Свіжі зміни у закупівлях: розставляємо акценти

UA RU
Автор
експерт, шеф-редактор Експертус Держзакупівлі
Трираундові аукціони повертаються. Новий порядок проведення відкритих торгів вже з етапом аукціону передбачають Особливості в редакції, затвердженій постановою КМУ від 12.05.2023 № 471 (далі — Постанова № 471). Однак це не всі нововведення в порядку закупівель товарів, робіт і послуг, які діятимуть на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Розберемо, на що ще звернути увагу

ЧИТАЙТЕ ПЕРШИМИ ПРО ВСІ ЗМІНИ У ЗАКУПІВЛЯХ

Набрання чинності

Коли Постанова № 471 набере чинності, замовники, що зобов’язані проводити публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводитимуть їх з урахуванням Особливостей.

Постанова № 471 набирає чинності через три дні з дня її опублікування. Постанову № 471 офіційно опублікували у виданні «Урядовий кур’єр» від 16.05.2023 № 97.

Отже, на сьогодні нова редакція Особливостей не набрала чинності, тому замовники ще можуть оголошувати і проводити нові закупівлі у «старому» порядку. Тобто за звичною і поки що чинною редакцією Особливостей.

Участь у закупівлі

І надалі діятиме заборона проводити публічні закупівлі товарів, робіт і послуг з російської федерації/республіки білорусь.

Однак з огляду на нововведення замовники зможуть закуповувати такі товари, роботи, послуги у випадках, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Винятки

Нова редакція Особливостей передбачає, що положення частин 568 і 9 статті 3 Закону № 922 застосовують на умовах, визначених Законом № 922. Ці положення визначають предмети закупівлі, окремих замовників та особливості проведення процедур закупівлі окремих товарів, робіт і послуг, на які дія Закону № 922 не поширюється.

Отже, у разі таких закупівель замовники керуються положеннями Закону № 922, а не Особливостей.

Поповнився новими власними винятками й пункт 9 Особливостей. Зокрема, до випадків, коли замовники не застосовують процедури закупівель/спрощені закупівлі, визначені Законом та Особливостями, тепер належать закупівлі за кошти резервного фонду держбюджету для:

  • виконання завдань, покладених на Державне управління справами;
  • ліквідації наслідків бойових дій підприємствами оборонно-промислового комплексу.

Закупівлі за кошти донорів

Закупівлі за кошти донорів замовники також зможуть проводити відповідно до Особливостей. Йдеться про закупівлі за кошти, які за міжнародними договорами України надають Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Міжнародна фінансова корпорація, Багатостороннє агентство з гарантування інвестицій, Міжнародна асоціація розвитку, Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк, Північний інвестиційний банк та інші міжнародні валютно-кредитні організації.

Так, закупівлю товарів, робіт, послуг, що фінансується за кошти згаданих міжнародних організацій, згідно з їхніми правилами і процедурами, які передбачають можливість застосувати законодавство України у сфері публічних закупівель, замовники можуть проводити за Особливостями з урахуванням додаткових вимог і умов, схвалених такою організацією, зокрема у спеціальному процедурному посібнику щодо відповідного кредиту (позики, гранту), наданого за міжнародним договором.

Закупівлі в е-каталозі

Нова редакція Особливостей передбачає особливий порядок закупівлі товарів для Державної кримінально-виконавчої служби в е-каталозі. Вона визначає: якщо переможець відбору, який повідомив про намір укласти договір про закупівлю, відмовиться укладати договір, то такий замовник зможе обрати наступного постачальника з економічно вигідною ціною. Для цього він може сформувати замовлення в е-каталозі з такими самими технічними, якісними, кількісними та іншими характеристиками товару та ціною, що й у запиті ціни пропозиції.

Відмовою укладати договір про закупівлю вважають письмове повідомлення переможця про відмову підписувати договір про закупівлю або непідписання ним договору у встановлений замовником строк.

За результатами такої закупівлі замовник має опублікувати в ЕСЗ звіт разом з обґрунтуванням укладення договору та документ (документів), що підтверджує відмову укладати договір.

Алгоритм запиту ціни пропозицій за Особливостями

Контроль закупівель

Державне регулювання, контроль у сфері публічних закупівель та громадський контроль й надалі регулюватиме стаття 7 Закону № 922.

Однак маємо враховувати й важливу зміну щодо держфінконтролю закупівель замовників.

Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи отримали повноваження проводити не лише моніторинг процедур закупівель. З набранням чинності Постановою № 471 аудитори проводитимуть також моніторинг закупівель, за якими замовники оприлюднили в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель. Такий моніторинг відбуватиметься у порядку, встановленому статтею 8 Закону № 922.

Це означає, що аудитори зможуть одразу ж проконтролювати правомірність укладення прямих договорів, а також — процес їх виконання.

Дані автоматичних індикаторів ризиків в ЕСЗ ураховуватимуть вимоги Особливостей.

Читайте також про очікувані зміни в ЕСЗ щодо нової системи індикаторів ризиків:

Нові можливості Prozorro: на що розраховувати закупівельнику

Забезпечення

У новій редакції Особливостей уточнені вимоги щодо забезпечення тендерних пропозицій та забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо замовник вимагає їх надати від учасника під час проведення відкритих торгів.

Під час закупівлі за Особливостями замовники повинні застосовувати:

  • щодо забезпечення тендерної пропозиції — положення статті 25 Закону з урахуванням пункту 47 Особливостей;
  • щодо забезпечення виконання договору про закупівлю — положення статті 27 Закону з урахуванням пункту 21 Особливостей.

Локалізація

Замовники, як і раніше, продовжать у встановленому порядку застосовувати ступінь локалізації виробництва для закупівель товарів з переліку, визначеного положеннями пункту 6-1 розділу X Закону № 922.

Не потрібно застосовувати локалізацію для закупівлі:

 

Schkola1.png

Станьте слухачем Вищої школи Закупівельника,

щоб швидко опановувати всі закупівельні зміни в умовах воєнного стану

 

 

Відкриті торги

Найбільше змін нова редакція Особливостей передбачає для відкритих торгів — змінюється не лише порядок проведення цієї процедури закупівлі, а й пункти Особливостей, на які замовники посилаються в своїй тендерній документації.

Акцент

Редакція вже готує консультацію про алгоритм відкритих торгів з урахуванням етапу аукціону, а також повний пакет оновлених протоколів УО про затвердження рішення УО на різних етапах відкритих торгів.

Чекайте на них найближчими днями.

А як ураховувати під час своїх закупівель інші зміни, ми пояснюватимемо детально в консультаціях наших експертів.

 

оборонні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді