Переговорна процедура закупівлі: алгоритм від експерта

UA RU
У яких випадках застосовувати переговорну процедуру у 2022-ому, та як покроково її провести. Зверніть увагу на особливості оприлюднення переговорної процедури в ЕСЗ, адже є деякі деталі збивають з пантелику багатьох замовників.

Переговорна процедура закупівлі: алгоритм від експерта

Отримайте акційну пропопозицію ✔️0 800 21 12 20✔️

Що таке переговорна процедура закупівлі

Переговорна процедура закупівлі — це виняток серед переліку конкурентних процедур закупівель, передбачених Законом про публічні закупівлі (далі — Закон). ЇЇ особливість у тому, що вона застосовується у випадках, коли не можливо або не доречно проводити конкурентний відбір учасника. Нагадаємо, що підстави застосування переговорної процедури регламентує частина 2 статті 40 Закону про публічні закупівлі.

Переговорна процедура: крок за кроком

Які документи вимагати в учасників «переговорки» на прикладах

В яких випадках застосовується переговорна процедура

Нагадаємо, що згідно зі статтею 40 Закону про публічні закупівлі «переговорку» використовують як виняток. Тобто підстави застосування переговорної процедури чітко регламентовані у частиною 2 статті 40 Закону № 922. Її можна застосовувати в таких випадках:

1) якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації;

2) якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:

  • предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
  • укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
  • відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником;
  • існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
  • укладення договору з постачальником "останньої надії" на постачання електричної енергії або природного газу;

3) якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі:

  • виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера;
  • надання у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам;
  • розірвання договору про закупівлю з вини учасника на строк, достатній для проведення тендера, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника. Застосування переговорної процедури закупівлі в такому випадку здійснюється за рішенням замовника щодо кожного тендера;
  • оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після розгляду/оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендера, що оскаржується;
  • здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях замовниками, визначеними у Законі України «Про оборонні закупівлі»;


4) якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;

5) якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера;

6) закупівлі товарів за процедурою відновлення платоспроможності боржника згідно із законодавством;

7) закупівлі юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів щодо розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, на підставі рішення Кабінету Міністрів України або рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених в дію в порядку, визначеному законом, а також закупівлі товарів, робіт і послуг у разі участі замовника на підставі рішення Кабінету Міністрів України в міжнародних виставкових заходах.

Неодмінно стене у пригоді — Протокол уповноваженої особи про проведення переговорної процедури

Переговорна процедура: крок за кроком
ЯРОСЛАВА ДУБРОВА,консультант з публічних закупівель, Київ
Замовник проводить закупівлю послуг з теплопостачання. Тариф, за яким учасник пропонує свої послуги, орган місцевого самоврядування не затвердив. Чи можна закуповувати у цього учасника?

Переговорна процедура закупівлі: покроково

Замовник має враховувати, що алгоритм проведення переговорної процедури закупівлі абсолютно відрізняється від алгоритму будь-якої конкурентної процедури закупівлі. І це не дивно, адже мова йде про укладення договору про закупівлю з одним учасником і його вибір не передбачає змагальності.

Перший крок, який має зробити замовник для проведення переговорної процедури закупівлі — це включити її до річного плану закупівель.

Другим кроком будуть власне самі переговори. Так частина перша статті 40 Закону № 922 скеровує, що при застосуванні переговорної процедури закупівлі замовник укладає договір про закупівлю після того, як провів переговори щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.

Памятайте, що переговори можуть проводитись як з одним учасником, наприклад у ситуації, коли відсутня конкуренція, так і з кількома учасниками, якщо є підстави для не конкурентної закупівлі в умовах наявності конкуренції, приміром — нагальність.

Хто проводить переговорну процедуру

Переговори має проводити особа, наділена повноваженнями представляти учасника. Якщо це не керівник, доцільно попросити документ, який підтвердить такі повноваження особи представника.

Зі сторони замовника теж має проводити переговори особа, наділена відповідними повноваженнями. При цьому бажано, щоб на цих переговорах була присутня уповноважена особа, що проводитиме переговорну процедуру 2022 далі.

Переговори необхідно оформлити документом. Приміром, протоколом переговорів.

У ситуації, коли переговори необхідно провести з учасником-нерезидентом, який перебуває поза кордонами Україн, переговори слід оформили листуванням.

За результатами переговорів замовник та учасник мають домовитися перш за все про обсяги та строки закупівлі, ціну й інші умови договору, важливі для обох сторін.

Може скластися ситуація, коли замовник і учасник не домовляться і тоді переговорна процедура не розпочнеться.

Якщо ж все таки переговори пройшли успішно, доцільно зафіксувати ключові домовленості в протоколі.

Важливо! Учасник, з яким планується укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівлі теж має довести свою відповідність вимогам замовника.

Третій крок - Рішення про намір укласти договір

На підставі проведених переговорів замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю.

Зверніть увагу! Він не обмежений у часі на прийняття такого рішення, але як тільки воно буде прийнято і затверджено протоколом уповноваженої особи, замовник має один день для оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити інформацію про замовника та учасника, а також про предмет закупівлі і вимоги до його постачання, надання чи виконання. Перелік інформації, що є обов’язковою для оприлюднення в повідомленні про намір укласти договір, регламентує ч. 6 ст. 40 Закону № 922. Однією з його головних умов є зазначення обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі та завантаження експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

Замовнику слід бути максимально уважним на цьому етапі, адже саме від правильності обґрунтування залежить, чи не буде в подальшому переговорна процедура закупівлі визнана проведеною безпідставно.

Обережно штрафи! Відповідно до ст. 164-14 КУпАП застосування переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом, тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 25 500 грн до 51 000 грн.

⚡️ Відповідальність в публічних закупівлях: що мають знати УО та замовник

Особливості переговорної процедури в ЕСЗ

У замовників досить часто виникає запитання, чому, оприлюднюючи переговорну процедуру закупівлі, з річного плану не можливо вказати ціну договору, оскільки ЕСЗ підтягує суму очікуваної вартості закупівлі. Якщо ж процедура оголошується не з річного плану, поле, що вимагає вказати очікувану вартість, все одно є.

При цьому, очікувана вартість закупівлі може відрізнятися від ціни, що була узгоджена за результатами переговорів з учасником.

Дійсно, коли оприлюднюється повідомлення про наміру класти договір про закупівлю за переговорною процедурою закупівлі, воно містить декілька полів про суму закупівлі. Одне з таких полів передбачає зазначити очікувану вартість закупівлі:

переговорна процедура в публічних закупівлях

Проте, наявне ще одне поле у якому має бути вказано реальну ціну договору, що планується укласти. Така ціна визначається саме за результатами переговорів з учасником.

переговорна процедура державних закупівель

Таким чином, у повідомленні про намір укласти договір за результатами переговорної процедури закупівлі замовник зазначає і очікувану вартість закупівлі, і ціну договору про закупівлю, який планується укласти.

Після того як замовник опублікував повідомлення про намір укласти договір, починається відлік строку для оскарження, коли інші учасники можуть подати скаргу на дії замовника. Такий строк становить 10 днів.

Увага! Строк для оскарження може становити 5 днів, якщо переговорна процедура закупівлі застосовується на підставі нагальної потреби або предметом закупівлі є нафта, нафтопродукти сирі, електрична енергія, послуги з її передання та розподілу, централізоване постачання теплової енергії, централізоване постачання гарячої води, послуги з централізованого опалення, телекомунікаційні послуги, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуги з перевезення залізничним транспортом загального користування.

Після того, як сток на оскарження сбіг і його не відбулося, замовник може переходити до четвертого кроку, укладення договору з учасником, який зазначений у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю.

Переговорна процедура: строки й етапи

Щоб вам було легше сприймати алгоритм переговорної процедури та її терміни, скачайте дорожню карту-шпаргалку:

переговорна процедура закупівлі

▶️СКАЧАТИ◀️

До речі, підстави для відміни переговорної та зразок відповідного протоколу ви знайдете в на порталі у статті «Відміна переговорної процедури закупівлі».

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді