Види закупівель 2024
Види закупівель за Особливостями
Особливості передбачають чотири головні інструменти для закупівельників, щоб придбати товари, роботи, послуги.
Це такі види закупівель:
- процедура закупівлі відкриті торги;
- закупівля через електронний каталог;
- укладення договору про закупівлю без застосування ЕСЗ;
- спрощена закупівля за порядком, що встановлює Інструкція про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування та зупинення дії наказу ДП «ПРОЗОРРО» від 19.03.2019 року № 10, затверджена наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25 (далі — Інструкція № 25).
Зважайте, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини, щоб уникнути проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу, визначених Особливостями (п. 6 Особливостей).
Ураховуйте ключові правила, коли вибираєте вид закупівлі.
- Не діліть предмет закупівлі, щоб уникнути застосування відкритих торгів/електронного каталогу.
- У всіх невизначених/сумнівних ситуаціях обирайте процедуру закупівлі відкриті торги.
- Застосовуйте електронний каталог для закупівлі простих однотипних товарів, що не вимагають складних умов постачання і експлуатації.
- Укладайте прямий договір про закупівлю за пунктом 13 Особливостей, якщо маєте якісне документальне обґрунтування.
Коли і який вид закупівлі обирати, розберемо далі докладно.
Види процедур закупівель
Відкриті торги — основна процедура закупівлі. Якщо не хочете помилитися, вибирайте саме її.
Відкриті торги передбачають конкурентну боротьбу. Замовник не мав би їх проводити, якщо відсутня конкуренція. Однак навіть тоді, коли немає конкуренції і учасник на ринку один, він може подати ТП і стати переможцем процедури закупівлі. Потрібно лише, щоб усі документи його ТП відповідали вимогам тендерної документації (ТД).
📑 Протоколи УО для кожного етапу відкритих торгів
Це змінює підхід до вибору виду закупівлі у ситуаціях, коли замовники не можуть документально довести відсутність конкуренції.
Йдеться передусім про підпункт 5 пункту 13 Особливостей. Він дозволяє замовникам, щоб придбати товари, послуги, роботи, вартість яких перевищує встановлені межі, укласти договір про закупівлю і не застосовувати відкриті торги та/або електронний каталог, якщо роботи, товари чи послуги може виконати, поставити чи надати винятково певний суб’єкт господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яку повинен документально підтвердити замовник (пп. 5 п. 13 Особливостей).
Зважайте, що застосовувати визначені пунктом 13 Особливостей підстави, щоб укласти прямий договір про закупівлю, — право замовника, а не обов’язок.
Коли ухвалюєте рішення, чи проводити відкриті торги, зважте усі «за» та «проти». Якщо маєте сумніви у наявності документального обґрунтування, щоб укласти прямий договір, віддавайте перевагу відкритим торгам.
Вид закупівлі — електронний каталог
Альтернативою процедурі закупівлі відкриті торги є електронний каталог. Замовники можуть застосовувати його замість відкритих торгів або паралельно з ними винятково для закупівлі товарів. Граничної межі, щоб використати електронний каталог, Особливості не встановлюють.
📑 Протоколи УО для кожного етапу закупівлі в е-каталозі
Так, замовники для закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн:
- застосовують відкриті торги у порядку, визначеному Особливостями; та/або
- використовують електронний каталог для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою КМУ «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), з урахуванням положень, визначених Особливостями (п. 10 Особливостей).
Конструкція слів «та/або» означає, що такі види закупівель можна застосувати паралельно та одночасно. Погодьтеся, це зручно.
Адже, якщо замовнику виділили кошти на закупівлю товару, він може оголосити процедуру відкритих торгів, а поки її проводитиме, закупити якусь частину потрібного через електронний каталог.
Які ризики слід врахувати в цьому випадку, покажемо на Прикладі 1.
Вид закупівлі — прямий договір
Замовник може не проводити відкритих торгів чи не застосовувати електронного каталогу, щоб укласти договір про закупівлю, у двох випадках.
1. Коли межі очікуваної вартості закупівлі менші, ніж встановлені Особливостями для проведення відкритих торгів/застосування електронного каталогу. А саме:
для товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту) | < 100 тис. грн |
для послуг з поточного ремонту | < 200 тис. грн |
для робіт | < 1,5 млн грн |
2. Коли наявні підстави укласти договір про закупівлю за пунктом 13 Особливостей.
Кожен з цих випадків проаналізуймо докладно.
Перший випадок
У цьому випадку замовник може обирати, як закупити:
- укласти прямий договір;
- застосувати електронний каталог;
- провести спрощену закупівлю відповідно до Інструкції № 25.
Вибір способу закупівлі у цьому випадку не потрібно обґрунтовувати. Право закупити будь-яким способом закріплюють за замовником норми Особливостей.
Замовник може завжди укласти прямий договір про закупівлю, якщо знає, з ким це зробити. Якщо ж замовник не може знайти потрібного учасника, то у разі закупівлі товарів він використає електронний каталог і знайде постачальника там. До речі, для закупівель до 100 тис. грн таке можливо й для окремих послуг, які наявні в електронному каталозі.
Натомість закупити роботи і послуги замовник зможе в ЕСЗ за порядком спрощеної закупівлі, що передбачає Інструкція № 25.
У будь-якому разі, щоб мати право укласти договір, зважайте на очікувану вартість річної потреби замовника у закупівлі.
Особливості дозволяють проводити закупівлю:
- на підставі наявної потреби; або
- у разі планової потреби наступного року/планових потреб наступних періодів (п. 14 Особливостей).
Тож у замовника є вибір проводити закупівлю відповідно до фактично виділених коштів або ж обсягу потреби на рік. Це стосується й закупівлі за тимчасовим кошторисом.
Для того щоб не сумніватися у можливості укладати прямий договір про закупівлю товару чи послуги, упевніться, що на рік замовнику виділили або планують виділити на предмет закупівлі за четвертим знаком кошти у сумі, що не перевищує встановлені вартісні межі
Цю пораду використовуйте, якщо не йдеться про додаткову потребу. Якщо ж виникла додаткова потреба провести закупівлю за предметом закупівлі, за яким замовник вже проводив закупівлю у поточному році, очікувану вартість такого предмета закупівлі не додавайте до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі, закупівлю якого провели. Вибирайте наново вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених Особливостями.
Другий випадок
Інші правила діють у випадку, коли договір про закупівлю замовник укладає на підставах, визначених у пункті 13 Особливостей.
Формулювання пункту 13 Особливостей, що придбання товарів, послуг і робіт «може здійснюватися» без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару, говорить про право замовника так діяти. А отже, він відповідає за реалізацію свого права.
До того ж норми Особливостей побудовані так, що майже в усіх виняткових випадках, які передбачає пункт 13 Особливостей, можна спочатку провести відкриті торги.
Проілюструємо цей висновок на прикладі, коли замовник застосовує підпункт 4 пункту 13 Особливостей.
Не забувайте, коли укладаєте договір про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, оприлюднити:
- договір про закупівлю та додатки до нього;
- обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.