У Парламенті готують до розгляду в другому читанні законопроект щодо локалізації у публічних закупівлях

Верховна Рада планує у другому читанні розглянути законопроект №3739 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості», який було зареєстровано понад рік тому.

❗️ Продовження строку дії договору на 20% наприкінці року: як правильно

 У Парламенті готують до розгляду законопроект щодо локалізації у публічних закупівлях, у другому читанні

Депутати пропонують у найближчі 10 років купувати визначені ними товари машинобудування, лише якщо вони будуть достатньо українськими. Необхідний відсоток локалізації постійно зростатиме, а механізм її підтвердження має встановити Кабмін. У такий спосіб народні депутати планують сприяти розвитку вітчизняного машинобудування.

До другого читання в законопроект додали правку, згідно з якою пункт про локалізацію не буде поширюватися на закупівлі, що підпадають під міжнародні угоди, які ратифікувала Україна. При цьому, під дію Угоди СОТ про державні закупівлі та Угоди про асоціацію з ЄС підпадають майже всі публічні закупівлі очікуваною вартістю понад 133 тис. євро. Відповідно, локалізація пошириться лише на менші за вартістю закупівлі. Попри таке обмеження, в законопроекті залишаються інші шкідливі ідеї.

Насамперед, законопроект порушує базові принципи публічних закупівель: добросовісної конкуренції, недискримінації, об’єктивності і неупередженості, максимальної економії та ефективності. Брати участь в тендерах зможуть лише ті компанії, які підтвердять певний відсоток локалізації товарів. Також поки незрозуміло, як саме органи влади будуть видавати такі підтвердження. Це все створює підґрунтя для корупції.

У такий спосіб депутати штучно обмежать конкуренцію на торгах. Через це пропозиція на ринку публічних закупівель зменшиться, отже, зростуть ціни. Також підприємствам, що пропонують українські товари, буде легше отримати контракти. А для виробників таких товарів буде менше стимулів розвиватися — їхню продукцію придбають і так, просто тому, що вона українська. Можуть виникати ситуації, коли замовникам доведеться купувати менш якісні товари через відсутність локалізованих альтернатив.

Сьогодні не тільки Transparency International попереджає про небезпеки від локалізації, а й Антимонопольний комітет, Національне агентство із запобігання корупції, Київська школа економіки, Головне юридичне управління Верховної Ради, низка громадських організацій та інші. Зрештою, за розрахунками KSE, впровадження локалізації за попередньої редакції законопроекту загрожувало падінням ВВП від 0,5% до 4,6%.

Джерело: Transparency International



УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на розсилку від порталу «Держзакупівлі» та читайте важливі новини першими.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Суму за договором про закупівлю електроенергії вичерпали, а кіловати ще є: як діяти

Замовник вичерпав суму за договором про закупівлю електроенергії, але на залишку залишилися кіловати. Із 1 жовтня замовнику потрібно укласти новий договір, щоб встигнути приєднатися до нового постачальника. Як бути із старим договором після розрахунку за вересень? Чи потрібно укладати додаткову угоду на зменшення обсягу?
68

Закупівля постачання теплової енергії

Як правильно організувати закупівлю теплової енергії? За яким кодом ДК її закуповувати? Чи зобов’язаний замовник укладати саме типовий договір про закупівлю теплоенергії? Чи правомірно вносити зміни до такого договору? Ключові аспекти, які повинен знати замовник під час підготовки та підписання договору про закупівлю теплової енергії за державні кошти — у статті
4783

Закупівля у монополіста

Особливості дозволяють укласти прямий договір, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання. У тому числі, якщо контрагент займає монопольне становище на ринку. Пояснимо, як підтвердити документально підставу для укладення прямого договору з монополістом
127

Проектно-кошторисна документація (ПКД)

Проєктно-кошторисна документація — це основний документ в будівництві, що закладає вимоги до об’єкта. Будь-яке будівництво починається з проектування та складання кошторису витрат. Але чи є розробка ПКД окремим предметом закупівлі, чи це частина робіт з будівництва, хто її має замовляти та на підставі якого документа розробляти? Експерт роз’яснює все детально
60301

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді