Антимонопольний комітет схвалив Методику визначення товарного ринку та монопольного становища на ньому
Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Проєкт Методики оновлює підходи до визначення товарного ринку та монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання, що містяться у чинній Методиці визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку (затвердженій розпорядженням АМКУ від 05.03.2002 № 49-р) та враховує понад 23-річний правозастосовний досвід органів АМКУ, кращі світові практики, підходи органів захисту конкуренції Європейського союзу та окремих держав ЄС, зокрема, Повідомлення Європейської Комісії стосовно визначення відповідного ринку для цілей конкурентного законодавства Співтовариства (Commission Notice on the definition of the relevant market for the purposes of Union competition law (С/2024/1645)).
У проєкті Методики, в основному, збережена структура чинної Методики, але оновили поняттєвий апарат, що використовується під час визначення товарного ринку та становища суб’єктів господарювання на ньому:
- надані нові визначення понять;
- визначення деяких понять уточнили.
ВЕБІНАР: Оскарження в публічних закупівлях: як діяти замовнику
Окрім того, уточнили етапи визначення відповідного товарного ринку та визначення монопольного (домінуючого) становища на товарному ринку: пропонується чітко зазначити, які з них є обов’язковими, а які — факультативними, а також передбачити скорочену процедуру визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання, що є суб’єктами природних монополій.
Стосовно визначення товарних меж ринку, зокрема:
- впровадили оцінку замінності (взаємозамінності) товарів як з боку попиту, так і, у разі необхідності, з боку пропозиції;
- уточнили перелік та передбачили визначення вирішальних критеріїв замінності та формування відповідно до них групи замінних (взаємозамінних) товарів замість визначення сукупності рівнозначних критеріїв замінності (взаємозамінності) з боку попиту;
- запропонували підходи до визначення товарних меж ринків у специфічних випадках (з урахуванням допоміжних товарів; з урахуванням «ланцюгів замінності»; у випадках дискримінації постачальниками окремих груп замовників; на ринках товарів, що відзначаються значним рівнем новизни);
- уточнили перешкоди для замінності (взаємозамінності) товарів з боку попиту;
- визначили критерії замінності товарів з боку пропозиції;
- визначили перешкоди замінності товарів з боку пропозиції.
Стосовно визначення територіальних (географічних) меж ринку:
- пропонується впровадити критерій однорідності умов конкуренції на території, в якій суб’єкти господарювання є носіями пропозиції чи попиту на цільовий товар;
- встановили особливості визначення територіальних меж ринку в окремих випадках (наявність або відсутність сталих економічних зв’язків між постачальниками та замовниками, можливість дискримінації замовників постачальниками);
- зазначили випадки можливого застосування SSNIP-тесту та обмеження щодо його застосування.
Щодо визначення часових меж ринку пропонується впровадити критерій однорідності умов конкуренції упродовж певного часу як основний для визначення часових меж ринку.
Крім того, оновили підходи щодо:
- розрахунку ринкових часток суб’єктів господарювання;
- аналізу та оцінки потенційної конкуренції;
- встановлення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання; джерел інформації для визначення монопольного (домінуючого) становища.
У проєкті Методики пропонується запровадити відсутнє до цього часу врахування під час визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на товарному ринку явища врівноважуючої (зустрічної) ринкової влади замовника (постачальника).
Схвалений проєкт Методики підлягає громадському обговоренню та погодженню із зацікавленими міністерствами та відомствами, за результатами яких він, у разі необхідності, буде доопрацьований, винесений на затвердження АМКУ та направлений на державну реєстрацію.
Джерело: офіційний сайт АМКУ