Пандемія коронавірусної хвороби COVID-19 різко змінила звичне життя планети та поставила перед людьми та урядами чимало викликів. Тому аби швидко закуповувати необхідне, у березні був запроваджений Звіт про укладений договір COVID-19.
Кого можна призначити УО для ковідних закупівель
Безперечно, як часто трапляється із будь-чим, що створюється в екстрених умовах, закупівлі по ковід 19 містили певні недоліки, серед яких можна виділити витрачання коштів чи встановлення очікуваної вартості. Проте відмітимо і той значний плюс, що вона доволі проста у користуванні, зрозуміла та зручна для замовників оскільки дозволяє закупити необхідне в короткий строк, при цьому не втрачаючи час за проведенням закупівлі в ЕСЗ.
То на що ж опиралися замовники, коли проводили такі закупівлі? Ще із початком карантину вступили у дію зміни, внесені до законодавчих актів Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення корона вірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 530 (далі – Закон № 530). А пунктом 3-1 розділу Х Закону № 922 було введено особливі правила, що стосуються боротьби із COVID-19. Зокрема для його виконання КМУ ухвалив:
- Постанову № 225 – постанова КМУ «Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України» від 20.03.2020 № 225;
- Постанову № 224 – постанова КМУ «Про затвердження переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість» від 20.03.2020 № 224 (далі — Постанова № 224).
Постанова № 225 затвердила:
- Порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CoV-2, на території України (далі – Порядок № 225);
- Перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CoV-2, на території України (далі – Перелік № 225).
Проте із 24 липня 2021 року правила закупівлі по COVID-19 змінилися.
Пов’язано це із набранням чинності змін до Закону № 922, які вніс Закон «Про внесення зміни до розділу Х «прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо виключення можливості здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель» від 01.07.2021 № 1599-ІХ (далі – Закон № 1599).
Роз’яснимо, що передбачається новими нормами.
Ковідні закупівлі 2021: ключові зміни
Згідно з новими положеннями Закону № 922 зазнає змін порядок коронавірусних закупівель. Ними передбачаються спеціальні умови для різних видів ковідних закупівель, тобто як конкурентні, так і ні.
Зокрема, Законом № 1599 було оновлено пункт 3-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Зараз цей пункт декларує, що на час дії карантину дія Закону № 922 не поширюється на випадки, коли предметом закупівлі є:
- лікарські засоби;
- вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати;
- розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19;
- медичні вироби для вакцинації від COVID-19;
- медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19;
- системи постачання медичних газів, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).
Важливо! Перелік таких лікарських засобів і порядок закупівлі затверджується саме КМУ.
До слова, такий порядок ковідних закупівель діятиме протягом дії карантину, який встановлюється КМУ у відповідності до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 06.04.2000 № 1645-ІІІ.
На території України із 19 грудня 2020 року до 31 серпня 2021 року карантин встановлено постановою КМУ «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 09.12.2020 № 1236. Проте, якщо взяти до уваги ситуацію, яка складається у світі та в Україні, не варто сподіватися що вказаний граничний строк стане завершенням карантину. Існує велика вірогідність того, що на території України урядовцями буде продовжено дію карантину.
Проте, окрім зазначених вище змін існують й інші, передбачені пунктом 3-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Зокрема, у ньому йде мова про те, що на період дії карантину, встановленого КМУ, закупівля товарів та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), проводиться у порядку, встановленому Законом № 922 для спрощених закупівель. Законодавці у цій нормі ще раз акцентують увагу на винятку, який регламентує, що порядок спрощених закупівель не поширюється на лікарські засоби, вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати, розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичні вироби для вакцинації від COVID-19, медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, системи постачання медичних газів.
До 24 серпня 2021 року КМУ повинен привести свої нормативно-правові акти і забезпечити проведення міністерствами та іншими ЦОВВ їхніх нормативно-правових актів у відповідність із Законом № 1599 (п. 2 розд. ІІ Закону № 1599).
То що ж за таких умов робити із Переліком № 225 та Порядком № 225?
Зараз Постанова КМУ № 225 не відповідає останнім змінам Закону № 922. Адже на виконання старої редакції пункту 3-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 КМУ видав Перелік № 225 та Порядок № 225. Тому розглянемо положення обох редакцій:
Стара редакція п. 3-1 розд. X Закону № 922 | Нова редакція п. 3-1 розд. Х Закону № 922 |
Перелік таких товарів, робіт чи послуг та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України. | Перелік таких лікарських засобів та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України. |
Отож, на противагу старій редакції, де відповідно до Переліку № 225 була передбачена закупівля товарів, робіт чи послуг, нова фіксує лише Перелік лікарських засобів. Наголошуємо, що наразі КМУ ще не оприлюднив перелік цих лікарських засобів.
Основні правила закупівлі для запобігання виникненню коронавірусу
Повертаючись до пункту 3-1 розділу Х Закону № 922, ще раз розглянемо, що ж за предмети закупівель виводяться з-під його дії на період карантину:
- лікарські засоби;
- вакцини чи інші медичні імунобіологічні препарати;
- розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19;
- медичні вироби, призначені для вакцинації від COVID-19;
- медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19;
- системи постачання медичних газів, потрібних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій корона вірусної хвороби (COVID-19).
Тому аби провести закупівлю лікарських засобів у відповідності до цієї норми, потрібно дочекатися появи Переліку таких лікарських засобів та порядку їх закупівлі.
Що ж стосується інших товарів та послуг, які потрібні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію і ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), що мають проводитися в порядку спрощених закупівель, законодавцями також не передбачено окремого переліку. Але зважаючи на вимоги Закону № 922, використання спрощеної закупівлі у цьому випадку можливе лише у період дії карантину.
Порядок проведення спрощеної закупівлі прописаний у статті 14 Закону № 922.
Тому, допоки немає затверджених КМУ переліків, що передбачені останніми змінами до Закону № 922, та не приведено у відповідність нормативні документи, замовники мають із особливою обережністю застосовувати умови для коронавірусних закупівель та брати до уваги загальні норми Закону про публічні закупівлі.
Важливо! Договори, які укладалися у відповідності до попередніх умов ковідних закупівель продовжують діяти до їхнього повного виконання.
Оприлюднення документів
Відповідно до результатів закупівлі товарів, які пунктом 3-1 розділу Х Закону № 922 виведені з-під дії Закону, необхідно оприлюднюювати в ЕСЗ, згідно зі статтею 10 Закону № 922:
- звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- договір про закупівлю і усі додатки до нього;
- звіт про виконання договору про закупівлю.
У звіті мають бути вказані дані про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, із якою був укладений договір про закупівлю.
Такі дані мають зазначатися у відповідності із п. 9 ч. 2 ст. 9 Закону № 755 із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (ЄДР). Ці дані не потрібно додатково запитувати в постачальника. Аби зазначити їх в електронній системі закупівель треба:
- Зайти на сайт, де розміщений ЄДР.
- У пошуковому полі ввести ЄДРПОУ підприємства, із яким укладено договір. Якщо ж потрібна інформація не про фізичну особу-підприємця, а про юридичну, то попередньо потрібно натиснути «Юридична особа».
- Клікнути «Детальніше» аби перевірити дані, що стосуються кінцевих бенефіціарних власників.
- Наступним кроком потрібно в розділі «Кінцевий бенефіціарний власник (контролер) юридичної особи» скопіювати необхідну інформацію та додати її до звіту в полі «Примітки/Інформація про технічні та якісні характеристики товарів, робіт чи послуг» або ж можна завантажити окремим документом текст, який був попередньо скопійований із полів про кінцевих бенефіціарів.
А у випадку, коли юридична особа за даними ЄДР не має кінцевого бенефіціарного власника, і поле щодо нього порожнє, потрібно вказати у звіті, що кінцевий бенефіціарний власник відсутній.
Не забувайте вчасно оприлюднювати всю інформацію про коронавірусну закупівлю, а саме:
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ | Протягом 3 робочих днів з дня укладення договору про закупівлю |
Договір про закупівлю та всі додатки до нього | Протягом 3 робочих днів з дня укладення |
Звіт про виконання договору про закупівлю | Протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання |
Памятайте про відповідальність у сфері публічних закупівель! Якщо інформація про закупівлю не була вчасно оприлюднена або ж оприлюднена із порушенням порядку, передбачено штраф.
При проведенні ковідних закупівель слід пам’ятати і про Постанову № 224, у якій передбачений перелік товарів, що звільняються від оподаткування ПДВ при проведенні операцій із постачання на митній території України.
Важливо! Звільняються від оподаткування тільки товари, але це не стосується робіт та послуг.
Товар підлягає звільненню від оподаткування ПДВ:
- із моменту, коли він був доданий до переліку, затвердженого Постановою № 224;
- не залежно від того, хто саме проводить закупівлю або ж виробляє таку продукцію.