НАЗК виявило корупційні ризики в діяльності АТ «Укрзалізниця»

НАЗК провело ґрунтовний аналіз і виявило низку корупціогенних факторів у діяльності АТ «Укрзалізниця», які негативно впливають на фінансові показники державного підприємства, знижують ефективність управлінських рішень його керівництва, допускають високий рівень неформального впливу окремих фінансово-політичних груп
Вебінар від журналу Держзакупівлі

Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі

В процесі дослідження НАЗК проаналізувало результати перевірок контролюючих органів, інформацію щодо розслідувань правоохоронних органів, законодавство та виявило в діяльності АТ «Укрзалізниця» такі  корупційні ризики:

  • зловживання під час процедур закупівлі товарів, робіт та послуг;
  • застосування практик неконкурентних процедур закупівель у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин;
  • упереджене формування необхідних технічних характеристик закупівлі під одного виробника;
  • маніпуляції умовами постачання та оплати товарів, робіт і послуг з метою створення конкурентних переваг для раніше узгодженого учасника;
  • закупівля товарів, робіт та послуг без виробничої потреби;
  • неправомірні переваги окремим суб’єктам господарювання при наданні послуг з вантажних перевезень;
  • планування потреб та визначення пріоритетності закупівель АТ «Укрзалізниця» в інтересах заздалегідь визначених постачальників;
  • призначення посадових осіб керівної ланки підприємства за отримання неправомірної вигоди або в інтересах сторонніх осіб.

Необхідність впровадження антикорупційних ініціатив НАЗК в діяльності державного підприємства наразі стає актуальнішою. Підтвердженням цьому є викриття НАБУ та САП у травні цього року схеми отримання неправомірної вигоди одним з посадовців УЗ за сприяння в укладенні договорів з «потрібними постачальниками» для потреб підприємства. Пізніше одній з підозрюваних обрали запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.  

«Укрзалізниця» має стратегічне значення для економіки і безпеки держави. Підприємство забезпечує близько 65% транспортної роботи в загальній структурі перевезень вантажів усіма видами транспорту, а також понад 35% пасажирських перевезень. За обсягами вантажних перевезень посідає четверте місце на євразійському континенті, поступаючись лише залізницям Індії, Китаю та росії.

НАЗК наголошує на тому, що всі державні компанії (передусім – ті, що мають стратегічне значення для держави) мають працювати над усуненням корупційних ризиків у своїй діяльності.

Саме тому НАЗК запропонувало АТ «Укрзалізниця» конкретні рекомендації з метою мінімізації корупційних ризиків, зокрема:

  • запровадження процедури ефективного контролю за дотриманням законодавства про публічні закупівлі на всіх етапах від ініціювання закупівлі до виконання договору;
  • утворення незалежного Національного регулятора у сфері транспорту, що дозволить перейти до прозорих практик формування тарифів;
  • надання прозорості внутрішнім та зовнішнім процесам підприємства, зокрема, відкрите призначення посадових осіб керівної ланки підприємства, запровадження ефективної системи роботи з клієнтами у сфері вантажних перевезень.

Впровадження цих рекомендацій суттєво знизить корупційні ризики та може покращити фінансові результати держкомпанії.

Національне агентство з питань запобігання корупції розпочало роботу над дослідженням у 2022 році, вона здійснювалася за сприяння команди «Укрзалізниці».

Наразі НАЗК закликає АТ «Укрзалізницю» до активнішої роботи над усуненням виявлених корупційних ризиків у своїй діяльності та впровадженням ефективних антикорупційних практик. 

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Наталія Заєць консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Скористайтеся покроковою інструкцією, щоб провести закупівлю в електронному каталозі із застосуванням запиту пропозицій постачальників за оновленими вимогами Особливостей та Порядку № 822

 

 

 

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15899

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44282

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7777

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5751

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді