Проєкт місцевого бюджету на 2024 рік: складання розрахунку

Автор
експерт з бухобліку та оподаткування в бюджетній сфері, Київ
Ситуація в країні, воєнний час, збройна агресія рф та її наслідки впливають і на показники, на основі яких складають проєкт місцевого бюджету. На що зважати насамперед — розбираємо

Через збройну агресію рф розробка проєкту місцевого бюджету відбувається дещо спрощено, зокрема без складання прогнозу місцевого бюджету. Проект місцевого бюджету на 2024 рік має ґрунтуватись на розрахунках місцевих фінансових органів, бюджетних запитах головних розпорядників та показниках, що стосуються місцевих бюджетів та які будуть закладені у проєкт держбюджету на 2024 рік. Їх містять особливості складання розрахунків місцевих бюджетів, які Мінфін доводить до учасників бюджетного процесу згідно зі статтею 75 БК. Місцевий фінансовий орган проведе аналіз стану виконання дохідної та видаткової частин місцевого бюджету, врахує доведені особливості та показники від Мінфіну, надішле головним розпорядникам коштів місцевого бюджету інструкції щодо складання бюджетних запитів, складе проект місцевого бюджету на 2024 рік після отримання бюджетних запитів.

Розглянемо особливості складання розрахунків місцевих бюджетів на 2024 рік більш детально, у т. ч. новації щодо обсягів міжбюджетних трансфертів, у формуванні дохідної та видаткової частин проєкту місцевого бюджету.

Розрахунки місцевих бюджетів 2024 рік

Усі учасники бюджетного процесу мають враховувати реалії сьогодення та надзвичайно зважено і продумано підійти до визначення напрямів витрачання бюджетних коштів як у поточному 2023 році, так і наступному 2024 році.

Під час складання проєкту місцевого бюджету на 2024 рік, а також бюджетні запити на 2024–2026 роки потрібно формувати цілі відповідно до цілей та пріоритетів, які визначені у прогнозних і програмних документах економічного та соціального розвитку, а також ураховувати інші стратегічні рішення, прийняття яких викликав воєнний час. Щоб розрахунок місцевого бюджету 2024 враховував усі вимоги сьогодення, про його проведення слід врахувати:

  • щорічне Послання Президента України до ВРУ про внутрішнє і зовнішнє становище України (виступ Президента України у парламенті 28.12.2022);
  • План України в рамках програм підтримки ЄС «Український фонд» на 2024–2027 роки;
  • Формули миру, яку представиви Президент України;
  • Українську доктрину.

У 2023 році не складаємо прогноз місцевого бюджету, його складатимуть вже у наступному році. Розрахунки місцевих бюджетів 2024 року ґрунтується на аналізі/прогнозах дохідної і видаткової частин бюджету та достовірних бюджетних запитах.

Розрахунки місцевих бюджетів: міжбюджетні трансферти

 У проєкті держбюджету-2024 Мінфін передбачить обсяги міжбюджетних трансфертів для 1582 місцевих бюджетів:

  • 24 обласних бюджетів та бюджету міста Києва;
  • 119 районних бюджетів;
  • 1438 бюджетів територіальних громад.

Зважте, що розрахунки місцевих бюджетів 2024 року мають враховувати законодавчі зміни, які будуть запроваджені найближчим часом. Це стосується горизонтального вирівнювання податкоспроможності, освітньої субвенції, реверсної та додаткової дотацій, зарахування частини ПДФО до державного бюджету.

Водночас Мінфін надішле пізніше обсяги міжбюджетних трансфертів на 2024–2026 роки і розподіл їх між місцевими бюджетами.

Горизонтальне вирівнювання податкоспроможності

У 2024 році розрахунки до місцевих бюджетів не містять ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, що одержали військовослужбовці, поліцейські та особи рядового і начальницького складу. Цей податок зараховуватимуть до державного бюджету.

Мінфін з урахуванням положень статей 98 та 99 БК провів горизонтальне вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів на 2024 рік для 24 обласних бюджетів та 1438 бюджетів територіальних громад за очікуваним надходженням у 2023 році:

  • податку на прибуток підприємств;
  • ПДФО. Детальніше в листі Мінфіну від 16.08.2023 № 05110-08-6/22354 про особливості складання місцевих бюджетів на 2024 рік.

Освітня субвенція

МОН має намір удосконалити Формулу розподілу освітньої субвенції, за якою розподілятимуть освітню субвенцію на 2024 рік. Тож порахувати обсяги освітньої субвенції буде можливо лиш після затвердження цієї формули.

Реверсна дотація

Мінфін після того, як надіслав особливості складання місцевих бюджетів на 2024 рік, повідомив, що у 2024 році не перераховуватимуть до державного бюджету реверсну дотацію.

Додаткова дотація

Збройна агресія рф та окупація триває, тож на здійснення повноважень ОМС на деокупованих, окупованих та інших територіях Мінфін закладе у проєкт держбюджету на 2024 рік додаткову дотацію.

Бюджетні запити на 2024 рік

Розрахунок місцевого бюджету: дохідна частина

 Під час планування дохідної частини місцевого бюджету на 2024 рік потрібно враховувати норми бюджетного та податкового кодексів, основні прогнозні макропоказниками на 2024–2026 роки, рішеннями ОМС про встановлення місцевих податків і зборів. Тобто враховувати все, що впливає на розмір надходження до місцевого бюджету, та чинні ставоки оподаткування, нормативи зарахування загальнодержавних податків до відповідних місцевих бюджетів й індексацію ставок окремих із них. Без цих показників/даних неможливо скласти розрахунок місцевого бюджету 2024.Проєкт місцевого бюджету на 2024 рік: особливості складання розрахунку

Особливості складання розрахунків місцевих бюджетів, що містить лист Мінфіну від 16.08.2023 № 05110-08-6/22354, передбачають, що прогнозні показники доходів місцевих бюджетів на 2024 рік порівняно з планом зі змінами на 2023 рік зменшаться на 36,8 млрд грн або на 7,3% (до очікуваних на 36,5 млрд грн або на 7,3%). У розрізі фондів прогнозують зменшення на 34,8 млрд грн або на 7,3% (до очікуваних на 36,3 млрд грн або на 7,6%) за загальним фондом та на 2,1 млрд грн або на 8,8% (до очікуваних на 0,2 млрд грн або на 0,9%) за спеціальним.

Розрахунок місцевого бюджету має враховувати, що прогнозний показник доходів на 2025 рік порівняно з прогнозним показником на 2024 рік (464,7 млрд грн) збільшили на 122,7 млрд грн або на 26,4% та на 2026 рік порівняно з прогнозним показником на 2025 рік — на 68,9 млрд грн або на 11,7%.

Як саме Мінфін проводив розрахунок місцевих бюджетів за основними податками (ПДФО, податок на прибуток, рентна плата, акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та акцизний податок з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію пального) детальніше читайте у листі Мінфіну від 16.08.2023 № 05110-08-6/22354 та Пояснюючій записці до оцінки доходів місцевих бюджетів на 2024 рік, яка є додатком до листа.

Скачати пояснюючу записку

 Через нестабільну ситуацію в країні прогнозні показники дохідної частини місцевих бюджетів на 2024–2026 роки є неостаточними та можуть змінитись.

Розрахунок місцевого бюджету: видаткова частина

 За видатками розрахунки місцевих бюджетів 2024 року мають враховувати:

  • основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку, що впливають на видаткову частину місцевого бюджету;
  • підвищення розмірів державних соціальних стандартів;
  • ухвалених рішень місцевих рад щодо надання трансфертів та укладених договорів тощо.

Якщо у розрахунок місцевого бюджету включено видатки на відновлення пошкоджених/зруйнованих об’єктів критичної та соціальної інфраструктури, об’єктів житлового і громадського призначення, ОМС та органи місцевої виконавчої влади мають перевірити, чи затверджені плани відновлення та розвитку територіальних громад відповідно до порядків, затверджених постановою КМУ від 18.07.2023 № 731. На цьому акцентував увагу Мінфін.

Розрахунки місцевих бюджетів 2024 за видатками першочергово мають враховувати потребу в коштах:

  • на оплату праці працівників ОМС та бюджетних установ, а також сум ЄСВ;
  • проведення розрахунків за водопостачання, водовідведення, за електричну й теплову енергію, природний газ і послуги зв’язку, які споживають ОМС та бюджетні установи.

Мінфін довів особливості складання розрахунків місцевих бюджетів, аби місцеві фінансові органи врахували, що видатки на оплату праці працівників бюджетної сфери мають включати:

  • прогнозний розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС;
  • прогнозний розмір мінімальної заробітної плати;
  • відновлення індексації зарплати, для якої ІСЦ розраховуватимуть наростаючим підсумком з 01.01.2024.

Розрахунок місцевого бюджету 2024 має враховувати, що видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (KEKB 2270) заплановано збільшити в середньому на коефіцієнт:

  • 1,125 — для 2024 року;
  • 1,086 — для 2025 року;
  • 1,071 — для 2026 року.

Проєкт місцевого бюджету на 2024 рік: особливості складання розрахунку

Інструкції з підготовки бюджетних запитів

 З урахуванням особливостей складання місцевих бюджетів місцеві фінансові органи розроблять інструкції з підготовки бюджетних запитів, доведуть їх до головних розпорядників бюджетних коштів. Останні складуть бюджетні запити на плановий бюджетний період (2024 рік) та середньострокову перспективу (2025–2026 роки) з урахуванням основих прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та з урахуванням концентрації ресурсів на першочергових діях та заходах, які необхідно вжити для виконання покладених функцій, у т. ч. для подолання наслідків війни.

Schkola1.png

Станьте слухачем Вищої школи Закупівельника,

щоб швидко опановувати всі закупівельні зміни в умовах воєнного стану

Особливості складання місцевих бюджетів

 Мінфін вимагає від учасників бюджетного процесу дотримувати вимог наказів:

  • «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів» від 17.07.2015 № 648;
  • «Про затвердження Типової форми рішення про місцевий бюджет» від 03.08.2018 № 668;
  • «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» від 20.09.2017 № 793;
  • «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 № 11;
  • інших нормативно-правових актів, які застосовують під час складання проєкту місцевого бюджету.

Особливості складання місцевих бюджетів, які довів Мінфін, рекомендують учасникам бюджетного процесу на місцевому рівні в повному обсязі використовувати Інформаційно-аналітичну систему управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGICA» для обміну даними між собою під час підготовки всіх документів, які використовуються у бюджетному процесі. Адже це запорука підвищення ефективності і продуктивності праці під час підготовки цих документів та проведення розрахунку місцевого бюджету 2024 року. Усі учасники бюджетного процесу мають виконувати порядок, затверджений наказом Мінфіну від 30.08.2021 № 488.



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді