Дії замовника, якщо закуплений обсяг природного газу використали раніше

820

Запитання

Замовник уклав договір на постачання природного газу. Утім у березні використав більший обсяг, ніж закупив на місяць. Наразі постачальник просить укласти новий договір на суму до 50 тис. грн. Чи дозволяє це Закон № 922?

Відповідь


У запитанні недостатньо інформації для точної відповіді. На жаль, ми не знаємо, який вид закупівлі вже застосовував замовник та який договір уклав за її результатами. Тому даємо загальну відповідь.

Замовник не може закуповувати товар за необхідності без врахування вимог Закону «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Закон встановлює вартісні межі, відповідно до яких замовник може застосувати певний вид закупівлі для придбання предмета закупівлі — договір без використання ЕСЗ, спрощену закупівлю або процедуру закупівлі.

Як провести спрощену закупівлю на майданчику за 5 кроків

Замовник має пам'ятати про законодавчу заборону щодо придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом.

Ч. 1 ст. 1 Закону регламентує: «Предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку».

Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Так скеровує стаття 4 Закону.

Отже, замовник мав запланувати закупівлю природного газу на 2021 рік на підставі наявної річної потреби у такій закупівлі. Орієнтуватися потрібно на потребу попередніх років, оскільки витрачання природного газу передбачувана потреба, яку замовник закуповує щороку.

З огляду на очікувану вартість предмета закупівлі на рік та вартісні межі, які встановлює Закон, замовник мав обрати вид закупівлі, за яким слід провести закупівлю цього предмета.

Ринок природного газу конкурентний.

Тож якщо очікувана вартість предмета закупівлі на рік відповідає вартісній межі для спрощеної закупівлі, то замовник може скористатися ч. 7 ст. 3 Закону, щоб укласти прямий договір. А саме: «Придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення спрощеної закупівлі». Звичайно, якщо замовник зможе обґрунтувати виникнення об’єктивних обставин, які унеможливлюють дотримання встановленого строку.

Закупівля природного газу: розраховуємо ціну за формулою

Якщо очікувана вартість предмета закупівлі на рік відповідає вартісній межі для процедури закупівлі, то замовник має дозакуповувати цей предмет на відкритих торгах. Провести неконкурентну процедуру закупівлі можна лише як виняток у встановлених частиною 2 статті 40 Закону випадках. З-поміж немає таких, які б дозволили придбати природний газ у постачальника в цій ситуації неконкурентно.

Водночас можна скористатися роз’ясненням Мінекономіки від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06, якщо замовник може обґрунтувати появу нового предмета закупівлі. Мінекономіки пояснює, що замовники можуть вважати потребу новим предметом договору і новим предметом закупівель, якщо:

  1. виникла нова чи додаткова потреба в товарах, роботах, послугах, яку замовник не міг передбачити;
  2. виділені додаткові кошти;
  3. перерозподілені кошти, зекономлені внаслідок проведення процедур закупівель;
  4. перерозподілені кошти, зекономлені у разі зміни ціни договору про закупівлю в бік зменшення;
  5. перерозподілені кошти, заплановані на закупівлю іншого(их) предмета(ів) закупівлі або фінансування інших видатків тощо…

За таких обставин замовник зазначає очікувану вартість такого предмета закупівлі без урахування обсягів закупівель за аналогічним предметом закупівлі, які вже були проведені цього року чи які замовник проводить під час внесення змін до річного плану закупівель.

Дії замовника, якщо закуплений обсяг природного газу використали раніше
ІВАН ПУСТОВІТ,консультант у сфері публічних закупівель, експерт із закупівель природного газу та електричної енергії, Рівне
Під час закупівлі газу замовникам часто доводиться мати справу з недобросовісними постачальниками. Вони демпінгують на торгах, а потім одразу ж пропонують підняти ціну. Чи погоджуватися? Радимо відстоювати свої права і пам’ятати про відповідальність.

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш FB та читайте важливі новини від порталу «Держзакупівлі» першими.

обгрунтування очікуваної вартості

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Головне у грудні для закупівельника

Грудень — чи не найважливіший закупівельний місяць. Маємо завершити закупівлі 2024 року, забезпечити безперервну потребу в товарах та послугах на початку січня, а також подбати про перші закупівлі 2025 року.
606

Локалізація в закупівлях

Локалізація в публічних закупівлях набуває дедалі більшого значення, адже законодавці зосереджують увагу на підтримці вітчизняного виробника. У статті – про умови локалізації виробництва у 2024 році та особливості вимог тендерної документації щодо локалізованих товарів
5683