Моніторинг публічних закупівель

UA RU
Автор
експерт, адвокат зі спорів з контролюючими органами, консультант із закупівель
Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації

Моніторинг закупівель — це...

Моніторинг закупівель — це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (п.14 ч.1 ст.1 Закону № 922).

Моніторинг процедури закупівель

Держаудитслужба (далі — ДАСУ) та її міжрегіональні територіальні органи, згідно з пунктом 23 Особливостей № 1178,  у порядку, встановленому статтею 8 Закону № 922 здійснюють моніторинг:

Тетяна Колісник консультант із питань публічних закупівель
Держаудитслужба здійснює наразі моніторинг закупівель без використання ЕСЗ. Замовник, щоб уникнути моніторингу, збирається оприлюднювати за такими договорами звіт про виконання, хоч це й не вимагається за законом. Чи правий замовник? Як бути, якщо строк оприлюднення звіту минув — чи не вважатиметься це порушення строків публікації?

Згідно до статті 5 Закону № 2939, моніторинг закупівель, здійснюється за місцезнаходженням органу ДАСУ.

Зверніть увагу, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник ДАСУ або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності, зокрема, даних автоматичних індикаторів ризиків.

Автоматичні індикатори ризиків, згідно з п.2 ч.1 ст.1 Закону № 922, є  критеріями, із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір процедур закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель. 

Дані автоматичних індикаторів ризиків застосовуються з урахуванням Особливостей.

Моніторинг закупівель Держаудитслужбою

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється ДАСУ протягом:

  • проведення процедури закупівлі;
  • укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації щодо наявності вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Це повноваження АМКУ.

Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймається уповноваженою особою ДАСУ, за наявності однієї або декількох із таких підстав:

  • дані автоматичних індикаторів ризиків;
  • інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
  • повідомлення в ЗМІ, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
  • виявлені органом ДАСУ ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в ЕСЗ;
  • інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю, відповідно до статті 7 Закону № 922.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися інформація, яка:

  • оприлюднена в ЕСЗ;
  • міститься в єдиних державних реєстрах;
  • є в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

За результатом моніторингу, ДАСУ складає висновок, який можна оскаржити до адміністративного суду.

Під час моніторингів закупівель, аудиторами виявлено наступні порушення за січень 2024 року, за даними Північно-східного офісу ДАСУ:

Кримінальна відповідальність за перешкоджання діяльності аудиторів

Порядок проведення моніторингу закупівель

Після прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі, ДАСУ протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення:

  • оприлюднює в ЕСЗ повідомлення про прийняття рішення, із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного ЕСЗ;
  • опис підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених Законом № 922 з урахуванням Особливостей № 1178.

Олена Степанова експерт, директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Продовження строку дії договору про закупівлю, зміна ціни з порушенням вимог закону можуть обернутися для УО чи керівника замовника адмінвідповідальністю. Під час виконання договорів можлива й кримінальна відповідальність, наприклад за службову недбалість. Коли саме і як діяти, пояснюють висновки із судової практики

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в ЕСЗ.

Протягом строку проведення моніторингу, відповідальна посадова особа ДАСУ має право через ЕСЗ запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються ЕСЗ. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення такого запиту повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через ЕСЗ.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.

За результатами моніторингу закупівлі, посадова особа ДАСУ складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі — висновок), що затверджується керівником органу ДАСУ або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в ЕСЗ протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Порядок складання висновку та його зміст описаний у частині 7 статті 8 Закону № 922.

Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до ДАСУ за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.

Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення ДАСУ висновку. замовник оприлюднює через ЕСЗ інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Зверніть увагу, що ДАСУ має  конкретизувати, які саме заходи повинен вжити замовник, визначити спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, тоді висновок буде чітким та визначеним. За таких обставин, Верховний Суд вважатиме висновок ДАСУ таким, що є правомірним та підстави для його скасування судом відсутні. Схожу правову позицію висловив ВС у постанові від 15.02.2024 у справі №420/15232/22 .

У разі підтвердження ДАСУ факту усунення замовником порушення, ДАСУ зазначає в ЕСЗ протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в ЕСЗ, що службова особа замовника та/або УО замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в ЕСЗ протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в ЕСЗ про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження (це видно з ухвали адміністративного суду).

Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, а також висновок не оскаржено до суду, ДАСУ, після закінчення строку на оскарження до суду, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в ЕСЗ  наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.

Отже, працівникам замовника потрібно уникати порушень під час закупівлі, або виправляти його, чи повідомляти ДАСУ, чому таке порушення не може бути усунене.



зміст

оборонні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді