ОЕСР оцінила прогрес України: Prozorro відповідає світовим стандартам прозорості у сфері публічних закупівель

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) відзначила прогрес України у реформуванні системи публічних закупівель та постійне вдосконалення електронної системи Prozorro

ОЕСР оцінила прогрес України: Prozorro відповідає світовим стандартам прозорості у сфері публічних закупівель

За результатами оцінки у межах п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій Україна за напрямом «Доброчесність у публічних закупівлях» отримала 66 балів зі 100 — високий показник відповідності стандартам ОЕСР.

Серед основних досягнень — комплексне вдосконалення електронної системи публічних закупівель Prozorro за підтримки Світового банку та інших міжнародних партнерів у 2023–2024 роках.

Система відповідає усім критеріям ОЕСР, зокрема:

  • здійснення закупівель через електронну систему передбачене законодавством про публічні закупівлі та є доступним для всіх зацікавлених сторін на практиці;
  • охоплюються етапи закупівель від планування, укладання контракту (включаючи прямі контракти), до оскарження закупівель та отримання рішень, адміністрування контрактів, включаючи внесення змін до контрактів;
  • інформація про плани, тендерну документацію, результати оцінки, договори, ціни, оскарження закупівель, інформація про виконання договору є публічною, безоплатною та доступною в машинозчитуваному форматі.

Повідомлення викривачів: хто і які порушення викриває

Моніторингова команда відзначила:

  • запровадження електронних каталогів — альтернативний зручний інструмент для прозорих закупівель; а також
  • розроблений ДП «Прозорро» модуль «закупівель донорів», який дозволяє адаптувати процеси під правила міжнародних партнерів. 

Україна відповідає й іншим важливим критеріям:

  • законодавство охоплює закупівлі державних і комунальних підприємств, суб’єктів природних монополій, сектору безпеки та оборони (з урахуванням захисту чутливої інформації);
  • існують чіткі правила конфлікту інтересів, встановлені законодавством, що охоплюють усіх держслужбовців, залучених до циклу закупівель (від планування до етапу завершення контракту);
  • регулярно застосовуються санкції до держслужбовців за порушення правил щодо конфлікту інтересів у сфері публічних закупівель.

Команда ОЕСР також позитивно відзначила визнання Україною кваліфікованих електронних підписів країн ЄС та держав-членів Європейської економічної зони.

У Звіті також окреслені ключові напрями подальшого розвитку системи публічних закупівель.

Рекомендується, зокрема:

  • удосконалити механізми відсторонення та відповідальності за порушення у сфері закупівель, включно з корупційними діями;
  • поширити правила конфлікту інтересів на учасників приватного сектору, залучених до закупівель;
  • обмежити застосування неконкурентних процедур, у тому числі переглянувши перелік винятків для відкритих торгів.

НАЗК нагадує, предметом оцінювання стала система запобігання та протидії корупції в Україні за дев’ятьма ключовими сферами:

  1. «Антикорупційна політика».
  2. «Конфлікт інтересів та декларування активів».
  3. «Захист викривачів».
  4. «Доброчесність у бізнесі».
  5. «Прозорість публічних закупівель».
  6. «Незалежність судової влади».
  7. «Незалежність прокуратури».
  8. «Спеціалізовані антикорупційні органи».
  9. «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Особливість п’ятого раунду — застосування індикаторів ефективності, визначених у Методології моніторингу. Для оцінки досягнення індикаторів використовуються критерії відповідності, які базуються на міжнародних стандартах та кращих практиках, а також включають рекомендації, надані ОЕСР в межах попереднього раунду моніторингу. Така система оцінювання забезпечує об’єктивність, послідовність і прозорість висновків.

На вебсайті НАЗК можна детальніше ознайомитися з прогресом України у сферах:

Повний текст звіту за результатами п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції доступний за посиланням.

Довідково

АКМ ОЕСР — регіональна програма роботи в рамках Робочої групи ОЕСР з питань хабарництва, заснована в 1998 році. Її місія полягає в підтримці країн-членів у запобіганні та боротьбі з корупцією через аналізи країн, мережі практиків, а також індивідуальну технічну допомогу.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції — це регіональна програма експертної оцінки, започаткована в 2003 році в рамках АКМ ОЕСР, яка підтримує реформи шляхом проведення аналізу та моніторингу впровадження рекомендацій, які просувають найкращі міжнародні стандарти.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції передбачає проведення оглядів 10 країн Антикорупційної мережі ОЕСР: України, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Монголії, Таджикистану, Азербайджану та Узбекистану. Україна приєдналася до Програми у 2003 році і пройшла п'ять раундів моніторингу. Усі попередні звіти доступні на вебсайті АКМ.

У березні 2024 року ОЕСР опублікувала Звіт антикорупційних реформ в Україні за результатами пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції. Протягом 2023 року Україна пройшла скорочений огляд за 5 сферами з 9:

  1. «Антикорупційна політика».
  2. «Декларування активів».
  3. «Незалежність судової влади».
  4. «Спеціалізовані антикорупційні органи».
  5. «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Звіт засвідчив, що Україна продемонструвала суттєвий прогрес у різних сферах боротьби з корупцією та розбудови доброчесності.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

додаток

image95

Статті за темою

Усі статті за темою

Що таке конфлікт інтересів

Завадити успішному проведенню закупівель може конфлікт інтересів. Необхідно перевірити вірогідність його наявності перед початком закупівель. Для цього з’ясуємо, що це, які є види конфліктів, відповідальність при їх наявності, та як їм запобігти, у цій статті
12839

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
17805

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
30969

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
9031

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
523

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді