❗Що зміниться для державних підприємств після скасування Господарського кодексу

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
Закон від 09.01.2025 № 4196-IX впроваджує масштабну реформу управління державними та комунальними підприємствами. Документ скасовує Господарський кодекс – пережиток радянської системи, що гальмував розвиток бізнесу та суперечив європейським нормам

Що зміниться для державних підприємств після скасування Господарського кодексу

Весняний інтенсив для закупівельників

26 лютого Президент підписав Закон «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об'єднань юридичних осіб» № 4196-IX від 09.01.2025, який, зокрема, визнає Господарський кодекс України (ГКУ) таким, що втратив чинність.  

Відтепер відносини, що раніше регламентувались Господарським кодексом України, регулюватиме Цивільний кодекс України, оскільки ГКУ – це перепона для нормального євроінтеграційного процесу, адже корпоративні правила в ньому суперечили правилам ЄС.

«Тепер правила гри будуть зрозумілими та однаковими для всіх», – пояснив народний депутат від фракції «Слуга Народу», голова підкомітету з питань регулювання публічних закупівель та ефективного управління державним і комунальним майном Олексій Мовчан.

Він зазначив, державні підприємства наразі мають три роки, щоб перетворитися на акціонерні товариства чи ТОВ.

«Буде проведена масштабна інвентаризація державного майна – це кінець «темним» схемам. Держпідприємства більше не зможуть працювати за радянськими правилами – їхня діяльність стане прозорішою та ефективнішою», – розповів депутат.

Отже, що чекає на державні і комунальні підприємства

1. Корпоратизація державних та комунальних підприємств

Державні та комунальні унітарні підприємства протягом перехідного періоду мають бути перетворені в Акціонерні товариства або товариства з обмеженою відповідальністю. Тобто – корпоратизуватись.

2. Зміна правового режиму державного та комунального майна

Майно, що було передане на праві господарського відання, має бути інвентаризоване та внесене до статутного капіталу нових АТ або ТОВ.

Майно, яке не підлягає приватизації, буде передаватися на праві узуфрукту, що дозволяє використовувати його з додатковим контролем держави​.

3. Більше прозорості та підзвітності при управлінні майном підприємств із часткою власності держави

Усі операції з майном підприємств, де державі належить понад 50% акцій, здійснюватимуться через електронні аукціони в системі Prozorro Продажі, тобто – на відкритих та прозорих торгах.

Також такі підприємства зобов’язані публікувати оголошення про проведення закупівель і звіти про їхні результати​ у системі закупівель Prozorro.

4. Уніфікація правового регулювання для нетипових організаційно-правових форм

Засновники юридичних осіб, які мають нетипові організаційно-правові форми, можуть прийняти рішення про перетворення в товариства з обмеженою відповідальністю, зводячи їхній статус до загальних норм ТОВ​.

5. Оприлюднення фінансової звітності

Державні підприємства та товариства з державною часткою понад 50% зобов’язані оприлюднювати свою фінансову звітність на Єдиному державному порталі, що забезпечить прозорість та підзвітність.

Реалізація цих положень сприятиме створенню єдиних, прозорих та передбачуваних умов для державних, комунальних і приватних підприємств. Це, зокрема:

  • дозволить залучати інвестиції в українську економіку;
  • спростить управління державним майном;
  • мінімізує корупційні ризики;
  • наблизить українське господарське право до світових стандартів.

«Це величезний крок до ринкової економіки та євроінтеграції України!» – наголосив Олексій Мовчан.

Джерело: офіційний сайт ВРУ, офіційний сайт політичної партії «Слуга Народу»

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
6783

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
10569

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
17899

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
48291

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді