Як скласти річний план закупівель бюджетної установи

UA RU
Основне завдання замовника — придбати товари, роботи та послуги з максимально можливою економiчною ефективнiстю та в визначений термiн. Проте для закупівельників бюджетних установ не все так просто. Вони зобов’язані дотримуватись також бюджетного законодавства. Як скласти річний план закупівель бюджетної установи на 2024 рік? Відповіді у статті

Щоб зрозуміти порядок складання річного плану бюджетної установи, треба керуватися, зокрема, такими статтями Бюджетного кодексу України:

  • стаття 2. Визначення основних термінів (саме подані в ній поняття для нас найбільш цікаві, це зокрема: бюджетна програма, бюджетне асигнування, бюджетне зобов’язання, власні надходження бюджетних установ, кошторис);
  • стаття 3. Бюджетний період;
  • стаття 13. Складові частини бюджету;
  • стаття 51. Особливості здійснення окремих видатків бюджету.

Далі — докладно.

Проєкт місцевого бюджету на 2024 рік

Порядок складання річного плану бюджетної установи

Коли уповноважені особи складають річний план закупівель бюджетної установи, мають розумітися на основних термінах бюджетного законодавства. Усі видатки бюджетної установи здійснюються на підставі кошторису, який затверджено на виконання бюджетної програми. Слід звертати увагу на невластиві для бюджетної програми видатки, тому що можуть бути питання органів контролю щодо нецільового використання бюджетних коштів. За нецільове використання бюджетних коштів відповідальність покладається насамперед на керівника і головного бухгалтера. 

Наприклад, заклад освіти закуповує апарат для проведення ультразвукового дослідження. Слід поцікавитись, чи вказана ця сума в розрахунках до бюджетного запиту і в розрахунках-обґрунтуваннях до кошторису. Також важливо, щоб до уповноваженої особи доводилась інформація щодо обґрунтування показників бюджетного запиту установи та кошторису, в частині, що стосується закупівель, адже на підставі цих розрахунків і складається річний план закупівель бюджетної установи.

Зверніть увагу на визначення «бюджетне зобов’язання», адже саме на цю суму органи казначейства і зареєструють договір.

На період воєнного стану треба керуватися ще й приписами Постанови № 1178. Пункт 14 Постанови № 1178 вказує, що закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону № 922.

Тобто планування закупівель здійснюється:

  • на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг;
  • заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель;
  • закупівля здійснюється відповідно до річного плану.

Насправді робота над складанням річного плану закупівель в бюджетній установі розпочинається ще задовго до початку нового бюджетного періоду. Важлива в цьому процесі злагоджена робота всіх підрозділів. Адже саме відповідальний підхід до складання річного плану надасть змогу уникнути багатьох помилок та отримати своєчасно необхідний товар, роботу чи послугу.

Річний план закупівель бюджетної установи 2024

Річний план бюджетної установи на 2024 рік має містити всі закупівлі, за винятком тих предметів закупівлі, на які не поширюється дія Закону № 922 (ч. 5 ст. 3 Закону № 922). Наприклад, товари, роботи та послуги, закупівля яких становить державну таємницю, придбання, оренда землі, будівель, іншого нерухомого майна та інші.

За пунктом 2 статті 4 Закону № 922 річний план повинен містити таку інформацію:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія.

Водночас замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані, якщо поширення такої інформації несе ризики для їх безпеки, згідно з пунктом 14 Постанови № 1178;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

Замовник визначає предмет закупiвлi вiдповiдно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749, а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг встановлює наказ Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.

3) розмір бюджетного призначення та/або очікувана вартість предмета закупівлі.

Уповноважений орган на виконання Закону № 922 розробив та затвердив Примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі (наказ Мінекономіки від 18.02.2020 № 275);

4) код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів).

КЕКВ затверджує наказ Мінфіну від 12.03.2012 № 333 «Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету»;

5) вид закупівлі та орієнтовний початок проведення;

6) у разі застосування рамкової угоди зазначається:

  • строк дії рамкової угоди;
  • сторона рамкової угоди (замовник або централізована закупівельна організація, яка проводить закупівлю в інтересах замовника).

Часто замовники припускаються помилки, коли беруться до складання річного плану після затвердження кошторисів. Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. У жовтні закупівельникам потрібно зібрати інформацію щодо потреби в товарах та послугах, споживання яких необхідне для забезпечення безперервного виконання завдань установи за призначенням від 1 січня наступного року. До таких товарів можуть належати:

  • електроенергія;
  • природній газ;
  • продукти харчування;
  • послуги з розподілу електричної енергії тощо.

Коли обрахуєте річну потребу, вже наприкінці поточного року можна розпочинати процедури закупівель з дотриманням необхідних термінів проведення для кожного виду закупівель.

Оксана Соколова шеф-редактор Експертус Держзакупівлі
Стаття зорієнтує у законодавчих нововведеннях, що передбачають кримінальну відповідальність за перешкоджання діяльності органу держфінконтролю. За які дії притягнуть до відповідальності та кого — далі

Пам’ятайте! Один рядочок плану – одна закупівля. Але вид закупівлі визначається за загальною річною очікуваною вартістю предмета закупівлі. Водночас один предмет закупівлі в річному плані може відображатися декілька разів.

Також Закон № 922 не зобов’язує замовників затверджувати відразу весь річний план бюджетної установи. Проте, проєкт річного плану, який буде включати в себе обґрунтування річної суми кошторисних призначень  варто мати. Так уникнете помилки, коли визначатимете вид закупівлі.

За рішенням замовника його відокремлений підрозділ (філія, представництво) може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі замовник визначає окремо для відокремленого підрозділу. Інформацію про потребу в закупівлі, яку має здійснити відокремлений підрозділ, потрібно внести в річний план закупівель бюджетної установи.

Після збору інформації та заповнення річного плану уповноважена особа приймає рішення щодо його затвердження. Пам’ятаємо, що своє рішення уповноважена особа оформлює протоколом.

Річний план закупівель бюджетної установи 2024 та зміни до нього оприлюднюються в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.

Чи є відповідальність?

Так, звичайно. Під час складання річного плану закупівель бюджетної установи замовникам потрібно бути уважними, адже у разі допущення помилок, недбалого ставлення, неуважності, може настати як адміністративна відповідальність в публічних закупівлях, так і кримінальна.

Стаття 164-14 КпАП передбачає відповідальність в тому числі і за:

  • порушення порядку визначення предмета закупівлі;
  • неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі;
  • придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону;
  • застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом.

Всі ці порушення беруть свій початок саме з неправильного планування, неврахування всієї потреби замовника.

Що ж до кримінальної відповідальності в публічних закупівлях, то вона можлива у випадку, коли замовник завищує очікувану вартість закупівлі, що в подальшому призводить до значних економічних втрат. Коли замовник завищує вартість закупівлі, він забуває про дотримання принципів публічних закупівель, а саме.

Висновки

  1. Складати річний план закупівель бюджетної установи на наступний рік  необхідно вже наприкінці поточного, використовуючи розрахунки до бюджетного запиту.
  2. Планування потрібно здійснювати відповідно до річної потреби.
  3. Закон не зобов’язує відразу затверджувати весь річний план бюджетної установи.
  4. Річний план бюджетної установи оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження.
  5. Коли здійснюєте планування, не слід забувати про дотримання принципів закупівель.

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді