Що має знати закупівельник-початківець, або Публічні закупівлі з нуля
Що таке публічні закупівлі
Для безперебійного функціонування ЮО має потреби в — ТМЦ, певних послугах (ремонту, зв’язку тощо). На все це потрібні кошти. Для державних та комунальних юридичних осіб такі кошти виділяють із бюджетів та за своєю суттю вони є податками, які платники сплатили до бюджету.
Раціональне використання (і оптимізація) витрат ЮО таких коштів прописано в Законі України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922), який встановлює правила проведення публічних закупівель.
Тож публічні закупівлі — це придбання ТМЦ, робіт, послуг за правилами Закону № 922.
Замовниками публічних закупівель (покупцем) є ЮО, визначені в статті 2 Закону № 922, а сферу застосування цього Закону визначає стаття 3. Варто звернути увагу на частину 5 цієї статті (ст. 3 Закону № 922), де зазначено, що дія Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи, послуги, що перелічено у цій частині. Так, наприклад не є предметом закупівлі послуги з виготовлення і розповсюдження аудіовізуальної продукції та реклами для здійснення передвиборної агітації.
Іншою важливою особою в закупівлях є учасник, який лише за певних обставин може стати постачальником. У закупівлях діє ціла низка підстав, за яких замовник має укласти договір або навпаки — відмовити потенційному постачальникові.
Зверніть увагу! На період воєнного стану в закупівлях слід керуватися також Постановою № 1178 уряду від 12.10.2022 року, якою затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом № 922, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості 1178).
Як проходять публічні закупівлі в Україні
Інформацію про закупівлі (деталі — в ст. 10 Закону № 922) замовник оприлюднює самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель Prozorro.
Окрім цієї системи, є також система Prozorro.Продажі, у якій відбуваються аукціони з продажу і оренди державного і комунального майна (включаючи дозволи на користування надрами). Назви цих систем схожі, проте не плутайте їх: Prozorro — це про закупівлі, а Prozorro.Продажі — продаж (приватизація) і оренда.
Закон № 922 встановлює різні вимоги до інформації, яку оприлюднив замовник, строків на її опублікування залежно від виду процедури закупівель.
Під час війни уважно стежте за тим, чи не ухвалили нових змін, адже з моменту прийняття, було 37 змін (якщо чесно, ми вже збилися з рахунку, можливо, в цей день, коли Ви це читаєте їх вже 38). Наша редакція ретельно відслідковує свіжі нововведення, щоб вчасно надавати вам потрібні роз’яснення. Тож будьмо на зв’язку!
📑 Протоколи УО для кожного етапу відкритих торгів
Хто контролює проведення публічних закупівель
О, тут все просто — звичайно, це — контролюючий орган. Загальні відомості про осіб, які контролюють закупівлі описує Розділ ІІ Закону № 922. Так, в статті 7 Закону вказано, що це може бути і банк, оскільки під час оплати за договорами про закупівлю перевіряє наявність звіту про результати проведення закупівлі шляхом його перегляду в електронній системі закупівель (запам’ятайте цю абревіатуру — ЕСЗ). У разі відсутності звіту про результати проведення закупівлі платіжне доручення вважається оформленим неналежним чином.
Утім, на практиці замовники найчастіше можуть вступити у спір із:
- Антимонопольним комітетом України або його органом (далі — АМКУ);
- Державною аудиторською службою України, її органом (далі — ДАСУ).
Також важливу роль під час державних закупівель можуть зіграти Казначейство та Рахункова палата.
АМКУ перевіряє закупівлю щодо відповідності конкурентному законодавству. ДАСУ ж проводить моніторинг закупівель. Утім, якщо закупівля пройшла успішно, без втручань органів контролю, це не означає, що у замовника не виникне проблем у майбутньому, адже ДАСУ може прийти до замовника із ревізією та знайти порушення. У цьому випадку уповноваженій особі-новачку потрібно пам’ятати, що його не можуть притягнути до відповідальності за правопорушення, яке здійснила попередня уповноважена особа.
Настанови для замовника-початківця
Навіть досвідчений замовник може зробити помилку. Утім, є деякі огріхи, які більше притаманні початківцям.
Що має пам’ятати замовник-початківець?
1. Потрібно уважно вивчати норми законодавства та слідкувати за змінами НПА в сфері державних закупівель. Наприклад, в частині 1 статті 41 Закону № 922 зазначено, що: «Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом» Звертаємо на це увагу, оскільки ГК вже скасовано, в тім, договори, що було укладено раніше, можуть застосовувати саме його норми. Це допоможе уникнути проблем щодо:
- неправильної класифікації закупівлі;
- визначення підстав для відхилення тендерної пропозиції;
- з’ясування обставин щодо того, чи учасник підлягав відхиленню тощо.
2. Уважно формулюйте вимоги тендерної документації (далі — ТД). Це допоможе уникнути проблем щодо:
- наявності дискримінаційних вимог (фактично йдеться про те, що ТД сформована під одного учасника);
- правомірного відхилення учасника, який не відповідає кваліфікаційному критерію за статтею 16 Закону № 922. Наприклад, замовнику потрібен постачальник/виконавець, який має для обслуговування 8 бензовозів (не менше). Якщо вимоги про саме таку кількість не буде у ТД, то відхилення пропозиції учасника навіть з одним бензовозом може бути оскаржено.
3. Ви повинні знати, чому та за яких обставин вчиняєте певну дію. Адже можлива ситуація, коли державні органи сумніватимуться у правомірності дій, які ви вчинили, приміром, відхилення чи прийняття пропозиції. Якщо не матимете доказів та правового обґрунтування, що діяли правомірно, можна потрапити у халепу. Тому перш ніж щось вчинити, проаналізуйте, чи відповідає такий крок законодавству.
4. Керуйтеся лише приписами законів та Конституції. Так, початківці, які ще не зовсім впевнені у тому, чи правильно розуміють норми законодавства, можуть опиратися на думку більш досвідчених колег. Проте і досвідчені можуть помилятися.
Крім того, іноді навіть листи міністерств дещо відхиляються від приписів законодавства. За таких обставин початківцю варто проаналізувати всі джерела інформації та обрати той шлях (спосіб виконання), який він самостійно зможе обґрунтувати.
5. Уважно вивчайте практику Верховного Суду. Це допоможе виявити недоліки в правовій позиції замовника, учасника або органів контролю, а також вказує на «слабкі місця» та суперечливі дії інших замовників. У такому випадку доцільно вчитись на чужих помилках.

Отже, публічні закупівлі потребують високого рівня відповідальності, адже мова йде про витрати бюджетних коштів.
Уважно вивчайте законодавство та пам’ятайте: якщо не доведете правомірності своїх дій, на вас можуть очікувати штрафи та навіть кримінальна відповідальність.
Якщо ж ви вирішили стати закупівельником, портал «Держзакупівлі» стане надійним помічником і порадником у цій галузі. Ми щодня відстежуємо нове у закупівлях, відповідаємо на запитання та публікуємо консультації знаних фахівців. Ми знаємо, як важливо бути впевненим у кожному своєму кроці, тому створили першу в Україні систему для закупівельників Експертус Держзакупівлі, в якій можна знайти відповіді на запитання будь-якої складності. Обирайте найкраще для себе та впевнено прямуйте вгору кар’єрними сходинками.