Переговорна процедура: що вимагати в учасника
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону про публічні закупівлі (далі — Закон) замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) у разі наявності підстав, визначених ч. 1 ст. 17 Закону.
Відповідно до ч. 3 ст. 40 Закону замовник (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої цієї статті) під час проведення переговорів вимагає від учасника (учасників) надати підтвердження про відсутність підстав для відмови йому (їм) в участі у процедурі закупівлі відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону.
Тобто вимоги статті 17 Закону під час проведення переговорної процедури застосовуються частково, зокрема у разі проведення переговорних процедур закупівель за підставами, які передбачають наявність конкуренції на ринку.
Таким чином, замовник не вимагає будь-якої інформації за ч. 1 ст. 17 від учасника переговорної процедури, якщо така проводиться за такими підставами:
- якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності випадків, передбачених п.2 ч. 2 ст. 40 Закону;
- якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника (п. 5 ч. 2 ст. 40 Закону);
- якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням (п. 4 ч. 2 ст. 40 Закону).
Спосіб підтвердження про відсутність підстав, зазначених у ч.1 ст. 17 Закону під час проведення переговорної процедури закупівлі визначається замовником самостійно, надання такого підтвердження вимагається від учасників поза електронної системою закупівель. На це вказувало Мінекономіки у листах від 03.10.2020 № 3304-04/60124-06 «Щодо переговорної процедури закупівлі» та від 03.06.2020 № 3304-04/34835-06 «Щодо застосування статті 17 Закону».
Спосіб підтвердження інформації замовник обирає самостійно, але нагадаємо, що до переговорних процедур закупівель також застосовується вимога, встановлена ч. 5 ст. 17 Закону, що встановлює заборону замовникам вимагати документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.
Відтак, замовник в запрошенні до участі у переговорній процедурі закупівлі може передбачити лише надання інформації та документів, для підтвердження відсутності підстав, встановлених п. 5, п. 6, п. 10, п. 12 та п. 13 Закону.
Враховуючи, що під час проведення переговорної процедури закупівель замовник має встановити наявність або відсутність підстав, встановлених ч. 1 ст. 17 Закону під час проведення переговорів, отримати та дослідити інформацію та документи від учасників можливо лише до моменту визначення переможця переговорної процедури закупівлі та оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Після оприлюднення наміру укласти договір у переговорній процедурі закупівлі жодної можливості надати оцінку документам переможця немає.
Відтак, з урахуванням рекомендацій, наданих Мінекономіки у загаданому вище листі від 03.06.2020 № 3304-04/34835-06 «Щодо застосування статті 17 Закону» для участі у переговорній процедурі замовник може вимагати від учасника надати:
- Довідку, видану Міністерством внутрішніх справ України, для надання фізичним особам відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України для підтвердження відсутності підстав, встановлених:
- п.5 ч.1 ст. 17 Закону (фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку);
- п.6 ч.1 ст. 17 Закону (службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку);
- п.12 ч.1 ст. 17 Закону (службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми).
5 нюансів, які має врахувати замовника до закупівлі електроенергії
Довідку, що видана Державною податковою службою України про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733 та (у випадку наявності) документи, що підтверджують розстрочення заборгованості, складені відповідно до Наказу Міністерства доходів і зборів від 10.10.2023 № 574, для підтвердження відсутності підстав, встановлених п.13 ч.1 ст. 17 Закону (учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством) країни реєстрації такого учасника).
Копію антикорупційної програми або копію наказу про призначення Уповноваженого з реалізації антикорупційної програми для підтвердження відсутності підстав, встановлених п.10 ч.1 ст. 17 (юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом)).
Які документи вимагати недоцільно
Як вже зазначалось, на переговорну процедуру поширюється вимога, встановлена для замовників у ч. 5 ст. 17 Закону, яка забороняє вимагати підтвердження публічної інформації.
Відтак, замовник самостійно перевіряє інформацію щодо підстав для відмови в участі у переговорній процедурі визначених п. 2, п. 3, п. 4, п. 8, п. 9 та п.11 ч. 1 ст. 17 Закону, зокрема:
- п. 2 ч. 1 ст. 17 Закону (відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення) – перевіряється замовником самостійно в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення;
- п. 3 ч. 1 ст. 17 Закону (службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією) — перевіряється замовником самостійно в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення;
- п. 4 ч. 1 ст. 17 Закону (суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів) - перевіряється замовником самостійно у Зведених відомостях про рішення органів Комітету про визнання вчинення суб'єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді спотворення результатів торгів (тендерів) та накладення штрафу;
⌛️ Скільки і як зберігати закупівельні документи
- п. 8 ч. 1 ст. 17 Закону (учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура) - перевіряється замовником самостійно у Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;
- п. 9 ч. 1 ст. 17 Закону (у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (крім нерезидентів)) - перевіряється замовником самостійно у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
- п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону (учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції») - перевіряється замовником самостійно згідно рішення РНБОУ від 28.04.2017 (із змінами) «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведене в дію Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017, рішення РНБОУ від 19.03.2019 (зі змінами) «Про застосування, скасування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» уведене в дію Указом Президента України від 19.03.2019 № 82/2019, рішення РНБОУ від 14.05.2020 «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (cанкцій)», уведене в дію Указом Президента України від 14.05.2020 № 184/2020) (зі змінами), рішення РНБОУ від 23.03.2021 «Про застосування, скасування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведене в дію Указом Президента України від 23.03.2021 № 109/2021).
Також, відповідно до ч.4 ст. 17 Закону, замовник не вимагає ввід учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених п.1 та п.7 ч. 1 ст. 17 Закону, а саме:
- замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо або опосередковано будь-якій службовій особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;
- участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника.
Крім того, при проведенні переговорної процедури не застосовується ч.2 ст. 17 Закону, відповідно до якої замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим замовником.
Відтак, замовникам слід запам’ятати:
- вимоги статті 17 Закону під час проведення переговорної процедури застосовуються частково, зокрема у разі проведення переговорних процедур закупівель за підставами, які передбачають наявність конкуренції на ринку;
- застосовуються лише підстави для відмови в переговорах, визначені ч.1 ст. 17 Закону;
- замовник самостійно обирає спосіб надання учасником документів поза межами електронної системи закупівель;
- замовник самостійно перевіряє інформацію щодо підстав для відмови в участі у переговорній процедур, яка є публічною та міститься у відкритих державних реєстрах.