Замовник скасовує (відміняє) торги з деяких підстав. Однією з них є «неможливість усунути порушення, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель» (п. 2 ч. 1 ст. 32 Закону № 922). У разі застосування цієї підстави від замовника вимагається опис порушень.
Через тавтологію у формулюванні зазначеної норми важко зрозуміти з першого разу, про які саме порушення йдеться. Тож пояснимо детально, коли замовнику доводиться вдаватися до скасування торгів та як його обґрунтовувати.
Зазвичай порушення закупівельного законодавства виявляють контролюючі органи, а то й учасники. Але трапляється, що замовники самостійно знаходять свої «промахи», які припущено під час підготовки закупівельних документів, а виправити їх уже неможливо.
Як діяти, якщо учасник оскаржив рішення про відміну
У такому разі, щоб уникнути відповідальності за порушення, що можуть призвести до штрафів в публічних закупівлях або визнання договору про закупівлю недійсним, замовник може скористатися підставою для скасування (відміни) торгів, яку ми розглядаємо.
Як замовнику обґрунтувати відміну торгів у разі самостійного виявлення цих порушень і неможливості їх усунути? Наведемо в таблиці можливі порушення та покажемо, як їх обґрунтувати.
Причина відміни торгів | Обґрунтування |
Порушено порядок оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі | Посилання на пункт 2 частини 1 статті 32 Закону № 922 та частину 3 статті 10 Закону № 922 |
Неправильно визначено предмет закупівлі | Посилання на Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок № 708) |
Порушення в технічних вимогах до предмета закупівлі | Посилання на частину 2 статті 22, статтю 23 Закону № 922 |
Порушено вимоги Закону щодо змісту тендерної документації | Посилання на частину 2 статті 22 Закону № 922 |
Тендерну пропозицію переможця розглянуто не за вимогами тендерної документації | Посилання на частину 1 статті 31 Закону № 922 |
Порушено вимоги щодо оприлюднення змін до тендерної документації | Посилання на частину 2 статті 24 Закону № 922 |
Найбільш поширені порушення, які виявляються під час моніторингу закупівель Держаудитслужбою і призводять до необхідності скасування замовниками торгів, розглянемо, виходячи з аналізу закупівельної практики.
Передусім зауважимо, що в разі виявлення порушень аудиторами замовник може обґрунтувати своє рішення про скасування торгів висновками за результатами моніторингу.
Відміна тендеру, коли не розмістив оголошення англійською мовою
Додаткове оприлюднення в ЕСЗ англійською мовою оголошення про проведення конкурентних процедур, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує встановлені межі, вимагає ч. 3 ст. 10 Закону № 922.
Уявімо, що замовник не зробив цього, оприлюднивши інформацію про закупівлю товару з очікуваною вартістю 3 894 600,00 грн лише українською. При цьому еквіваленті за офіційним курсом НБУ на дату оголошення закупівлі очікувана вартість становила 143 415,29 євро. Тобто замовник порушив вимоги ст. 10 Закону № 922 й помилився у визначенні процедури закупівлі та строку подання тендерних пропозицій. Аудитори в разі виявлення такого порушення зафіксують це у висновку за результатами моніторингу. Оскільки усунути таке порушення замовник не зможе, він мусить відмінити закупівлю, обґрунтувавши своє рішення аудиторським висновком.
Як поділити обов'язки між кількома УО
Відміна через неправильно визначений предмет закупівлі
Під час моніторингу державні аудитори іноді виявляють, що замовники неправильно визначають код предмета закупівлі за Національним класифікаторома України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 № 1749 (далі — ДК 021:2015). Наприклад, якщо предмет закупівлі товару визначено за показником третьої цифри, тоді як треба було – за четвертим знаком, то це є порушенням Порядку № 708.
А чи може замовник усунути таке порушення, внісши зміни до оголошення або тендерної документації (далі – ТД) на етапі подання пропозицій, і не скасовувати закупівлі?
Відповідь залежить від того, про які торги йдеться. Так, якщо це:
- відкриті торги з публікацією англійською мовою – усунути порушення неможливо. Адже така закупівля передбачає інший алгоритм оцінювання та розгляду тендерних пропозицій учасників. Тож тут єдиним виходом є її відміна;
- українські торги – замовник може внести зміни до оголошення чи ТД і повторно оприлюднити їх уже з правильним кодом ДК 021:2015. Але! Якщо предмет закупівлі товару за неправильним кодом зазначено і в річному плані закупівель, то тендер доведеться скасувати. Адже в ЕСЗ відображається статус плану, і якщо план перебуває у статусі «Оголошено закупівлю», то внести до нього зміни вже неможливо.
Порушення в технічних вимогах до предмета закупівлі
Якщо замовник самостійно або за інформацією в ЕСЗ (вимоги учасників, висновок за результатами моніторингу Держаудитслужби), виявив порушення в технічних вимогах до предмета закупівлі, то торги необхідно відмінити.
Обґрунтувати таке порушення можна:
- висновками підрозділу замовника, який є ініціатором закупівлі, про невідповідність технічних вимог, розміщених в ЕСЗ, наприклад:
- вимогам стандартів на виробництво товару — ДСТУ, ТУ, ГОСТ;
- робочому проєкту — коли предметом закупівлі є роботи;
- технічним вимогам до послуг;
2) висновками експертної установи;
3) інструкцією з експлуатації, технологічними картами.
Умови ТД не відповідають вимогам Закону
Замовник має скасувати торги, якщо оприлюднені умови ТД не відповідають вимогам частини 2 статті 22 Закону № 922. Приміром, коли не містять:
- виразу «або еквівалент» у технічній специфікації;
- кваліфікаційних критеріїв та/або способу підтвердження відповідності учасників установленим критеріям;
- проєкту договору.
Порушення під час розгляду ТП переможця
У разі виявлення порушення, припущеного під час розгляду тендерної пропозиції переможця, замовнику варто відмінити торги. Наприклад, якщо учасник, обраний переможцем, не надав підтвердження кваліфікаційних критеріїв або надав не всі документи, що вимагалися від нього, або в підтвердних документах є помилки.
Настанови для замовника
Скасування торгів через неможливість усунути виявлене порушення – це крайній захід узгодження проведення закупівель з вимогами законодавства.
Щоб не довелося вдаватися до цього заходу, замовнику слід заздалегідь потурбуватися про успішне завершення закупівлі, склавши для себе «план» перевірки оголошення й ТД перед їх оприлюдненням. Зокрема, варто перевірити:
- чи всю обов'язкову інформацію зазначено в оголошенні про проведення відкритих торгів;
- курс євро та чи не потрібно, з огляду на очікувану вартість закупівлі, оприлюднювати оголошення англійською мовою не пізніше ніж за 30 днів до дати розкриття тендерних пропозицій, як це передбачено Законом № 922;
- чи містить тендерна документація всі відомості, передбачені частиною 2 статті 22 Закону № 922;
- чи правильно визначено код предмета закупівлі — за яким знаком та чи відповідає він вимогам Порядку № 708.
Завдяки такій самоперевірці замовник може зменшити ризики відміни торгів з технічних причин або через свою неуважність. А його пильне ставлення до складання ТД є запорукою своєчасного забезпечення своїх потреб у товарах, роботах і послугах.