У Prozorro оцінили можливі наслідки законопроекту №5289 щодо спрощення закупівель органами місцевого самоврядування

Сьогодні у Верховній Раді планують розглянути законопроект №5289 «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо спрощення організації та проведення процедур закупівель сільськими, селищними радами, міськими територіальними громадами», який фактично пропонує скасувати обов’язок проводити спрощені закупівлі в системі Prozorro від 50 тис. грн. Це відкриває можливості для зловживань на публічних закупівлях на суму близько 40 млрд грн на рік.

 У Prozorro оцінили можливі наслідки законопроекту №5289 щодо спрощення закупівель органами місцевого самоврядування

“Сам законопроект нібито покликаний спростити життя органам місцевого самоврядування, але він складається з 2 поправок, які не узгоджуються між собою. Одна з них справді дозволяє місцевим радам та ОТГ закуповувати деякі товари та послуги для соціальної сфери без використання спрощених закупівель у Prozorro. Водночас друга правка де-факто ліквідує необхідність проводити спрощені закупівлі взагалі для всіх замовників. І це несе суттєві корупційні ризики, оскільки замість конкурентного відбору постачальників ми знову матимемо прямі угоди зі “своїми” за завищеними цінами”, — пояснює директор ДП “Прозорро” Василь Задворний.

Нагадаємо, що з квітня 2020 року усі державні замовники стали зобов’язаними проводити спрощені закупівлі в системі Prozorro в діапазоні від 50 тис. грн і до тендерної суми (200 тис. грн для закупівлі товарів і послуг, 1,5 млн грн для робіт).

Оголошення спрощеної закупівлі: як, що і коли

Спрощені закупівлі це фактично простіша версія відкритих тендерів. Вони є швидшими, ніж відкриті торги, зокрема вони мають коротші строки, вимагають підготовку значно меншої кількості документів та можуть відбутися з одним учасником. Водночас вони передбачають прозорий відбір постачальників, що дозволяє державі заощаджувати кошти.

З моменту запровадження спрощених закупівель у квітні 2020 року, держава планувала витратити на них приблизно 43 млрд гривень. Однак 4,2 млрд (майже 10%) вдалося заощадити саме завдяки конкуренції постачальників на онлайн-аукціонах в Prozorro.

Крім того, для органів місцевого самоврядування та всіх інших замовників уже зараз існує більш швидка альтернатива спрощеним закупівель — електронний каталог Prozorro Market. Це онлайн-магазин, де невеликі партії необхідних товарів можна придбати в декілька кліків у вже кваліфікованих постачальників. Вже зараз в ньому можна купувати такі критичні товари як пальне, харчові продукти, електроенергію.

Законопроект 5289 не підтримали Мінекономіки, Мінфін та НАЗК, зокрема відзначивши ризики неефективного використання публічних коштів та корупційних дій. Свої зауваження до законопроекту висловили Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України та Державна аудиторська служба України. Не голосувати за цю ініціативу вже закликали в Transparency International Ukraine.

Джерело: Прозорро


УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш FB та читайте важливі новини від порталу «Держзакупівлі» першими.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Закупівля природного газу

Щоб отримати газ вчасно та безперебійно, скористайтеся порадами експерта для закупівлі газу на наступний рік. Пам’ятайте, що закупівля газу є конкурентною, а його ціна нестабільною, а це ускладнює проведення закупівлі
9839

Закупівля електроенергії на 2025 рік

Тримайте поради для закупівлі електроенергії: від визначення коду ДК до укладення договору на постачання електроенергії
11182

Закуповуємо розподіл електроенергії

Щороку замовники стикаються із закупівлею послуг розподілу електроенергії. У статті — поради для укладення договору та код ДК для розподілу електричної енергії
1603

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді