Зміни до Господарсько-процесуального та Цивільно-процесуального кодексів щодо судового збору

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
ВРУ ухвалила в другому читанні та в цілому Закон № 13192 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку розподілу судових витрат та судового збору»

Зміни до Господарсько-процесуального та Цивільно-процесуального кодексів щодо судового збору

Повідомлення викривачів: хто і які порушення викриває

Документ передбачає суттєві зміни до Господарського процесуального кодексу України (ГПК), Цивільного процесуального кодексу України (ЦПК), Кодексу адміністративного судочинства України (КАС) і Закону України «Про судовий збір».

Прозоріша процедура розподілу судових витрат

Законом встановлено, що суди зможуть ухвалювати додаткові рішення щодо судових витрат без обов’язкового виклику сторін, якщо справа розглядається в письмовому провадженні. Це дозволить уникнути зайвого навантаження на судову систему й пришвидшить процеси розгляду справ.

У разі потреби суд все ж має право призначити засідання — не пізніше ніж через 10–20 днів після основного рішення.

Обмежено ставки судового збору для фізосіб

Відтепер для фізичних осіб встановлено граничні розміри судового збору за подання апеляційної чи касаційної скарги:

  • у справах майнового характеру — не більше 7 прожиткових мінімумів;
  • у соціальних, трудових, житлових спорах — не більше 3–5 прожиткових мінімумів.

Також особу можуть повністю звільнити від сплати судового збору, якщо його сума перевищує 5 % її річного доходу.

Судові витрати — справедливо і з урахуванням доходу

Зміни зобов’язують суд враховувати майновий стан особи під час вирішення питань про розстрочення чи звільнення від сплати. У фокусі — забезпечення доступу до правосуддя для всіх учасників процесу.

Чому це важливо для держорганів

Державні установи та органи місцевого самоврядування, які виступають сторонами в судових процесах, мають врахувати оновлену процедуру підготовки документів і розрахунків судового збору. Це вплине на планування бюджетних витрат та взаємодію з контрагентами в межах судових спорів.

Джерело: законопроєкт від 18.04.2025 № 13192

додаток

image29

Статті за темою

Усі статті за темою

Що таке конфлікт інтересів

Завадити успішному проведенню закупівель може конфлікт інтересів. Необхідно перевірити вірогідність його наявності перед початком закупівель. Для цього з’ясуємо, що це, які є види конфліктів, відповідальність при їх наявності, та як їм запобігти, у цій статті
12810

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
17681

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
30921

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
9017

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
506

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді