7 пп. 3 п. 1 Постанови № 169).

Отже, таку можливість замовник має винятково випадках, якщо були наявні умови, які передбачають укладання договору про закупівлю товарів, робіт або послуг, що можуть бути надані/поставлені/виконані тільки певним суб’єктом господарювання за відсутності альтернативи.

Рішення про це замовник ухвалює самостійно.

На який період поширюється дія положень Постанови № 169

Мінекономіки наголошує, що Постанова № 169 регулює окремі питання оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану.

Вона не поширюється на період після припинення чи скасування воєнного стану.

Коли оприлюднювати інформацію про закупівлю

За результатами закупівель вартістю від 50 тисяч гривень замовник/державний замовник оприлюднює в ЕСЗ:

  • звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
  • договір про закупівлю та всі додатки до нього.

Рішення щодо строку оприлюднення звіту, який не повинен перевищувати 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, замовник приймає самостійно.

Якими документами обгрунтовувати визнання тендеру таким, що не відбувся

Замовники, які розпочали процедури закупівлі до введення правового режиму воєнного стану в Україні і не мають можливості завершити такі процедури закупівлі у зв’язку з незалежних від них обставин, мають право визнати тендер таким, що не відбувся, — якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили. Підстава — частина 5 статті 32 Закону № 922.

У протоколі серед підстав для такого рішення слід вказати:

  • запровадження правового режиму надзвичайного стану відповідно до Указу Президента України «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України» від 23.02.2022 № 63/2022;
  • введення в Україні правового режиму воєнного стану згідно з Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022.

Підготувала редакція Експертус: Держзакупівлі

Любі читачі, команда Експертус Держзакупівлі продовжує працювати
і надавати вам професійну підтримку.
Нагадуємо, що передплатникам
друкованної версії «Держзакупівлі»усі електронні матеріали зараз доступні без обмежень.

У разі, якщо ви читач порталу та вам потрібна консультація експерта
чи детальніша інформаційна підтримка, ви можете передплатити
наш електронний журнал «Держзакупівлі» зі знижкою 50%.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Закупівля у монополіста

Особливості дозволяють укласти прямий договір, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання. У тому числі, якщо контрагент займає монопольне становище на ринку. Пояснимо, як підтвердити документально підставу для укладення прямого договору з монополістом
330

Бенефіціарний власник: як перевірити учасника закупівель

Хто такий кінцевий бенефіціарний власник та як замовник має перевірити інформацію про кінцевого бенефіціарного власника учасника? Чи можна відмовити в участі у процедурі закупівлі, якщо відсутній кінцевий бенефіціарний власник? Розв’язуємо законодавчі головоломки у статті
10333

Протокол про закупівлю без використання електронної системи

За результами закупівлі без використання електронної системи уповноважена особа має оприлюднити відповідний звіт, а рішення про проведення такого виду закупівлі закріпити у протоколі. Скачайте зразок протоколу УО про закупівлю без використання електронної системи
2147

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді