Відмовити чи допустити: правильно застосовуємо Закон про публічні закупівлі

Автор
експерт, консультантка з публічних закупівель, Київ
Трапляється, або замовники неправильно прописують вимоги у тендерній документації, або учасники не вчитуються у її положення. Як наслідок, треба вносити зміни до документації або ж відхиляти учасника чи переможця торгів. А зараз іще й виникає позиція контролерів щодо застосування інституту відмови учаснику. Тож питання правильної реалізації положень законодавства з цього приводу — усе ще актуальне

За Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон про публічні закупівлі) тендерна документація має містити вимоги, які законодавець встановив у статті 17 цього Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників таким вимогам згідно із законодавством.

З’ясуємо, які саме вимоги та який спосіб підтвердження замовник має правильно зазначити в тендерній документація (далі — ТД). Для зручності проаналізуємо такі питання у табличній формі.

PW_welcome_dz_webinar_29072024.jpg

Спочатку розглянемо випадки, коли замовник обов’язково має відмовити учаснику/переможцю в участі в публічній закупівлі (див. Таблицю 1).

Таблиця 1

Обов’язкова відмова в участі в закупівлі
Підстава для відмовиНорма Закону про публічні закупівліСпосіб підтвердження в ТДПримітки
Замовник має незаперечні докази того, що учасник пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій посадовій особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівліп. 1 ч. 1
ст. 17
Не визначається у ТДЗгідно з абзацом 3 частини 3 статті 17 Закону про публічні закупівлі замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 1 частини 1 цієї статті
Відомості про юридичну особу, яка є учасником, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушенняп. 2 ч. 1
ст. 17
Від усіх учасників замовник вимагає інформацію в довільній формі, а для переможця (повторне підтвердження) визначає у ТД спосіб, наприклад: довідка за визначеною замовником формою, довідка в довільній форміФормує та веде зазначений реєстр Національне агентство з питань запобігання корупції. На сьогодні реєстр ще не діє
Службову (посадову) особу учасника, яку він уповноважив представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері закупівель корупційного правопорушенняп. 3 ч. 1
ст. 17
У розділі ТД за статтею 17 Закону про публічні закупівлі замовник не вимагає підтвердження, оскільки інформація міститься у Єдиному реєстрі осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації державної антикорупційної політики» від 14.05.2013 № 224-VII починаючи з 1 січня 2014 року Мін’юст забезпечує оприлюднення на своєму веб-сайті відомостей із зазначеного реєстру.
Отже, на веб-сайті Мін’юсту підлягають оприлюдненню відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень (щодо яких судами прийняті відповідні рішення, що набрали законної сили).
При цьому цілодобовий безоплатний доступ до відомостей з цього реєстру здійснюється шляхом пошуку за прізвищем, ім’ям, по батькові особи через офіційний веб-сайт Мін’юсту за адресою: corrupt.informjust.ua
Суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини 2 статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 № 2210-III, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів)п. 4 ч. 1
ст. 17
Від усіх учасників замовник вимагає інформацію в довільній формі, при цьому не вимагає від переможця повторного підтвердження.
Водночас замовник може самостійно перевірити, чи учасник надав достовірну інформацію, у Зведених відомостях про рішення органів АМКУ щодо визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосувалися спотворення результатів торгів (тендерів).
Зазначені відомості розміщені на офіційному сайті АМКУ в рубриці «Головна», підрубрика «Діяльність у сфері публічних закупівель», за адресою: amc.gov.ua
З огляду на те, що Зведені відомості не є єдиним державним реєстром, замовник все ж таки має вимагати від учасників надати інформацію щодо підтвердження відсутності підстави, у довільній формі
Фізична особа, яка є учасником, була засуджена за злочин, учинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядкуп. 5 ч. 1
ст. 17
Для всіх учасників замовник встановлює вимогу надати інформацію в довільній формі, а для переможця встановлює спосіб документального підтвердження, наприклад: у формі довідки МВС.
Так, інформацію про судимість (несудимість) за особистими зверненнями громадян надають територіальні Управління (відділи) оперативної інформації МВС за місцем останнього постійного мешкання цих громадян з урахуванням вимог статей 5, 89, 108 Кримінального кодексу України.
Така довідка надається на бланку встановленого зразка за підписом керівника, який засвідчують печаткою підрозділу МВС. Довідку обов’язково реєструють в органі МВС.
Зазначені довідки видають згідно з Інструкцією про порядок формування, ведення та використання оперативно-довідкового і дактилоскопічного обліку в органах внутрішніх справ та органах (установах) кримінально-виконавчої системи України, затвердженою наказом МВС України та Державного департаменту України з питань виконання покарань від 23.08.2002 № 823/188
Для отримання зазначеної довідки при собі громадянин повинен мати оригінали та ксерокопії:
  • документа, що посвідчує особу (паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон тощо);
  • свідоцтва про народження.
Строк дії відомостей у довідці МВС не визначається, позаяк їх надають станом на дату здійснення перевірки
Службова (посадова) особа учасника, яка підписала тендерну пропозицію, була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядкуп. 6 ч. 1
ст. 17
Для всіх учасників замовник встановлює вимогу надати інформацію в довільній формі, а для переможця встановлює спосіб документального підтвердження, наприклад: у формі довідки МВСВимоги, зазначені в пунктах 5 і 6 частини 1 статті 17 Закону про публічні закупівлі, стосуються довідок щодо різних суб’єктів:
  • фізична особа, яка є учасником (тобто ФОП);
  • службова (посадова) особа учасника, яка підписала тендерну пропозицію
Тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з членом тендерного комітету, уповноваженою особою замовникап. 7 ч. 1
ст. 17
Не визначається у тендерній документаціїЗгідно з абзацом 3 частини 3 статті 17 Закону про публічні закупівлі замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 7 частини 1 цієї статті
Учасник визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедурап. 8 ч. 1
ст. 17
У розділі ТД за статтею 17 Закону про публічні закупівлі замовник не вимагає, оскільки інформація міститься у Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство. Можна знайти за адресою: kap.minjust.gov.uaУ кабінеті електронних сервісів на сайті Мін’юсту є покрокова інструкція для отримання інформації із зазначеного реєстру
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IVп. 9 ч. 1
ст. 17
У розділі тендерної документації за статтею 17 Закону про публічні закупівлі замовник не встановлює спосіб документального підтвердження для учасників, оскільки він міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань за адресою: usr.minjust.gov.ua
Юридична особа, яка є учасником, не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. грн.п. 10 ч. 1
ст. 17
Для всіх учасників замовник передбачає надання інформації у довільній формі, а від переможця повторно не вимагаєЗауважте, що Закон про публічні закупівлі не передбачає, що якщо вартість закупівлі менша 20 млн. грн., то замовник не встановлює вимоги, зазначеної в пункті 10 частини 1 статті 17 цього Закону

Відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 17 і пункту 2 частини 2 статті 22 Закону про публічні закупівлі замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність вимогам статті 17 у разі, якщо така інформація міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Уповноважений орган з питань закупівель (Мінекономрозвитку) щороку до 20 січня та додатково в разі потреби оприлюднює інформацію про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, на веб-порталі Уповноваженого органу (абз. 1 ч. 3 ст. 17 Закону про публічні закупівлі).

Зверніть увагу, що Закон про публічні закупівлі не містить обов’язку для замовника вимагати інформацію з відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, у випадку, якщо Мінекономрозвитку не оприлюднило інформацію про перелік таких реєстрів на своєму веб-порталі.

Відповідно до частини 1 статті 1ЗАКОНУ УКРАЇНИ Про доступ до публічної інформації (далі — Закон № 2939) публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством. Або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

За частиною 1 статті 10-1 Закону № 2939 публічна інформація у формі відкритих даних — це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

На виконання вимог Закону № 2939 постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 затверджено Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних.

Додатком до зазначеного Положення передбачено Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, відповідними державними органами.

Мін’юст оприлюднює таку публічну інформацію у формі відкритих даних у:

  • Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;
  • Єдиному реєстрі громадських формувань;
  • Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні правопорушення;
  • Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

Ці реєстри є відкритими, а доступ до них є вільним.

Далі в Таблиці 2 розглянемо, коли замовник має право відмовити учаснику/переможцю в участі в публічній закупівлі.

Переговорна процедура закупівлі: алгоритм від експерта Таблиця 2

Можлива відмова в участі в закупівлі
Підстава для відмовиНорма Закону про публічні закупівліСпосіб підтвердження у ТДПримітки
Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежівч. 2 ст. 17Від усіх учасників вимагається у довільній формі, а для переможця замовник встановлює спосіб документального підтвердження, наприклад: оригінал довідки (чи нотаріально завірена її копія) з податкової інспекції про наявність (відсутність) заборгованості за обов’язковими платежами до бюджету. Рекомендуємо замовнику прописати в ТД положення щодо дійсності такої довідки, наприклад: «Довідка має бути дійсна на дату розкриття тендерних пропозицій або більш пізню дату»Замовник має право встановлювати

Учасник подає тендерну пропозицію в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. Він зазначає інформацію про ціну, інші критерії оцінки у випадку встановлення їх замовником. Завантажує документи, які замовник вимагає в ТД, зокрема й щодо відповідності учасника вимогам, передбаченим у статті 17 Закону про публічні закупівлі.

Учасник може завантажити документи як спільно з іншими документами в одному файлі, так і окремим файлом — якихось конкретних вимог до такого завантаження законодавство не містить. Але їх може встановити замовник у ТД. І тут учаснику важливо не помилитися при завантаженні файлів з документами.

Учасник має завантажити в систему файли у такому форматі та так згруповані, як того вимагає ТД. Інакше можна говорити про невідповідність тендерної пропозиції вимогам ТД та підстави для її відхилення.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді