Поділ предмета закупівлі 2024

UA RU
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів. Розглянемо, коли можливий поділ предмета закупівлі в умовах закупівель під час воєнного стану

Законодавець передбачає, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників визначає КМУ (п. 3–7 розд. X «Прикінцевих та перехідних положень» Закону № 922).

Щоб виконати цю вимогу, КМУ затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування — постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

У період дії воєнного стану відповідно до пункту 14 Особливостей замовник визначає предмет закупівлі відповідно до вимог Закону № 922 та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, із  застосуванням Єдиного закупівельного словника. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної Особливостями. Розглянемо, у межах яких категорій предмета закупівлі його поділ можливий. 

При цьому, якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.

Одна з основних умов Особливостей є заборона ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (п. 6 Особливостей).

Поділ предмета закупівлі у відкритих торгах

Відповідний поділ розглянемо в межах даних категорій в Таблиці.

Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель до 100 тис. грнВідкриті торги від 100 тис. грн для товарів та послуг (крім поточного ремонту), від 200 тис. грн для поточного ремонту та 1,5 млн грн для робіт

Протягом року річний план закупівель може змінюватись. Отже, після формування річного плану закупівель на рік усі наступні зміни до річного плану потрібно вносити з огляду на відповідну потребу, яку замовник не міг передбачити під час первинного планування.

Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). 

Проте у замовника може виникнути додаткова потреба, яку він не міг передбачити на момент, коли здійснював закупівлю за аналогічним предметом закупівлі. У цьому разі, під час здійснення закупівлі за предметом, який замовник вже закуповував у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості аналогічного предмета закупівлі (предметів закупівель), який уже був придбаний. Замовник має обрати вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених Особливостями.

Наталія Заєць експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук
Знатимете, за яких умов можете закупити, якщо виникла додаткова потреба, яку не змогли передбачити. Ознайомитесь із особливостями закупівель, коли додатково виділили кошти, перерозподілили зекономлені кошти або коли договір розірвали

Мінекономіки в інформаційному листі від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06 перелічує підстави, які можуть спричинити виникнення такої ситуації.

Предмет закупівлі можна вважати новим предметом договору у таких випадках:

  • виникнення нової чи додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку замовник не міг передбачити;

  • виділення додаткових коштів;

  • перерозподілу коштів, зекономлених внаслідок проведення процедур закупівель;

  • перерозподілу коштів, зекономлених у разі зміни ціни договору про закупівлю в бік зменшення;

  • перерозподілу коштів, які було заплановано на закупівлю іншого(их) предмету(ів) закупівлі або фінансування інших видатків;

  • відміни закупівлі або визнання її такою, що не відбулась/неукладення договору про закупівлю за результатами проведення закупівлі та необхідності здійснення нової закупівлі;

  • розірвання договору про закупівлю та необхідності здійснення нової закупівлі;

  • інших подібних ситуаціях.

Окремий вид поділу предмета закупівлі може бути з огляду на затверджене фінансування. До прикладу, коли замовник здійснює закупівлю відповідно до тимчасового кошторису, а потім потребує повторно дозакупити той же предмет згідно з постійним кошторисом.

Під час внесення змін до річного плану закупівель, як-от зазначення виду закупівлі для додаткової закупівлі предмета, що вже закуповувався, не враховуються обсяги вже проведених закупівель за аналогічним предметом закупівлі. У цій ситуації замовник може залежно від очікуваної вартості протягом року провести різні види закупівель для одного і того ж предмета закупівлі.

Розгляньмо приклад. Замовник укладає прямий договір про закупівлю товарів за кошти, виділені у тимчасовому кошторисі (до 100 тис. грн), відкриті торги відповідно до постійного кошторису (понад 100 тис. грн) та прямий договір у разі виникнення непередбачуваної додаткової потреби в кінці року (до 100 тис. грн). Вид закупівлі, як бачимо, визначено з огляду на очікувану вартість предмета закупівлі в кожному окремому випадку. 

При цьому рекомендуємо замовникам все ж таки розглядати очікувану вартість предмета закупівлі з урахуванням річної потреби у закупівлі.

Поділ предмета закупівлі під час закупівлі в електронному каталозі

Окремо слід звернути увагу на поділ предмета закупівлі шляхом використання електронного каталогу.

Замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень,  шляхом застосування відкритих торгів та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до Порядку № 822 (п. 10 Особливостей).

Таким чином, електронний каталог рівноцінна заміна застосуванню процедури закупівлі відкриті торги.

Замовник може ділити предмет закупівлі на частини не уникаючи вимог Закону № 922 та Особливостей. Тому, не заборонено частину предмету закупівлі закупити через електронний каталог, а частину через процедуру закупівлі відкритих торгів, крім окремих випадків.

До таких випадків відноситься вимога Особливостей обов’язково застосовувати електронний каталог у разі:

  • коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1 Особливостей, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн;
  • коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2 Особливостей, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. грн.

І лише у випадку, коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник може оголосити закупівлю шляхом застосування відкритих торгів. При цьому, важливо, очікувану вартість закупівлі збільшувати не можна.

Звісно, що крім того, ніщо не забороняє замовнику повторно скористатися електронним каталогом.

Відповідальність за поділ предмета закупівлі

Коли замовник ділить предмет закупівлі уникаючи вимог Закону № 922 та Особливостей, як правило він це робить з метою уникнути проведення відкритих торгів. Саме тому, найчастіше поділ предмета закупівлі призводить до порушення, що трактується як придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель відповідно до вимог закону.

Таке порушення тягне накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 25 500 грн до 51 000 грн.

Якщо керівник замовника підписав договір, який передбачає оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель, визначених законом, він може отримати штраф  від 34 000 грн до 170 000 грн.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді