Відповідальність за неналежне зберігання закупівельних документів
Ухвалений Верховною Радою України Закон № 3384-ІХ відновив обов'язкове декларування і повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) їх перевіряти. Терміни подання декларацій за три роки (2021-2023) наклалися в часі так, що до кінця першого кварталу 2024 року до Реєстру декларацій буде подано близько 2,5 млн декларацій.
Задача НАЗК - сконцентрувати увагу на деклараціях, які містять ознаки:
- незаконного збагачення;
- необґрунтованих активів;
- недекларування активів тощо.
Саме тому НАЗК розробило кардинально новий підхід до відбору декларацій для перевірки та самих перевірок, який:
- дозволить перевірити максимальну кількість поданих декларацій;
- оптимізувати процес проведення перевірок;
- підвищити ефективність проведених повних перевірок декларацій.
Планується перевірити до 30% всіх поданих декларацій автоматизовано програмними засобами Реєстру декларацій. А для проведення повних перевірок силами уповноважених осіб НАЗК у першу чергу відібрати декларації, які містять ознаки незаконного збагачення чи необгрунтованості активів.
Як це працюватиме
Новий підхід ґрунтується на оцінці ризиків, яка здійснюється шляхом:
- аналізу даних декларації та ідентифікації в ній ризиків (невідповідностей даних декларації даним реєстрів, банків даних, спрацювання певних формул, наприклад, на наявність ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів) за допомогою логічного та арифметичного контролю;
- визначення вагового коефіцієнту кожного з виявлених у декларації ризиків (невідповідностей);
- розрахунку показника рейтингу ризику декларації (визначається як сума коефіцієнтів всіх ідентифікованих ризиків (невідповідностей));
- ранжування всіх декларацій за значенням показника рейтингу ризику (від більшого до меншого).
Надалі, залежно від показника рейтингу ризику декларації, буде обрано спосіб її перевірки - автоматизовано чи уповноваженою особою НАЗК.
Автоматизована перевірка:
- здійснюватиметься щодо тих декларацій, які мають найменший показник рейтингу ризику та можуть бути перевірені автоматизовано. При цьому не матиме значення посада декларанта;
- за результатами такої перевірки декларанти отримають в особистому кабінеті Реєстру декларацій довідку, в якій будуть зазначені виявлені невідповідності між даними, вказаними у декларації, та даними реєстрів, банків даних, до яких НАЗК має автоматизований доступ;
- отримання такої довідки не дає права на подачу виправленої декларації, вона може бути використана для коректного заповнення декларації наступного періоду або виправлення даних в реєстрах (якщо вони виявились не актуальними).
Для проведення автоматизованої перевірки декларації НАЗК отримує інформацію з наступних реєстрів та банків даних:
- Єдиний державний демографічний реєстр;
- Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (стосовно відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно, що виникли після 1 січня 2013 року);
- Державний земельний кадастр;
- Єдиний державний реєстр транспортних засобів;
- Державний судновий реєстр України і Суднова книга України;
- Державний реєстр цивільних повітряних суден України;
- Державний реєстр обтяжень рухомого майна;
- загальнодоступна інформаційна база даних Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про ринок цінних паперів;
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- Державний реєстр фізичних осіб - платників податків;
- реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- Спадковий реєстр.
Працівники НАЗК здійснюватимуть повну перевірку відібраних декларацій з найвищим показником рейтингу ризику, а також за повідомленнями від фізичних та юридичних осіб, правоохоронних органів, журналістів-розслідувачів, в яких буде вказана інформація про можливе недекларування активів. Повна перевірка в цьому разі буде здійснюватись незалежно від проходження автоматизованої перевірки декларації до цього.
Ризик-орієнтований підхід дозволить зосередити увагу НАЗК на перевірці декларацій з найвищим показником рейтингу ризику і підвищити ефективність заходів фінансового контролю, а механізм автоматизованої перевірки - значно збільшити кількість перевірених декларацій в цілому. Такий підхід також дозволить ідентифікувати галузі економіки та органи влади, в яких працюють декларанти, що мають декларації з найбільшим/найменшим рейтингом ризику.
Джерело: офіційний сайт НАЗК