Понад 40 відсотків публічних закупівель не відповідають вимогам локалізації

Заступник Голови Комітету з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський повідомив про виявлені факти порушень законодавства про локалізацію, які передані для реагування до Міністерства економіки України та Державної аудиторської служби.

Понад 40 відсотків публічних закупівель не відповідають вимогам локалізації

Моніторинг закупівель 2024

Проблема порушень законодавства про локалізацію при проведенні публічних закупівель залишається дуже гострою. 43,5% тендерів листопада, які підпадають під вимогу локалізації, мали порушення. Про це свідчить аналіз одного з аналітичних центрів, яким було досліджено 1054 закупівлі на платформі Prozorro на суму 5,2 млрд гривень.

«Сотні чиновників йдуть на ці зловживання не просто так. Коли ігнорується вимога локалізації, виграє якийсь китайський чи турецький виробник, що виводить гроші з України за сприяння зацікавлених осіб. Водночас, якби всі товари у проаналізованих закупівлях мали б мінімально встановлений законом на поточний рік рівень локалізації 15%, це забезпечило б близько 2,5 млрд. грн податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів, а також відповідний мультиплікативний ефект. Це гроші для ЗСУ, які просто крадуть», - зазначив Дмитро Кисилевський.

Найчастіше зустрічається три види порушень:

  1. При оголошенні тендеру про вимогу щодо локалізації «забувають».
  2. Учасники тендерів не додають до заявки документи щодо підтвердження локалізації.
  3. Учасники тендерів не надають фактичну калькуляцію щодо української складової у предметі закупівлі.

Топ-5 порушників законодавства про локалізацію за підсумками листопада мав такий вигляд:

  • КП «Кривбасводоканал» - 36,12 млн;
  • ПАТ «Укргідроенерго» - 33,43 млн грн;
  • ДП «НАЕК «Енергоатом» ВП ПАЕС - 30,77 млн грн;
  • КП «Сєвєродонецьке тролейбусне управління» - 22,5 млн грн.
  • ГУ ДСНС України у м. Київ - 17,49 млн грн.

Слід нагадати, що законодавство про локалізацію вимагає у 2023 році при публічних закупівлях продукції машинобудування наявності в ній не менше 15% складової, виробленої в Україні. У наступному, 2024 році цей показник збільшиться до 20%.

Джерело: офіційний сайт ВРУ

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15874

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44231

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7752

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5736

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді