Невідповідності в договірній ціні під час закупівлі робіт: чи вимагати усунути
Шановні колеги! Представляємо вам спільий проєкт редакції «Експертус Держзакупівлі» і Юридичної фірми «Світ права» — «ДеюреЗакупівлі: закон і практика». Разом і професійними юристами розбиратимемо складні закупівельні перипетії у час війни. Слідкуйте за нашими оновленнями, щоб не залишатися осторонь корисних роз'яснень. Розпочнімо?) |
Роботи належать до тих предметів закупівлі, які закуповувати найскладніше. Тому й не дивно, що в складі тендерних пропозицій (ТП) учасників часто не вистачає потрібних документів чи інформації. Зрозуміле й бажання замовника цю ситуацію виправити і не втратити підрядника з привабливою ціновою пропозицією чи надійною репутацією.
Підстави надати учаснику процедури закупівлі можливість виправити невідповідності в ТП після їх розкриття, порівняно зі звичними замовникам, розширює пункт 43 Особливостей. Проте застосувати його положення можна не у всіх випадках.
Коли можна виправляти
Замовник розміщує в ЕСЗ повідомлення з вимогою усунути невідповідності (далі — Повідомлення), якщо під час розгляду ТП учасника процедури закупівлі виявив невідповідності в інформації та/або документах, які учасник подав у ТП та/або які передбачала ТД.
Строк, щоб розмістити Повідомлення, не змінився — щонайменше два робочих дні до закінчення строку розгляду ТП.
Натомість розуміння того, що вважати невідповідністю, Особливості розширюють (порівняно з вимогами Закону № 922).
Так, невідповідність в інформації та/або документах, які учасник процедури закупівлі подав у складі ТП та/або подання яких вимагає ТД, це:
-
відсутність у складі ТП інформації та/або документів, подання яких передбачає ТД;
-
помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його ТП, найменування товару, марки, моделі тощо (п. 43 Особливостей).
Важливо! Якщо замовник виявляє в ТП невідповідності, що підпадають під окреслені пунктом 40 Особливостей, розмістити Повідомлення — обов’язок замовника, а не його право. У такому випадку замовник не може відхиляти ТП, допоки не дасть учаснику шанс виправити невідповідності, яких той прпустився.
Замовник самостійно встановлює факт наявності чи відсутності невідповідностей у ТП учасника, з огляду на:
-
специфіку предмета закупівлі;
-
вимоги ТД та/або законодавства України.
Тож якщо замовник закуповує роботи, має враховувати нормативні вимоги щодо цього предмета закупівлі.
«Нова стаття 17», або Що публікувати учасникам та переможцю торгів
Що враховувати в ціні пропозиції учасника
Вартість об’єкта будівництва під час складання ціни пропозиції учасника процедури закупівлі/договірної ціни (далі — ціна пропозиції учасника) визначають, керуючись положеннями Кошторисних норм України у будівництві «Настанови з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 (далі — Настанова).
Документи
Для розрахунку ціни пропозиції учасника замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проєктну документацію. За рішенням замовника відомість обсягів робіт можна складати за міжнародною системою вимірювання, яку визначив замовник (п. 5.1 Настанови).
Для того щоб розрахувати ціну пропозиції учасника окремих видів капітальних ремонтів замовник надає дефектний акт за формою додатка 29 до Настанови.
До відома. Правило визначення вартості окремих видів капітального ремонту встановлює пункт 3.10 Настанови. А саме: щоб визначити таку вартість відповідно до ДБН А.2.2-3, кошторисну документацію складають за дефектним актом, у якому визначають фізичні обсяги будівельних робіт та умови їх виконання.
Кошти на покриття ризиків
У ціні пропозиції учасника враховують кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням запропонованих робіт. Їхній розмір залежить від сукупності чинників, зокрема:
-
стадії проєктування;
-
виду будівництва;
-
технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання будівельних робіт;
-
тривалості будівництва;
-
способів фінансування будівництва;
-
виду договірної ціни, що пропонується за умовами торгів.
Кошти на покриття ризиків ураховують у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовувальних розрахунків підрядника:
-
за твердої договірної ціни — до 1,5%;
-
за динамічної договірної ціни — не враховують.
Розмір цих коштів залежить також від повноти інформації про об’єкт замовлення та способи виконання робіт, що зменшує небезпеку непередбачених ситуацій на будівельному майданчику під час виконання робіт (п. 5.31 Настанови).
Кошти на покриття додаткових витрат
Також до ціни пропозиції учасника (договірної ціни незалежно від її виду) включають кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Вони призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів через інфляцію, яка може виникнути протягом будівництва. Їх наявність передбачають Настанови.
Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, розраховують на основі:
-
строків будівництва;
-
виду будівництва;
-
структури робіт;
-
вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, врахованих у ціні пропозиції учасника;
-
прогнозних індексів цін виробників промислової продукції на наступні періоди, що встановлює КМУ (п. 5.33 Настанови).
Вартість дорожніх робіт та послуг
У разі закупівлі дорожніх робіт та послуг ціну пропозиції учасника формують на підставі вартості дорожніх робіт та послуг. До її складу вносять:
-
прямі, загальновиробничі та інші витрати;
-
прибуток;
-
кошти на:
-
покриття адміністративних витрат підрядних організацій;
-
покриття ризиків всіх учасників дорожніх робіт та послуг;
-
покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами;
-
сплату податків, зборів, обов’язкових платежів (п. 6.4 Методики № 753).
Можливі наслідки, якщо під час закупівлі не враховувати перелічені вимоги, підказує практика оскарження.
На чий бік стає Колегія АМКУ
Розглянемо окремі приклади з розгляду скарг Колегією АМКУ, які учасники подали на етапі кваліфікації.
Приклад 1. Учасник не дотримав вимогу ТД про розмір коштів на покриття ризику та інфляції
Замовник закуповував роботи з будівництва кладовища. Його рішення про визначення переможця у цій закупівлі оскаржив учасник.
Скаржник наполягав, що замовник порушив порядок проведення процедури закупівлі. Що ж помітив скаржник в діях замовника?
В умовах ТД замовник передбачив, що під час розрахунку договірної ціни учасник обов’язково має врахувати кошти на покриття ризику та інфляції всіх учасників виконання робіт з будівництва в розмірі 2,5% вартості будівельних робіт.
Учасник-переможець у ТП включив кошти на покриття ризику в розмірі 2,5% вартості будівельних робіт та додатково 2,5% вартості будівельних робіт на інфляційні витрати — разом 5%.
У цій справі Колегія АМКУ стала на бік скаржника. У рішенні вона зазначила, що кошти на покриття ризику та інфляції на виконання робіт з будівництва перевищують 2,5% вартості будівельних робіт. ТП переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі ТД. Тож замовник повинен відхилити ТП учасника на підставі абзацу 2 пункту 2 частини 1 статті 31 Закону № 922.
Як наслідок, Колегія АМКУ зобов’язала замовника скасувати рішення про визначення переможця.
Рішення Колегії АМКУ від 23.02.2022 № 3781-р/пк-пз, процедура закупівлі – UA-2022-01-11-001511-a
Приклад 2. Учасник у договірній ціні не врахував кошти на покриття ризиків та додаткових витрат
У відкритих торгах на закупівлю поточного ремонту аварійної ділянки дорожнього покриття вулиці учасник оскаржив рішення замовника, яким той визначив переможця.
Скаржник помітив, що його конкурент на торгах під час розрахунку договірної ціни не врахував кошти на покриття ризиків та додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Тобто порушив пункти 5.31 та 5.33 Настанови.
Замовник свої аргументи побудував на тому, що кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, учасники розраховують, зокрема, з огляду на строки будівництва. А позаяк за вимогами ТД строк поточного ремонту не є довгостроковим (лише біля двох місяців), то й ризиків немає. Тому переможець звів їх до нуля.
Тобто замовник наполягав, що включення ризиків до розрахунку ціни ТП учасника – не обов’язкова вимога.
Під час розгляду Колегія АМКУ зафіксувала, що у ТП учасника-переможця договірна ціна містить, зокрема, інформацію:
-
розрахунок «Кошти на покриття ризиків» зі значенням «–»;
-
розрахунок «Кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами» зі значенням «–».
З огляду на це Колегія зазначила, що учасник-переможець розрахував ціну ТП не відповідно до вимог Настанов. Така ТП не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Тож замовник мав відхилити її на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
Як наслідок, Колегія АМКУ зобов'язала замовника скасувати рішення про визначення переможця.
Рішення Колегії АМКУ від 26.04.2023 № 5477-р/пк-пз, процедура закупівлі — UA-2023-03-28-000722-a
Приклад 3. Учасник під час розрахунку вартості дорожніх робіт та послуг у договірній ціні не врахував вимог Методики № 753
У технічних вимогах ТД на закупівлю поточного ремонту асфальтобетонного покриття замовник передбачив: «ціна ТП – договірна ціна, повинна бути твердою та розрахованою згідно з Методикою № 753». Та коли замовник визначив у цій закупівлі переможця, його рішення оскаржив інший учасник відкритих торгів.
Скаржник наполягав, що договірна ціна переможця не відповідає вимогам Методики № 753 – вона не містить інформації про кошти на покриття ризиків усіх учасників дорожніх робіт, послуг та додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.
Замовник обґрунтував своє рішення тим, що переможець у ТП розрахував договірну ціну в оновленій версії 3.8.0. програмного комплексу АВК-5, в якій впроваджена Методика № 753. А відсутність в договірній ціні інформації про кошти на покриття ризиків усіх учасників дорожніх робіт, послуг та витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, замовник пояснював правом учасників закладати ці витрати на власний розсуд.
Колегія АМКУ зазначила, що додаток 29 Методики № 753 передбачає інформацію про договірну ціну за укрупненими показниками вартості, зокрема: кошти на покриття ризиків усіх учасників дорожніх робіт та послуг; кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Натомість у договірній ціні ТП учасника-переможця ця інформація відсутня.
Отже, ТП переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Як наслідок, Колегії АМКУ підтвердила, що в замовника наявні підстави відхилити ТП переможця згідно з підпунктом 2 пункту 41 Особливостей та зобов'язала його скасувати своє рішення.
Рішення Колегії АМКУ від 16.03.2023 № 3288-р/пк-пз, процедура закупівлі — № UA-2023-02-06-002476-a
Приклад 4. Учасник надав 24 години на виправлення помилок у договірній ціні
Замовник закуповував капітальний ремонт укриття. Під час розгляду ТП учасника він виявив, що витрати у локальному кошторисі та підсумковій відомості ресурсів не відповідають розрахунку витрат, проведеному відповідно до норм чинного законодавства. А з огляду на це – відхилив ТП учасника.
Учасник звернувся до Колегії АМКУ з проханням зобов'язати замовника скасувати це рішення. Він погоджувався з тим, що помилково у зазначив у кошторисі трудовитрати робітників під час оренди техніки. Однак наполягав, що на момент розгляду ТП замовник мав можливість скористатися пунктом 40 Особливостей (у редакції, що діяла до 19.05.2023). Невідповідність способу, за допомогою якого учасник розрахував вартість окремих робіт, підпадає під визначення «помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його ТП».
Проте Колегія АМКУ учасника не підтримала. Вона зазначила, що ці документи не належать до документів, визначених пунктом 40 Особливостей. Адже вимоги щодо них передбачає додаток ТД, що містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі.
Тож Колегія АМКУ відмовила скаржнику у задоволенні скарги.
Рішення Колегії АМКУ від 24.04.2023 № 5294, процедура закупівлі — UA-2023-03-28-006535-a
У рішеннях Колегії АМКУ простежується єдиний системний підхід щодо невідповідностей вимогам ТД та законодавства, яких учасники припустилися під час складання договірної ціни та кошторисної документації. Такі невідповідності не підлягають виправленню за 24 години. Тож замовник повинен відхиляти ТП таких учасників на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі