Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

Автор
консультант з публічних закупівель
У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році

Індикатори ризиків: що це

Індикатори ризику це — критерії, які допомагають швидко оцінити, як окремий тендер, так і замовника на предмет ризику неефективного проведення процедури, чи обмеження конкуренції. При цьому, для органів контролю вони вказують на необхідність контролю щодо конкретної процедури закупівлі, а для замовника — можливість виявити певні проблеми у своїх закупівлях.

Автоматичні індикатори ризиків — це критерії, із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір процедур закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель (п.2 ч.1 ст.1 Закон № 922).

Ризик індикатори ДАСУ

Ризик індикатори ДАСУ використовує як підставу для моніторингу закупівель. Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності, зокрема, даних автоматичних індикаторів ризиків (пп.1 ч.2 ст.8 Закону № 922).

Мінфін своїм наказом від 27.09.24 № 476 затвердив:

  • Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків;
  • Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
  • Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.

Ризик-система розраховує індикатори ризиків за допомогою програмного забезпечення, яке використовує алгоритми за заданими параметрами.

Алгоритм розрахунку індикаторів ризиків передбачає аналіз інформації з відповідних джерел, як під час проведення окремої процедури закупівлі, так і кількох процедур закупівель того самого замовника упродовж певного періоду. Індикатори ризиків розраховуються протягом проведення закупівлі, укладення договору про закупівлю/ державного контракту (договору) та його дії з урахуванням подій в електронній системі закупівель, що вмикають та вимикають індикатори. Для розрахунку індикаторів ризик-система може використовувати інформацію, що розміщена або оприлюднена у:

  • електронній системі закупівель;
  • єдині державні реєстри;
  • бази даних, відкриті для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Дані автоматичних індикаторів ризиків

Під час визначення переліку індикаторів кожному індикатору присвоюється пріоритет ризику:

  • високий пріоритет ризику;
  • середній пріоритет ризику;
  • низький пріоритет ризику.

Пріоритет ризику визначається з урахуванням впливу наявності ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель на результат закупівлі та враховується під час застосування індикаторів для формування переліку ризикових закупівель з метою прийняття прозорого, об’єктивного та неупередженого рішення про початок моніторингу закупівлі відповідно до положень законодавства у сфері закупівель.

Залежно від кількості спрацьованих індикаторів ризик-система присвоює закупівлі ранг ризику:

  • 1 ранг ризику — 4 спрацьованих індикатора та більше;
  • 2 ранг ризику — 3 спрацьованих індикатора;
  • 3 ранг ризику — 2 спрацьованих індикатора;
  • 4 ранг ризику — 1 спрацьований індикатор.

Ризик-система в режимі реального часу відповідно до алгоритму розрахунку здійснює автоматичний розрахунок індикаторів в електронній системі закупівель та формує перелік ризикових закупівель з автоматичним розміщенням його у персональному кабінеті. Рішення про початок моніторингу закупівлі приймається на підставі даних індикаторів за переліком ризикових закупівель з урахуванням рангу ризику, пріоритету ризику, джерела фінансування закупівлі та суми очікуваної вартості предмета закупівлі за черговістю.

Першочергово моніторингу підлягають ті закупівлі, щодо який виявлено мінімум один індикатор ризиків з високим пріоритетом ризику, в залежності від рангу.  

В Порядку це виглядає так:

  1. в першу чергу щодо закупівель 1 рангу ризику за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  2. в другу чергу щодо закупівель 2 рангу ризику за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  3. в третю чергу щодо закупівель 3 рангу ризику за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  4. в четверту чергу щодо закупівель 4 рангу ризику за якими спрацював один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  5. у п’яту чергу щодо закупівель 1, 2, 3 рангів ризику за якими спрацював (спрацювали) індикатор (індикатори) з середнім, низьким пріоритетом ризику.

Для рішення про початок моніторингу закупівлі застосовують й інші дані індикаторів ризиків — додаткові до пріоритетів ризику та рангів ризику, критерії відбору:

  • сума очікуваної вартості предмета закупівлі (починаючи з найбільшої суми очікуваної вартості предмета закупівлі у порядку зменшення);
  • джерело фінансування закупівлі (за рахунок коштів, що використовуються відповідно до міжнародних угод ратифікованих Україною);
  • предмет закупівлі, а саме: товари, роботи та послуги, необхідні для відновлення країни та які закуповуються за державними програмами для забезпечення соціально важливих питань, які мають суспільний інтерес, та товари, внесені до переліку товарів, що є предметом закупівлі з підтвердженим ступенем локалізації виробництва;
  • замовник, що включений до реєстру суб’єктів природних монополій.

Ризик індикатори у Прозорро

Індикатори ризиків інтегровані у Прозорро: https://risks.prozorro.gov.ua/ . Скористайтеся данними автоматичних індикаторів ризиків в Прозорро та перевірте, чи наявні:

За вказаним посиланням, перевірити процедуру закупівлю може кожен бажаючий, у т.ч. і учасники закупівлі.

Перелік автоматичних індикаторів ризиків

Наразі існують такі автоматичні індикатори ризиків:  

Високий пріоритет індикатора ризику

  • замовник відхилив тендерні пропозиції всіх учасників під час закупівлі товарів або послуг, крім переможця. Цей індикатор було розроблено, щоб виявляти можливі змови замовника з учасником;
  • замовник відхилив тендерні пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі робіт, крім переможця;
  • замовник відхилив мінімум 2 учасників без застосування механізму усунення невідповідностей «24 години» ;
  • замовник змінив істотні умови договору про закупівлю/ державного контракту (договору) в частині збільшення ціни та зміни строку його дії;
  • короткий строк виконання договору;
  • замовник повторно визнає переможцем учасника після винесення рішення органом оскарження;

Середній пріоритет індикатора ризику

 

  • безпідставне застосування замовником під час спрощеної закупівлі механізму усунення невідповідностей «24 години»;
  • укладання замовником договору про закупівлю/ державного контракту (договору) на закупівлі товарів або послуг, виконання робіт без використання електронної системи закупівель;
  • укладання замовником договору про закупівлю/ державного контракту (договору) без використання електронної системи закупівель під час оскарження процедури закупівлі за аналогічним предметом закупівлі;
  • невідхилення замовником тендерної пропозиції/пропозиції переможця закупівель у разі невиконання ним вимог щодо оприлюднення документів;
  • невиконання замовником рішення органу оскарження у встановлений термін;.

Низький пріоритет індикатора ризику

  • замовник відхилив мінімум 2 учасників за наявності скарги в органі оскарження;

Для всіх пріоритетів ризику існують  інші індикатори ризиків, параметри яких дозволяють автоматично здійснити вибір закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель, та які ідентифіковані органом державного фінансового контролю під час здійснення своїх повноважень.



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді