ОЕСР оцінила прогрес України: Prozorro відповідає світовим стандартам прозорості у сфері публічних закупівель

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) відзначила прогрес України у реформуванні системи публічних закупівель та постійне вдосконалення електронної системи Prozorro

ОЕСР оцінила прогрес України: Prozorro відповідає світовим стандартам прозорості у сфері публічних закупівель

За результатами оцінки у межах п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій Україна за напрямом «Доброчесність у публічних закупівлях» отримала 66 балів зі 100 — високий показник відповідності стандартам ОЕСР.

Серед основних досягнень — комплексне вдосконалення електронної системи публічних закупівель Prozorro за підтримки Світового банку та інших міжнародних партнерів у 2023–2024 роках.

Система відповідає усім критеріям ОЕСР, зокрема:

  • здійснення закупівель через електронну систему передбачене законодавством про публічні закупівлі та є доступним для всіх зацікавлених сторін на практиці;
  • охоплюються етапи закупівель від планування, укладання контракту (включаючи прямі контракти), до оскарження закупівель та отримання рішень, адміністрування контрактів, включаючи внесення змін до контрактів;
  • інформація про плани, тендерну документацію, результати оцінки, договори, ціни, оскарження закупівель, інформація про виконання договору є публічною, безоплатною та доступною в машинозчитуваному форматі.

Повідомлення викривачів: хто і які порушення викриває

Моніторингова команда відзначила:

  • запровадження електронних каталогів — альтернативний зручний інструмент для прозорих закупівель; а також
  • розроблений ДП «Прозорро» модуль «закупівель донорів», який дозволяє адаптувати процеси під правила міжнародних партнерів. 

Україна відповідає й іншим важливим критеріям:

  • законодавство охоплює закупівлі державних і комунальних підприємств, суб’єктів природних монополій, сектору безпеки та оборони (з урахуванням захисту чутливої інформації);
  • існують чіткі правила конфлікту інтересів, встановлені законодавством, що охоплюють усіх держслужбовців, залучених до циклу закупівель (від планування до етапу завершення контракту);
  • регулярно застосовуються санкції до держслужбовців за порушення правил щодо конфлікту інтересів у сфері публічних закупівель.

Команда ОЕСР також позитивно відзначила визнання Україною кваліфікованих електронних підписів країн ЄС та держав-членів Європейської економічної зони.

У Звіті також окреслені ключові напрями подальшого розвитку системи публічних закупівель.

Рекомендується, зокрема:

  • удосконалити механізми відсторонення та відповідальності за порушення у сфері закупівель, включно з корупційними діями;
  • поширити правила конфлікту інтересів на учасників приватного сектору, залучених до закупівель;
  • обмежити застосування неконкурентних процедур, у тому числі переглянувши перелік винятків для відкритих торгів.

НАЗК нагадує, предметом оцінювання стала система запобігання та протидії корупції в Україні за дев’ятьма ключовими сферами:

  1. «Антикорупційна політика».
  2. «Конфлікт інтересів та декларування активів».
  3. «Захист викривачів».
  4. «Доброчесність у бізнесі».
  5. «Прозорість публічних закупівель».
  6. «Незалежність судової влади».
  7. «Незалежність прокуратури».
  8. «Спеціалізовані антикорупційні органи».
  9. «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Особливість п’ятого раунду — застосування індикаторів ефективності, визначених у Методології моніторингу. Для оцінки досягнення індикаторів використовуються критерії відповідності, які базуються на міжнародних стандартах та кращих практиках, а також включають рекомендації, надані ОЕСР в межах попереднього раунду моніторингу. Така система оцінювання забезпечує об’єктивність, послідовність і прозорість висновків.

На вебсайті НАЗК можна детальніше ознайомитися з прогресом України у сферах:

Повний текст звіту за результатами п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції доступний за посиланням.

Довідково

АКМ ОЕСР — регіональна програма роботи в рамках Робочої групи ОЕСР з питань хабарництва, заснована в 1998 році. Її місія полягає в підтримці країн-членів у запобіганні та боротьбі з корупцією через аналізи країн, мережі практиків, а також індивідуальну технічну допомогу.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції — це регіональна програма експертної оцінки, започаткована в 2003 році в рамках АКМ ОЕСР, яка підтримує реформи шляхом проведення аналізу та моніторингу впровадження рекомендацій, які просувають найкращі міжнародні стандарти.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції передбачає проведення оглядів 10 країн Антикорупційної мережі ОЕСР: України, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Монголії, Таджикистану, Азербайджану та Узбекистану. Україна приєдналася до Програми у 2003 році і пройшла п'ять раундів моніторингу. Усі попередні звіти доступні на вебсайті АКМ.

У березні 2024 року ОЕСР опублікувала Звіт антикорупційних реформ в Україні за результатами пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції. Протягом 2023 року Україна пройшла скорочений огляд за 5 сферами з 9:

  1. «Антикорупційна політика».
  2. «Декларування активів».
  3. «Незалежність судової влади».
  4. «Спеціалізовані антикорупційні органи».
  5. «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Звіт засвідчив, що Україна продемонструвала суттєвий прогрес у різних сферах боротьби з корупцією та розбудови доброчесності.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
30149

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
8858

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
315

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
19199

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді