Канцтовари: обираємо код ДК для закупівлі
Кожен замовник проводить закупівлю канцтоварів. Кожній організації потрібні, щонайменше, ручки, олівці та папір. За таких умов майже всі замовники повинні здійснювати закупівлю канцтоварів, тож розглянемо, на що звернути увагу під час оприлюднення такої закупівлі.
Код ДК: канцелярські товари
У розумінні Закону № 922 канцтовари — це товар. І цей товар є досить конкурентним.
Предмет закупівлі товарів замовник визначає згідно з пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону № 922 та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Найбільш поширений знак Єдиного закупівельного словника, який застосовують для визначення предмета закупівлі канцтоварів — це код ДК 30190000-7 «Офісне устаткування та приладдя різне». Саме за цим знаком можна знайти і папір для друку, і скоби, і кнопки.
У зазначеному розділі Єдиного закупівельного словника досить широкий перелік канцтоварів. Водночас пам’ятайте, що відповідно до пункту 14 Порядку № 1082, під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачає Закон, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях додатково слід зазначати інформацію щодо:
- назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
- коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Таким чином, замовник повинен чітко установити, яку саме канцелярію він купує відповідно до знака Єдиного закупівельного словника, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Номенклатура за кодом ДК для канцтоварів
Наприклад, ДК 021:2015 код 30190000-7 — Офісне устаткування та приладдя різне (Канцтовари, папір А4), а в середині закупівлі зазначити:
- код ДК 30197110-0 Скоби (Скоби для степлера № 10);
- код ДК 30199230-1 Конверти (Конверти поштові А4);
- код ДК 30192800-9 Самоклейні етикетки (самоклейні етикетки дрібні);
- код ДК 30192125-3 Маркери (маркери для дошок);
- код ДК 30192125-3 Маркери (маркери для паперу);
- код ДК 30197630-1 Папір для друку (папір А).
Варто бути уважними з визначенням номенклатурних позицій та коду Єдиного закупівельного словника, адже за наявності конкретної назви номенклатурної позиції буде порушенням, якщо вказали загальну назву.
Наприклад, у закупівлі UA-2023-03-31-002485-a аудитори зазначили, що відповідно до інформації про предмет досліджуваної закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель (оголошення про проведення відкритих торгів), замовник зазначив вид предмета закупівлі товар, а також код класифікатора ДК 021:2015 30190000-7 — Офісне устаткування та приладдя різне.
Зважте, що Єдиний закупівельний словник містить такі коди: 30199230-1 — Конверти, 30197630-1 — Папір для друку.
Проте замовник, коли зазначав в оголошенні про проведення відкритих торгів опис кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, визначив код 021:2015 30190000-7 – Офісне устаткування та приладдя різне. Це є порушенням вимог пункту 14 Порядку № 1082.
Не всі знайомі нам канцтовари мають відповідну назву в Єдиному закупівельному словнику. Наприклад, код 30190000-7 не містить такого предмета як лінійка (тобто лінійка для вимірювання).
Водночас у Єдиному закупівельному словнику є знак 39292500-0 «Лінійки», що є в класі 39290000-1 «Фурнітура різна» розділу 39000000-2 «Меблі (у тому числі офісні меблі), меблево-декоративні вироби, побутова техніка (крім освітлювального обладнання) та засоби для чищення».
У такий спосіб, начебто і знайоме слово, але з огляду на розділ, у якому воно міститься, його не можна застосувати до закупівлі канцтоварів.
У цьому випадку для закупівлі лінійки буде доречніше застосувати наближене визначення, наприклад 30194000-5 «Креслярське приладдя».
Код ДК: інтерактивна дошка
Також, не все що ми звикли розглядати як канцелярські товари для шкільного використання таким є. Наприклад, інтерактивна дошка хоч і використовується для навчання, але є складним інструментом, що скоріш варто закуповувати за кодом 32320000-2: Телевізійне й аудіовізуальне обладнання.
Важливо! За будь-яких умов замовнику не варто намагатися поділити предмет закупівлі канцтоварів, адже це може призвести до порушення та штрафу.
Код ДК: канцелярське приладдя
До коду ДК за четвертим знаком також входить категорія «30192000-1 Офісне приладдя» та «30197000-6 Дрібне канцелярське приладдя». Загалом у цьому коді часто зустрічається термін приладдя.
«Приладдя» в українській мові означає сукупність предметів, необхідних для певної діяльності, роботи або використання з певним обладнанням. Це можуть бути інструменти, обладнання, матеріали або інші речі, які використовуються разом для досягнення певної мети. З огляду на це визначення слід зважати на те з чим пов'язано відповідне приладдя у категорії.
Наприклад, код ДК «30237300-2 Комп’ютерне приладдя» стосується приладдя пов’язаного з комп’ютерами, код ДК «30195911-1 Приладдя до дощок для маркерів» відповідно дощок для маркерів.
До дрібного канцелярського приладдя можна віднести багато різних речей, наприклад автоматичну точілку для олівців, антистеплер, степлер тощо. Але слід зважати, що для цих товарів у ДК існують окремі підкатегорії. Наприклад, код ДК «30197321-2 Антистеплери», код ДК «30197320-5 Степлери».
Тож, до дрібного канцелярського приладдя можна віднести тільки те приладдя, що не зустрічається в інших категоріях, наприклад, лінійки.
В ДК наявний код «39292500-0 Лінійки», але він у розділі розділі «Меблі (у тому числі офісні меблі), меблево-декоративні вироби, побутова техніка (крім освітлювального обладнання) та засоби для чищення» . Тож, коли йдеться про канцелярську лінійку її можна віднести до коду «30197000-6 Дрібне канцелярське приладдя».
Такий же підхід до офісного приладдя.
Закупівля канцтоварів у Prozorro Market
Канцелярські товари найбільш зручно закуповувати через Prozorro Market. У ньому слід знайти розділ «Офісне устаткування та приладдя різне» і у ньому замовник може обрати потрібний товар.
Обравши потрібну замовнику специфікацію товару він зможе накидати товарів в кошик та оголосити запит пропозицій постачальників.
Зазвичай така закупівля успішно проводиться через Prozorro Market адже у ньому багато різних постачальників канцелярських товарів.
Закупівля канцтоварів за прямим договором
Канцтовари за прямим договором можна закуповувати виключно у разі, коли їх вартість за одним кодом ДК не перевищує 100 тис. грн. В інших випадках краще скористатися Prozorro Market, застосування якого для закупівлі товарів не обмежується вартістю.
Пункт 13 Особливості № 1178 не містить підстав для укладання прямого договору для закупівлі канцтоварів. Отже замовник керується вартісними межами для визначення виду закупівлі.