Що таке публічні закупівлі
Кожна юридична особа використовує певні ТМЦ, які потрібно придбати у сторонніх осіб, а також основні засоби (техніку, будівлі тощо), які потрібно ремонтувати. Крім того, час від часу виникають потреби отримати послуги у спеціалістів своєї справи. На все це потрібні кошти. Для державних та комунальних юридичних осіб такі кошти виділяють із бюджетів та за своєю суттю вони є податками, які платники сплатили до бюджету.
Для того, щоб розумно й економно державні витрачати гроші ухвалили Закон № 922, який встановлює правила проведення публічних закупівель.
Тож публічні закупівлі — це придбання ТМЦ, робіт, послуг за правилами Закону № 922.
Хто є замовниками публічних закупівель (покупцем), описує стаття 2 Закону № 922, а сферу застосування цього Закону визначає стаття 3. Наприклад, трудові договори не є предметом закупівель, а залучення позаштатного фахівця, який надасть певні послуги, вже буде предметом закупівель.
Іншою важливою особою в закупівлях є учасник, який лише за певних обставин може стати постачальником. У закупівлях діє ціла низка підстав, за яких замовник має укласти договір або навпаки — відмовити потенційному постачальникові.
Як проходять публічні закупівлі в Україні
За статтею 10 Закону № 922, інформацію про закупівлі замовник оприлюднює безоплатно через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель Prozorro.
Окрім цієї системи, є також система Prozorro.Продажі, у якій відбуваються аукціони з продажу і оренди державного і комунального майна. Назви цих систем схожі, проте не плутайте їх: Prozorro — це про закупівлі, а Prozorro.Продажі — продаж (приватизація) і оренда.
Закон № 922 встановлює різні вимоги до інформації, яку оприлюднив замовник, строків на її опублікування залежно від виду процедури закупівель.
На період дії воєнного стану новий порядок закупівель за публічні кошти встановили Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Під час війни уважно стежте за тим, чи не ухвалили нових змін, адже протягом року до Особливостей вносили зміни приблизно 13 разів (якщо чесно, ми вже збилися з рахунку). Наша редакція ретельно відслідковує свіжі нововведення, щоб вчасно надавати вам потрібні роз’яснення. Тож будьмо на зв’язку!
Хто контролює проведення публічних закупівель
Загальні відомості про осіб, які контролюють закупівлі описує Розділ ІІ Закону № 922.
Утім, на практиці замовники найчастіше можуть вступити у спір із:
- Антимонопольним комітетом України або його органом (далі — АМКУ);
- Державною аудиторською службою України, її органом (далі — ДАСУ).
Також важливу роль під час закупівлі можуть зіграти Казначейство та Рахункова палата.
АМКУ перевіряє закупівлю щодо відповідності конкурентному законодавству. ДАСУ ж проводить моніторинг закупівель. Утім, якщо закупівля пройшла успішно, без втручань органів контролю, це не означає, що у замовника не виникне проблем у майбутньому, адже ДАСУ може прийти до замовника із ревізією та знайти порушення. У цьому випадку уповноваженій особі-новачку потрібно пам’ятати, що його не можуть притягнути до відповідальності за правопорушення, яке здійснила попередня УО.
Зміни у вимогах до моніторингу закупівель
Настанови для замовника-початківця
Навіть досвідчений замовник може зробити помилку. Утім, є деякі огріхи, які більше притаманні початківцям.
Що має пам’ятати замовник-початківець?
1. Потрібно уважно вивчати норми законодавства. Це допоможе уникнути проблем щодо:
- неправильної класифікації закупівлі;
- визначення підстав для відхилення тендерної пропозиції;
- з’ясування обставин щодо того, чи учасник підлягав відхиленню тощо.
2. Уважно формулюйте вимоги тендерної документації. Це допоможе уникнути проблем щодо:
- наявності дискримінаційних вимог (фактично йдеться про те, що тендерна документація сформована під одного учасника);
- правомірного відхилення учасника, який не відповідає кваліфікаційному критерію за статтею 16 Закону № 922. Наприклад, замовнику потрібен постачальник/виконавець, який має у своїй власності чи хоча б в оренді 10 автобусів. Якщо вимоги про 10 автобусів не буде у тендерній документації, то відхилення пропозиції учасника навіть з одним автобусом може спричинити проблеми.
3. Ви повинні знати, чому та за яких обставин вчиняєте ту чи ту дію. Адже можлива ситуація, коли державні органи сумніватимуться у правомірності дій, які ви вчинили, приміром, відхилення чи прийняття пропозиції. Якщо не матимете доказів та правового обґрунтування, що ви діяли правомірно, можна потрапити у халепу. Тому перш ніж щось вчинити, проаналізуйте, чи відповідає такий крок законодавству.
4. Керуйтеся лише приписами законів та Конституції. Так, початківці, які ще не зовсім впевнені у тому, чи правильно розуміють норми законодавства, можуть опиратися на думку більш досвідчених колег. Проте і досвідчені можуть помилятися.
Крім того, іноді навіть листи міністерств дещо відхиляються від приписів законодавства. За таких обставин початківцю варто проаналізувати всі джерела інформації та обрати той шлях (спосіб виконання), який він самостійно зможе обґрунтувати.
5. Уважно вивчайте практику Верховного Суду. Судова практика може виявити недоліки в правовій позиції замовника, учасника або органів контролю, а також вказує на «слабкі місця» та суперечливі дії інших замовників. У такому випадку доцільно вчитись на чужих помилках.
Отже, публічні закупівлі потребують високого рівня відповідальності, адже мова йде про витрати бюджетних коштів.
Уважно вивчайте законодавство та пам’ятайте: якщо не доведете правомірності своїх дій, на вас можуть очікувати штрафи.
Якщо ж ви вирішили стати закупівельником, портал «Держзакупівлі» стане надійним помічником і порадником у цій галузі. Ми щодня відстежуємо нове у закупівлях, відповідаємо на запитання та публікуємо консультації знаних фахівців. Ми знаємо, як важливо бути впевненим у кожному своєму кроці, тому створили першу в Україні експертно-правову систему для закупівельників Експертус Держзакупівлі, в якій можна знайти відповіді на запитання будь-якої складності.
Ми віримо, що найкращі у своїй сфері постійно вдосконалюються, тому регулярно оновлюємо навчальні програми у Вищій школі Закупівельника. Обирайте найкраще для себе та впевнено прямуйте вгору кар’єрними сходинками.