Як правильно провести закупівлю вугілля
Планування закупівлі вугілля
Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі – Закон № 922) закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом 5 р. дн. з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Інформація, яка повинна міститися в річному плані, визначена ч. 2 ст. 4 Закону № 922. При цьому, до річного плану включаються всі закупівлі замовника, у тому числі закупівлі, вартість предмета закупівлі яких менше вартісних меж, визначених ч. 1 ст. 3 Закону № 922, а також ті, які передбачають проведення замовником спрощених закупівель або оприлюднення звіту про договір укладений без використання електронної системи закупівель.
Почати закупівлю вугілля для забезпечення своєчасного початку опалювального сезону і безперебійної роботи установа (заклад) може вже наприкінці поточного/початку нового року не зважаючи на наявність кошторису. На це Мінекономіки звертає увагу в листі «Щодо планування закупівель» від 03.09.2020 р. № 3304-04/54160-06.
Зокрема, на думку міністерства, Законом № 922 не встановлено обов'язку замовника складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису (тимчасового кошторису), фінансового плану (плану асигнувань, плану використання бюджетних коштів).
Отже, головне, щоб замовник перед початком закупівлі затвердив річний план закупівель на 2022 рік. При цьому до нього можна включити лише невідкладні, першочергові закупівлі за розрахунковими показниками, а після затвердження кошторису — внести зміни.
При визначенні очікуваної вартості закупівлі під час складання річного плану закупівель замовники можуть виходити з планових вартісних показників, які можуть розраховуватись, зокрема виходячи із потреби у відповідних товарах, роботах і послугах у минулих роках з урахуванням економічних факторів, які впливають на ціноутворення на ринках відповідних товарів, робіт і послуг тощо. Також вони можуть скористатись Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженою наказом Мінекономрозвитку від 18.02.2020 р. № 275.
Планує закупівлі та формує річний план в електронній системі закупівель уповноважена особа замовника (ст. 11 Закону № 922). До 01 січня 2022 р. це може також робити тендерний комітет.
Зверніть увагу! Оскільки мова йде про закупівлі в поточному на наступний рік, зазначимо, що почати її в 2021 році може і уповноважена особа, і тендерний комітет. А завершити та відзвітувати тільки уповноважена особа в 2022 році.
Важливо пам’ятати, що з 01.01.2022 р. в електронній системі зможе працювати лише уповноважена особа, яка успішно пройшла тестування від Уповноваженого органу.
Визначення предмета закупівлі
Відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону № 922, предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
За визначенням п. 34 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 товари — це продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Предмет закупівлі визначається замовником за Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 р. № 708 (далі — Порядок № 708), із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 р. № 1749.
Відповідно до п. 3 Порядку № 708 предмет закупівлі товарів визначається замовником згідно з п. 34 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
За цими правилами предмет закупівлі варто визначати за кодом 09110000-3 Тверде паливо.
Додатково слід зважати на вимоги до оприлюднення інформації про предмет закупівлі в електронній системі закупівель, визначені п. 12 та п. 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 11.06.2020 р. № 1082.
Зокрема, за загальним правилом під час розміщення такої інформації в окремих полях зазначається інформація щодо:
- назви предмета закупівлі
- коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, ДБН А.2.2-3:2014, та/або ГБН Г.1-218-182:2011.
Окрім цього відповідно до п. 14 Порядку № 1082 під час внесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошеннях, оприлюднення яких передбачено Законом № 922 (оголошення про проведення відкритих торгів, оголошення про проведення торгів з обмеженою участю та оголошення про проведення конкурентного діалогу, оголошення про спрощену закупівлю, оголошення про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду), та повідомленні про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо:
- назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
- коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
При цьому, в листі від 03.09.2020 р. № 3304-04/53972-06 Мінекономіки зазначає, що такий код має вказуватись починаючи з четвертої цифри. Наприклад, якщо предмет закупівлі вугілля у своєму складі має номенклатуру брикетоване вугілля та паливо на вугільній основі, то коди за номенклатурними позиціями будуть: 09111220-8 «Брикетоване вугілля» та 09111200-2 «Паливо на вугільній основі» відповідно.
Обираємо КЕКВ для закупівля вугілля
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 4 Закону № 922 в річному плані з поміж іншого замовник обов’язково зазначає код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів) – КЕКВ.
Видатки на придбання вугілля здійснюють за КЕКВ 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» (п. 2.2.7.5. Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом МФУ 12.03.2012 р. № 333).
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Обираємо процедуру закупівлі вугілля
Процедуру закупівлі замовник обирає в залежності від вартості предмета закупівлі. Законом № 922 визначені три конкурентні процедури закупівлі: відкриті торги, торги з обмеженою участю та конкурентний діалог, а також додатково — переговорна процедура закупівлі і спрощена закупівля.
Межею для застосування процедур закупівель в загальному порядку є вартість товару, що дорівнює або перевищує 200 тис. грн. Спрощена закупівля – це придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн. та є меншою за вказані вище пороги. Стане у пригоді стаття «Спрощена закупівля вугілля»
Закупівлю вартістю до 50 тис. грн. замовники можуть здійснити:
- уклавши прямий договір та відповідно оприлюднивши Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до ст. 10 Закону № 922, або
- здійснивши допорогові закупівлі в електронній системі закупівель відповідно до Інструкція про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 р. № 10.
Також для закупівель до 50 тис. грн, і від 50 до 200 тис. грн замовники мають можливість скористатись е-каталогом Prozorro Market.