Що таке індикатори ризику у публічних закупівлях
Індикатори ризику це
За загальним правилом, індикатори ризику це — критерії, які допомагають швидко оцінити, як окремий тендер, так і замовника на предмет ризику неефективного проведення процедури, чи обмеження конкуренції. При цьому, для органів контролю вони вказують на необхідність контролю щодо конкретної процедури закупівлі, а для замовника — можливість виявити певні проблеми у своїх закупівлях.
Індикатори ризиків у публічних закупівлях
У п.2 ч.1 ст.1 Закону № 922, індикатори ризику фактично мають назву «автоматичні індикатори ризиків». Це критерії, із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір процедур закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності, зокрема, даних автоматичних індикаторів ризиків (пп.1 ч.2 ст.8 Закону № 922).
Отже, індикатори ризиків у публічних закупівлях є підставою для здійснення моніторингу органом ДАСУ, а наслідком такого моніторингу може бути негативний висновок, аж до того, що договір закупівлі можуть визнати нікчемним.
Мінфін своїм наказом від 28.10.2020 № 647 затвердив:
- Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків;
- Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
- Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.
Розрахунок індикаторів здійснюється ризик-системою за допомогою програмного забезпечення, яке використовує алгоритми розрахунку згідно із заданими параметрами.
Алгоритм розрахунку індикаторів передбачає аналіз інформації з відповідних джерел, як під час проведення окремої процедури закупівлі, так і кількох процедур закупівель того самого замовника упродовж певного періоду. При цьому, для розрахунку індикаторів ризик-система може використовувати інформацію, що розміщена або оприлюднена у таких джерелах:
- електронна система закупівель;
- єдині державні реєстри;
- бази даних, відкриті для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Під час затвердження переліку індикаторів, кожному індикатору присвоюється умовна вага, що перебуває в діапазоні від 0,1 до 0,5, яка визначається з урахуванням наявності ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель, що можуть бути виявлені за результатами аналізу спрацьованих індикаторів, за які встановлено адміністративну відповідальність.
У разі спрацювання індикатора (індикаторів) за конкретною процедурою закупівлі (або окремим лотом) та залежно від загальної умовної ваги цих індикаторів ризик-система закупівель автоматично присвоює процедурі закупівлі один із таких рангів ризику, в залежності від значення діапазону загальної умовної ваги спрацьованих індикаторів:
Ранг ризику | Діапазон умовної ваги індикаторів | Рівень ризику | Відсоток ризикових закупівель, що заноситься в чергу |
1 (перший) | від 1,2 і більше | високий | 100 |
2 (другий) | від 0,5 до 1,1 | помірний | 70 |
3 (третій) | від 0,1 до 0,4 | низький | 50 |
Ризик-система автоматично розташовує процедури закупівель в черзі пропорційно, починаючи від процедур, що віднесені до 1 рангу ризику та мають найбільшу середньозважену умовну вагу, до тих, що віднесені до 3 рангу ризику та мають найменшу середньозважену умовну вагу.
Під час обрання ДАСУ процедур закупівель для здійснення моніторингу, насамперед обирають процедури закупівлі, що мають найвищий пріоритет у черзі.
Ризик індикатори Прозоро
Індикатори ризиків інтегровані у Prozorro: https://risks.prozorro.gov.ua/ .Тож, кожен замовник може перевірити, чи підпадає його закупівля у ризик. Якщо так, то є висока ймовірність, що орган ДАС прийме до нього негативний висновок. Тому, виходячи з обставин варто:
- усі порушення, за якими спрацювали індикатори, усунути;
- процедуру закупівлі відмінити (обов’язково в межах законодавства).
За вказаним посиланням, перевірити процедуру закупівлю може кожен бажаючий, у т.ч. і учасники закупівлі.
Автоматичні індикатори ризиків
Наразі система має 11 автоматичних індикаторів ризику:
- невиконання замовником рішення органу оскарження (АМКУ);
- замовник відхилив тендерні пропозиції всіх учасників під час закупівлі товарів або послуг, крім переможця. Цей індикатор було розроблено, щоб виявляти можливі змови замовника з учасником;
- замовник відхилив тендерні пропозиції всіх учасників під час закупівлі робіт, крім переможця;
- закупівля товарів та послуг у одного учасника. Даний індикатор виявляє ситуації, коли замовник проводить закупівлі товарів та послуг у одного учасника за 4 або більше різним кодам предметів закупівлі;
- закупівля робіт у одного учасника;
- зміна істотних умов договору (ціни за одиницю товару). Цей індикатор було розроблено, щоб виявляти можливі зловживання з боку замовника;
- замовник відхилив мінімум 2 учасників;
- явне завищення очікуваної вартості;
- короткий строк виконання договору при закупівлі робіт;
- застосування 24 годин після винесення рішення органом оскарження;
- повторне визнання переможцем учасника після винесення рішення органом оскарження.
Як бачимо, більшість індикаторів ризику було сформовано для виявлення можливої змови між замовником та учасником.
Зверніть увагу, що Мінекономіки разом із Мінфіном прийняли спільний наказ від 12.02.2024 № 66/3757. Наразі його ще не зареєстровано у Мінюсті, але ним хочуть оновити автоматичні індикаторі ризиків у сфері публічних закупівель.