Дискримінація учасників публічних закупівель: аналіз вимог, що обмежують конкуренцію

Автор
головний редактор порталу «Держзакупівлі»
Уже кілька місяців як Колегія АМКУ відновила свою роботу і, попри воєнний стан, розглядає скарги учасників. Проаналізуймо з її свіжих рішень, які вимоги до працівників учасника обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників публічних закупівель.

Законодавець зобов’язує замовника у відкритих торгах вимагати від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність одному або кільком кваліфікаційним критеріям. Тож замовник може вимагати в учасника процедури закупівлі, зокрема, підтвердити наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.

На прикладі закупівлі охоронних послуг визначимо, які вимоги до працівників учасника Колегія АМКУ може визнати такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

У цій закупівлі учасник звернувся зі скаргою до Колегії АМКУ, бо, на його думку, замовник порушив порядок проведення процедури закупівлі. Проаналізуймо, чому Колегія АМКУ підтримала учасника.

Вимоги надати оригінали документів про кваліфікацію працівників

У ТД замовник передбачив, що має право вимагати від переможця торгів надати оригінали документів, що підтверджують кваліфікацію працівників переможця. Він вимагав, щоб переможець:

  • не пізніше наступного робочого дня надав список працівників, які перебувають у штаті підприємства з переліком документів, визначених Ліцензійними умовами провадження охоронної діяльності, затвердженими постановою КМУ від 18.11.2015 № 960;
  • у строк, що не перевищує 10 днів з дати оприлюднення в ЕСЗ повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, надав замовнику в електронному та паперовому вигляді документи щодо відсутності підстав, визначених у статті 17 Закону.

    На переконання учасника, ця вимога неправомірна, вона прямо порушує законодавство, призводить до корупційних ризиків, порушує принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Адже інформацію під час проведення процедури закупівлі слід подавати в електронному вигляді через ЕСЗ. Замовникам заборонено вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі (ч. 8 ст. 12 Закону № 922).

    Тож скаржник просив зобов’язати замовника внести зміни до ТД та виключити вимоги про надання документів в паперовому вигляді та поза ЕСЗ.

    Дискримінація учасників публічних закупівель: аналіз вимог, що обмежують конкуренціюЩо вирішила Колегія АМКУ

    Колегія АМКУ підтвердила, що вимога від учасників подати у паперовому вигляді інформацію, подану ними під час проведення процедури закупівлі в електронному вигляді, — порушення Закону № 922. Такі умови ТД не узгоджуються з вимогами Закону, що не дає змогу учасникам належно підготувати свої ТП.

    У підсумку Колегія АМКУ зазначила, що дії замовника в частині встановлення у ТД таких вимог порушують:

    • вимоги статті 5 та частини 4 статті 22 Закону № 922;
    • права та законні інтереси скаржника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі;
    • принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.

      З огляду на це, замовник має усунути ці невідповідності — внести зміни до ТД в цій частині.

      (Рішення Колегії АМКУ від 19.05.2022 №4668-р/пк-пз, процедура закупівлі — UA-2022-04-28-000229-c)

      З оприлюдненої в ЕСЗ інформації бачимо, що замовник усунув порушення — вніс зміни до ТД 26 травня. Утім цього ж дня замовник відмінив відкриті торги через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.

      Учасники цього рішення замовника вже не оскаржували.

      Статичний блок для статей

      Останні новини

      Усі новини

      Гарячі запитання

      Усі питання і відповіді