Скасування закупівлі без застосування ЕСЗ: правомірні варіанти дій

UA RU
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Через допущені помилки замовники задаються питанням, як скасувати закупівлю без використання електронної системи? Завдання ускладнюється тим, що технічної реалізації в ЕСЗ для цього немає. Тож, як відмінити закупівлю без використання електронної системи й дотримати вимог Закону, роз’яснює експерт.

 

 

 

Замовники мають сформувати потребу у закупівлях та постійно відслідковувати її зміну. Від цього залежить, які види закупівель вони плануватимуть та проводитимуть. Серед різноманітності закупівельних інструментів, що застосовуються з огляду на очікувану вартість та предмет закупівлі, часом можна і помилитися, обираючи вид закупівлі. У такій ситуації для спрощених закупівель та процедур закупівель Законом № 922 передбачено умову, що вимагає відмінити закупівлю у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Але що робити, коли потрібно скасувати закупівлю до 50 тис. грн, що проводилася без застосування ЕСЗ, з’ясуймо далі.

Нагадаємо, що у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. Крім того, при здійсненні таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (далі – Звіт).

Вимоги до інформації, яку повинен містити Звіт, не передбачають завантаження самого договору, тільки зазначення інформації про нього, зокрема:

  • дату укладення та номер договору/документа (документів), що підтверджують придбання товару (товарів), робіт та послуги (послуг);
  • ціну, зазначену в договорі про закупівлю/документі та строк виконання договору.

 

 

 

Причини скасування закупівлі без використання електронної системи

Неоюхідність скасувати закупівлю до 50 тис. грн у вигляді оприлюднено звіту може виникнути з різних причин, зокрема:

  • допущено помилку при оприлюдненні Звіту;
  • неправильно застосовано вид закупівлі;
  • анульовано документ, що підтверджує придбання товару (товарів), робіт чи послуги (послуг) тощо.

Увага! Закон № 922 не передбачає можливість скасовувати такий звіт. Тобто відповіді на запитання, як відмінити закупівлю без використання електронної системи, у ньому не знайде.

Варіанти дій замовника для скасування закупівлі без ЕСЗ

Оприлюднивши звіт замовник може, як і в будь-якій іншій закупівлі, робити тільки дії, передбачені для завершеної закупівлі.

Після того як звіт буде оприлюднено, електронна система закупівель більше не дозволяє нічого робити із цим документом, тільки перевірити електронний підпис та працювати з договором.

Скасування закупівлі без застосування електронної системи закупівель: правомірні варіанти дій

Таким чином, технічно відміна закупівлі без використання електронної системи неможлива. Однак, замовник може скористатися можливістю «обнулити» такий договір, тобто оприлюднити звіт про виконання договору із зазначенням інформації або про його розірвання, або про виконання договору у сумі 0,1 грн.

Більш правильним рішенням буде розірвання договору про закупівлю та оприлюднення інформації про проведення закупівлі без ЕСЗ повторно. Оскільки замовник допустив помилку при оприлюдненні звіту, має повторно його оприлюднити. Зробити це можливо тільки за умови оприлюднення нового рядка річного плану закупівель, а вже з нього — звіту. Однак, при оприлюдненні інформації про розірвання договору замовник має укласти новий договір та прослідкувати, щоб були дотримані терміни оприлюднення звіту, що становлять 3 робочих дні з дня укладення договору про закупівлю.

У разі зазначення у звіті інформації про виконання договору в сумі 0,1 грн варто в примітках вказати, що це через допущену помилку, адже електронна система закупівель зчитуватиме це як виконання договору.

Багато замовників скасовуючи звіт посилають на старий лист Мінекономіки від 01.12.2015 року № 3302-05/40086-08, у якому Уповноважений орган дозволяє виправляти технічні (механічні) помилки при заповненні документів у сфері державних закупівель, після їх оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу шляхом прийняття рішення уповноваженою особою про виправлення таких помилок, оформленим відповідним протоколом.

Слід відмітити, що цей лист було надано ще до впровадження електронної системи закупівель Прозорро, і він не фігурує у переліку інформаційних листів Уповноваженого органу щодо трактування Закону № 922.

Однак, через відсутність технічної можливості скасувати оприлюднений звіт можемо побачити в електронній системі закупівель безліч закупівель із сумою очікуваної вартості 0,1 грн, які замовники оприлюднюють з метою інформування про допущену помилку.

Скасування закупівлі без застосування електронної системи закупівель: правомірні варіанти дій

Таким чином, враховуючи технічну недосконалість електронної системи закупівель та відсутність нормативного врегулювання даного питання, замовники повинні контролювати правильність вказаної  інформації ще при оприлюдненні звіту. У разі виникнення ситуації, що вимагає скасувати такий звіт, доведеться обирати із варіантів дій, розглянутих у статті.

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді