НАЗК провело дослідження ключових вимірів корупції у найважливіших сферах суспільного життя

Згідно з дослідженням НАЗК, корупція залишається на другому місці серед найсерйозніших проблем України після збройної агресії рф.

НАЗК провело дослідження ключових вимірів корупції у найважливіших сферах суспільного життя

Чи вимагати інформаційну довідку з Реєстру НАЗК

Це зазначають як представники бізнесу (73%), так і пересічні громадяни (72%). До ТОП-5 проблем також увійшла несправедливість у системі правосуддя. Цю проблему на четверте місце ставлять респонденти обох категорій – 56% підприємців та майже 60% громадян.

Для населення найпріоритетнішими сферами, які потребують очищення від корупції, є:

  • судова система (51%);
  • митниця (38%);
  • державна та комунальна медицина (30%).

Для підприємців:

  • митниця (58%);
  • публічні закупівлі робіт і послуг з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг (33%);
  • судова система (у т.ч. виконання судових рішень) – 32%.

«Ефективна антикорупційна політика держави повинна покладатися на якісні дані про реальний стан з корупцією. Результати дослідження дають можливість виявити найпроблемніші корупціогенні сфери і ґрунтуються на оцінці корупційного досвіду населення і підприємців. Ці дані ми використаємо для вдосконалення ключових напрямів роботи НАЗК», - повідомив Голова НАЗК Віктор Павлущик. 

За його словами, виявлені в опитуванні тенденції і динаміку доцільніше порівнювати з довоєнним періодом, аніж з минулим роком, який став винятковим і нерепрезентативним через низку об’єктивних обставин. 

Йдеться про те, що у 2022 році питання безпеки та виживання країни були в абсолютному пріоритеті над іншими проблемами, зокрема й корупцією. Ділова активність в країні, щільність контактів з державними органами та їх контрольно-інспекційні функції були мінімальними, або взагалі зупинені на деякий час, що суттєво вплинуло на показники сприйняття та досвіду корупції

Інтегральні показники ефективності державної антикорупційної політики загалом свідчать про те, що:

  • частка населення, яка мала власний корупційний досвід, у 2023 році (19,5%) зменшилась у порівнянні з 2021 роком (26%), але несуттєво зросла порівняно з 2022 роком (17,7%);
  • щодо бізнесу цей показник фактично не змінився минулого року (22,2%) у порівнянні з 2021 роком (21,6%), однак значно погіршився, якщо порівнювати з 2022 роком, коли частка підприємців, які стикалися з корупційними практиками, становила 15,4%.  

Попри наявність низки негативних трендів, які виявило дослідження, варто зазначити, що близько 60% населення та підприємців негативно ставиться до корупційних проявів. Також в суспільстві сформувалась чітка позиція схвалення дій з викривання корупційних проявів. Відповідний показник за результатами опитування продовжив зростання – у 2023 році абсолютна більшість як населення (67%), так і бізнесу (90%) схвалювали діяльність викривачів корупції, що посилює потенціал країни для успішної протидії корупції в майбутньому.

«Якщо говорити про основні результати нашого дослідження, ми бачимо стійкий тренд зростання запиту суспільства на боротьбу з корупцією. Будівництво та земельні відносини залишаються найбільш корупціогенними сферами, тому в контексті процесів відбудови важливо акцентувати увагу на мінімізації корупційних практик у цих сферах. Судова система та митниця також залишаються проблемними з точки зору ураження корупцією як для населення, так і для бізнесу. Крім того, опитування засвідчило недостатній рівень обізнаності громадян про існуючі цифрові сервіси як альтернативи корупційним практикам, відтак маємо посилити інформаційно-просвітницьку роботу у цьому напрямі», - зазначив керівник Департаменту антикорупційної політики НАЗК Дмитро Калмиков.

Дані проведеного дослідження будуть презентовані суб’єктам, які на думку громадян є відповідальними за антикорупційну політику держави:

Отримані результати також будуть використані для розробки нової Антикорупційної стратегії. Опитування вперше профінансоване за рахунок коштів Державного бюджету України.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15851

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44226

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7752

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5735

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді