Допорогові закупівлі: алгоритм від експерта

UA RU
До якої суми проводять допорогові закупівлі за новою редакцією Закону № 922? Який алгоритм проведення допорогових закупівель? Як не помилитися під час таких закупівель, дізнайтеся у статті.

 

 

 

Відміна допорогових закупівель

Нагадуємо, що Prozorro скасувало допорогові закупівлі. У Наказі від 10.05.2022 № 13 Прозорро змінили  інструкцію про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі».

Наразі зміни стосуються в першу чергу тих замовників, що працюють відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а не відповідно до Постанови № 169, що регулює закупівелі під час війни.

Таким чином замовники у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг вартістю до 50 тисяч гривень може обрати один із варіантів: спрощена закупівля; закупівля за допомогою електронного каталогу; проведення закупівлі без використання ЕСЗ. Допорогових закупівель в ЕСЗ від 10.05.2022 не буде. Чи змінює це щось для замовників? Майже нічого.

 

 

Що таке допорогові закупівлі з 19 квітня 2020

Термін «допорогові закупівлі» у Законі про публічні закупівлі (далі – Закон № 922) не вживається. Водночас він міцно укорінився в закупівельну лексику. З набуттям чинності з 19 квітня 2020 року нової редакції Закону № 922 поняття «допорогові закупівлі» набуло нового змісту. Тож з’ясуємо:

  • якими нормативними актами на сьогодні регулюється проведення допорогових закупівель;
  • що таке «сучасні» допорогові закупівлі;
  • з яких етапів складається допорогова закупівля в ЕСЗ;
  • які переваги проведення допорогових закупівель в ЕЗС.

Раніше допороговими вважалися закупівлі товарів та послуг вартістю до 200 тис. грн, робіт – до 1.5 млн грн.

Нова редакція Закону № 922 звузила допороговий інтервал, запровадивши механізм спрощеної процедури закупівлі для товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, установлену в пп. 1 і 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону. Оскільки спрощена закупівля не є процедурою в розумінні Закону № 922, дехто і надалі вважає їх допороговими.

Але ж замовники можуть проводити закупівлю, вартість предмета якої менша за 50 тис. грн і умови застосування якої відрізняються від спрощеної закупівлі. Тож саме ця величина на сьогодні є тією межею (порогом), яка поділяє держзакупівлі на «допорогові» та «післяпорогові».

 

 

Допорогові закупівлі 2021: нормативне регулювання

Закон № 922 (частина 3 стаття 3) у новій редакції зобов’язав замовників, які проводять закупівлі вартістю до 50 тис. грн, дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель і надав їм можливість використовувати ЕСЗ, зокрема і електронні каталоги, для закупівлі товарів. Тобто такі закупівлі можуть проводитися й поза ЕСЗ, але тоді замовники зобов’язані оприлюднити в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.

Наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 було затверджено Інструкцію про порядок використання ЕСЗ у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Інструкція № 10), і визнано таким, що втратив чинність, Наказ № 35.

В Інструкції № 10 зі змінами, унесеними наказами ДП «Прозорро» від 20.03.2019 № 11 та від 17.04.2020 № 18, ми і знаходимо визначення допорогових закупівель, яке розставляє всі крапки над «І» у нинішньому розумінні цього поняття.

Допорогові закупівлі — це...

Згідно з п. 3 розд. І Інструкції № 10 допорогові закупівлі – це «придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», або суб’єктом підприємницької діяльності, що не є замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» на будь-яку суму».

Виходячи з цього, а також зважаючи на тлумачення в Інструкції № 10 поняття «замовник», допороговими є закупівлі товарів, робіт і послуг:

 

  • на суму до 50 тис. грн — замовниками, визначеними в ч. 1 ст. 2 Закону № 922, а також державними, комунальними, казенними підприємствами, їхніми дочірніми підприємствами, господарськими товариствами чи об’єднаннями, в яких державна чи комунальна частка у статутному капіталі становить 50% і більше;
  • на будь-яку суму — суб’єктами підприємницької діяльності, які не є замовниками в розумінні Закону № 922 (юридичними особами, іншими суб’єктами підприємницької діяльності, що не відповідають критеріям, визначеним у ст. 2 Закону № 922);

 

 

Порядок здійснення допорогових закупівель

Нагадаємо, що перш ніж проводити будь-яку закупівлю, її обов’язково потрібно запланувати. Власне сама допорогова закупівля в ЕСЗ складається з 6 етапів. Розглянемо детально порядок здійснення допорогових закупівель.

Етап 1. Оголошення про проведення закупівлі

Замовник створює оголошення через особистий кабінет на авторизованому електронному майданчику. Там серед видів закупівель він має вибрати «Спрощена/допорогова закупівля» і розмістити необхідну інформацію, детальний перелік якої наведено в п. 2 розд. II Інструкції № 10. Якщо коротко, то це інформація про:

  • замовника (найменування, місце розташування, ідентифікаційний код в ЄДР, категорія;
  • предмет закупівлі (назва, характеристики тощо);
  • кількість, місце, строк постачання;
  • період уточнення інформації про закупівлю;
  • кінцевий термін подання пропозицій;
  • умови оплати, очікувану вартість предмета закупівлі;
  • критерії та методику оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;
  • розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників або виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає такі забезпечення);
  • розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону.

Після розміщення інформації замовник прикріплює всі необхідні документи (проєкт договору, технічні вимоги до товару, вимоги до постачальників тощо) та оприлюднює закупівлю.

Чи прикріплювати до оголошення тендерну документацію, кваліфікаційні критерії та інші вимоги до учасників, замовник вирішує самостійно. Адже для допорогових закупівель вони не є обов'язковими.

Етап 2. Уточнення інформації, зазначеної в оголошенні

ЕСЗ дозволяє замовнику вносити за потреби зміни в інформацію та документи щодо закупівлі (тобто уточнювати їх), перш ніж розпочнеться подання пропозицій учасників. Етап уточнення триває недовго, але не менше 3 днів (робочих). Задати менший період ЕСЗ не дозволить.

Уся історія уточнень зберігається, і користувачі мають доступ до неї. Крім того, учасники можуть звертатися через ЕСЗ до замовника із запитаннями щодо розміщеної в оголошення інформації, а в разі виявлення порушень – вимагати їх усунення. Такі «діалоги» між учасниками і замовником може бачити будь-який користувач. Інформація про автора звернення (назви компанії тощо) не розкривається до закінчення аукціону. Замовник бачить лише його зміст і дає відповідь через особистий кабінет на електронному майданчику.

Етап 3. Подання пропозицій учасникам

Цей етап триває мінімум 2 робочих дні (скоротити його до менш як 2 днів ЕСЗ не дозволить). Кінцевий термін подання пропозицій замовник визначає в оголошенні про закупівлі.

Учасники подають пропозиції в ЕСЗ, заповнюючи електронну форму та завантажуючи інформацію й документи через електронні майданчики. Кожен з учасників може подати лише одну пропозицію.

До закінчення етапу подання пропозицій учасники можуть вносити зміни та уточнення до вже поданих ними пропозицій, а також відкликати їх.

До початку аукціону пропозиції залишаються конфіденційними, і замовник не може побачити, скільки їх подано. Про те, що їх подано не менше двох, свідчитиме повідомлення від електронного майданчика (після закінчення строку подання пропозицій) про призначення ЕСЗ дати та часу аукціону.

Якщо на цьому етапі:

  • не подано жодної пропозиції — ЕСЗ автоматично скасовує закупівлю;
  • подано лише одну пропозицію — ЕСЗ автоматично переходить до етапу розгляду пропозицій учасників.

 

Етап 4. Електронний аукціон

Дату та час електронного аукціону призначає ЕСЗ. До того ж, це може бути лише робочий день та робочий час.

До початку аукціону ЕСЗ розкриває інформацію про ціни/приведені ціни пропозицій учасників. Інформація про учасників та їх пропозиції залишається закритою, поки не закінчиться аукціон, — відображається лише їх кількість та умовні назви: «Учасник 1», «Учасник 2» тощо. Будь-який користувач може стежити онлайн за ходом аукціону.

Аукціон проходить у 3 раунди з двохвилинною паузою між ними. У кожному раунді учасники протягом 2 хвилин можуть знижувати (а можуть і залишати без змін) ціну/приведену ціну своєї пропозиції не менш як на один крок аукціону від своєї попередньої ціни/приведеної ціни. Розмір мінімального кроку зазначається замовником в оголошенні. Установлюється він в межах від 0,5–3% очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях.

Після закінчення аукціону всі дані про учасників, оприлюднюються в ЕСЗ.

 

Етап 5. Розгляд пропозицій учасників

На цьому етапі ЕСЗ розкриває всю інформацію із пропозицій та відображає перелік учасників за зростанням запропонованих ними цін/приведених цін.

Замовник перевіряє пропозиції, починаючи з найменшої запропонованої ціни. Якщо така пропозиція:

  • задовольняє його вимоги — учасник оголошується переможцем;
  • не відповідає вимогам — замовник відхиляє її та оцінює наступну, більш економічно вигідну для нього, яку ЕСЗ пропонує автоматично. Якщо і така пропозиція не підходить замовнику, то він береться за оцінку наступної, і так далі — поки не визначить переможця.

Протягом одного дня із дня прийняття рішення про відхилення пропозиції замовник повинен оприлюднити інформацію про це в ЕСЗ, а ЕСЗ уже повідомляє учасника.

Дізнавшись про відхилення, учасник може зажадати від замовника додаткові аргументи, в чому полягає невідповідність його пропозиції. І замовник зобов’язаний відповісти на таке звернення не пізніш як протягом 3 робочих днів і з дня його надходження.

Етап 6. Визначення переможця та завершення закупівлі

Якщо попередній етап відбувся успішно, тобто замовник відібрав найбільш вигідну для себе пропозицію, то далі в ЕСЗ публікується інформація про намір укласти договір з учасником-переможцем. А система формує відомості про такого переможця: його назву, ціну остаточної пропозиції тощо.

Договір про закупівлю має бути розміщений в ЕСЗ протягом 2 робочих днів з дня його укладання.

Після розміщення договору процедура допорогової закупівлі вважається завершеною.

Резюме

Отже, особливістю сучасних допорогових закупівель є те, що вони можуть проводитися, на розсуд замовника:

  • або з використанням ЕСЗ;
  • або поза ЕСЗ, але з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель і обов’язковим оприлюдненням в ЕСЗ звіту про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.

Суб’єкти підприємницької діяльності, які не є замовниками в розумінні Закону № 922, можуть використовувати ЕСЗ з метою відбору постачальника для укладення з ним договору. І такі закупівлі також вважаються допороговими, незалежно від вартості закупівлі.

Допорогова закупівля в ЕСЗ має свої переваги:

  • не займає багато часу, адже всього декілька днів триває уточнення інформації про закупівлю (не менше 3 робочих днів) та строк подання пропозицій (не менше 2 робочих днів);
  • може забезпечити максимальну конкуренцію та зниження ціни.

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді