НАЗК у січні виявило порушень на понад 284 млн грн

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
НАЗК за січень 2025 року завершило 76 повних перевірок декларацій, відібраних за новим ризик-орієнтованим підходом

НАЗК у січні виявило порушень на понад 284 млн грн

Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

НАЗК виявило порушення у 40 деклараціях, тобто у 53% з завершених. Ознаки недостовірних відомостей встановлені у 36 деклараціях на понад 274 млн грн. У деклараціях чотирьох осіб виявлено ознаки необґрунтованості активів на понад 10 млн грн

НАЗК зазначає, у січні 2025 року:

  • до компетентних органів направлено 29 обґрунтованих висновків щодо виявлення ознак корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, за яке передбачено кримінальну відповідальність за ст. 366-2 КК України «Декларування недостовірної інформації»,
  • а також скеровано 1 матеріал до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури про визнання необґрунтованими активів.

ТОП-10 порушень за результатами повних перевірок, що завершені у січні, виявлені у деклараціях:

  • народного депутата України, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 11,6 млн грн та ознаки необґрунтованості активів на 2,1 млн грн. Скеровано обґрунтований висновок до Офісу Генерального прокурора;
  • першого заступника голови Рівненської обласної ради, у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 5,8 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до Національного антикорупційного бюро України (НАБУ);
  • колишнього голови Бучанської райдержадміністрації Київської області, у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 4,7 млн грн. Національна поліція України (НПУ) розпочала кримінальне провадження;
  • посла з особливих доручень Міністерства закордонних справ України, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 11,1 млн грн. НПУ  розпочала кримінальне провадження;
  • першого заступника міського голови Тячівської міської ради Закарпатської області, у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 13,4 млн грн. НПУ розпочала кримінальне провадження;
  • колишнього в.о. директора ДП Міністерства оборони України «Оборонавторемсервіс», у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 25,7 млн грн. Матеріали перевірки долучені до матеріалів кримінального провадження, що здійснюється НПУ; 
  • колишнього директора філії Костопільське лісове господарство «Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України»,  у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 46,4 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до Державного бюро розслідувань (ДБР);
  • депутата Дніпропетровської обласної ради, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 15,7 млн грн. Скеровано обґрунтований висновок до НАБУ;
  • депутата Миколаївської міської ради, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей  на понад 20,7 млн грн. НПУ розпочала кримінальне провадження;
  • депутата Бучанської районної ради, у декларації за 2021 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 18,1 млн грн. Скеровано обґрунтований висновок до НПУ.

НАЗК зауважує, з початку 2025 року до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомостей за результатами розгляду 16 обґрунтованих висновків. Це свідчить про те, що застосування ризик-орієнтованого підходу до відбору декларацій на повну перевірку позитивно вплинуло на ефективність проведених перевірок.

Серед усіх завершених повних перевірок декларацій порушення встановлено у деклараціях, поданих представниками:

  • органів місцевого самоврядування – у вісімнадцяти випадках. З них вісім – допущено депутатами місцевих рад, шість – депутатами обласних рад; одним заступником голови обласної ради, одним головою міської ради, одним заступником міського голови та  одним працівником апарату міської ради;
  • представниками обласних та районних державних адміністрацій, а саме одним головою районної державної адміністрації;
  • працівниками Нацполіції – два;
  • державних підприємств – два, з яких один випадок – керівником;
  • органів досудового розслідування – один; 
  • органу законодавчої влади – одним народним депутатам;
  • військово-лікарських комісій – один;
  • територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - два. 

Окрім того, виявлені факти декларування недостовірних відомостей:

  • у 7 з 7 завершених перевірок – посадовців Київської області (100 %); 
  • у 4 з 5 завершених перевірок – посадовців Рівненської області (80 %);  
  • у 3 з 4 завершених перевірок – посадовців Одеської області (75 %); 
  • у 2 з 3 завершених – посадовців Дніпропетровської області (66,6 %); 
  • у 3 з 5 завершених перевірок – посадовців Закарпатської області (60 %);
  • у 5 з 9 завершених перевірок – посадовців Харківської області (55,5 %); 
  • у 2 з 4 завершених перевірок – посадовців Вінницької області (50 %); 
  • у 5 із 24 завершених перевірок декларацій посадовців м. Києва (20,8 %).

Важливо

Початок повної перевірки не означає, що декларант вчинив корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Якщо за результатами перевірки встановлено порушення, НАЗК вживає заходів для притягнення особи до відповідальності згідно із законодавством. 

За наявності підстав матеріали передаються до органів досудового розслідування, а також до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури для розгляду питання про цивільну конфіскацію необґрунтованих активів.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
5545

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
10239

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
17154

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
46916

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді