Спрощена закупівля вугілля: як уникнути помилок
Планування спрощеної закупівлі вугілля
Будь-яка закупівля починається з планування. Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель.
П’ять міфів про закупівлі, які ускладнюють роботу замовника
Правильне визначення очікуваної вартості закупівлі є передумовою ефективного планування, успішного проведення закупівель та досягнення максимальної економії. Для цього Мінекономіки затвердило Примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі – наказом від 18.02.2020 № 275. Цей документ містить рекомендації щодо визначення очікуваної вартості предмета закупівлі товарів, робіт та послуг, закупівля яких здійснюється відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі». Замовники можуть використовувати Примірну методику як основу для підготовки та затвердження власної методики розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі.
Відповідно до пункту 28 частини 1 статті 1 Закону, спрощена закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 Закону.
Тобто, якщо при плануванні замовник розрахував, що вартість закупівлі на 2022 рік за кодом ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника «09110000-3 Тверде паливо» дорівнює або перевищує 50 тис. грн, він має проводити спрощену закупівлю вугілля.
Вимоги до предмета
Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі вугілля на 2022 рік або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель. У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.
Які документи підготувати
Аналізуючи Закон можна дійти висновку, що для проведення спрощеної закупівлі, у тому числі вугілля, обов’язковим є оприлюднення лише оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проекту договору про закупівлю, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 Закону.
Щоб уникнути затягування закупівлі та вчасно отримати вугілля для забезпечення потреб, замовникам не бажано вимагати від учасників у спрощеній закупівлі велику кількість документів. Доцільно вимагати ті, які дійсно стосуються підтвердження якісних характеристик вугілля та безпосередньо виконання договору.
Як скласти технічне завдання
Для закупівлі вугілля необхідно правильно прописати інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі та встановити вимоги щодо підтвердження відповідних характеристик, враховуючи специфіку предмета закупівлі, зокрема, варто вказати:
- вид вугілля;
- марку вугілля;
- розмір кусків;
- зольність на сухий стан палива;
- загальна волога на робочий стан палива;
Показники безпечності та якості вугілля повинні відповідати Державним стандартам України, а саме:
- ДСТУ 3472:2015 «Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація»,
- ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови».
Вимоги до учасників
При спрощеній закупівлі вугілля замовник самостійно визначає, які документи має надати учасник для підтвердження своєї спроможності в поставці якісного вугілля, з характеристиками необхідними замовнику.
Переможець не надав документів, що є у відкритих реєстрах⚡️ Чи відхиляти
Зауважимо, що в розумінні Закону спрощена закупівля не є процедурою, тому Закон не зобов’язує замовника:
- вимагати від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав передбачених статтею 17 Закону;
- установлювати один або декілька кваліфікаційних критеріїв передбачених статтею 16 Закону. Проте, замовники можуть вимагати надання у складі пропозиції від учасників ті документи, які вважає за потрібне, але це не має називатись кваліфікаційними критеріями відповідно до статті 16 Закону.
Варто наголосити, що вимоги до предмета закупівлі не повинні містити таких, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, наприклад:
- щодо наявності в учасника складського приміщення та/або спеціального майданчика в радіусі Х км від конкретного міста;
- посвідчення та протокол про проходження навчання з охорони праці, пожежної безпеки, електробезпеки, надання домедичної допомоги потерпілим у разі нещасного випадку (не менше ніж на двох осіб, які являються працівниками учасника;
- надання учасниками нотаріально завіреної копії документа, що підтверджує наявність вагового обладнання, та нотаріально завіреної копії свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки;
- договір на перевезення з конкретною організацією.
Строки подання пропозицій
Наступний етап — це подання пропозицій.
Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель).
Кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю).
Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п’ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.
За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.
Договір про закупівлю вугілля за спрощеною закупівлею
Частиною 15 статті 14 Закону передбачено, що замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених Законом.
Остаточна редакція договору про закупівлю складається замовником на основі проєкту договору про закупівлю.
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Переможець спрощеної закупівлі вугілля під час укладення договору про закупівлю повинен надати:
Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Пам’ятайте! Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю можливе виключно на підставах, передбачених частиною 5 статті 41 Закону.