У Prozorro оцінили можливі наслідки законопроекту №5289 щодо спрощення закупівель органами місцевого самоврядування

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Сьогодні у Верховній Раді планують розглянути законопроект №5289 «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо спрощення організації та проведення процедур закупівель сільськими, селищними радами, міськими територіальними громадами», який фактично пропонує скасувати обов’язок проводити спрощені закупівлі в системі Prozorro від 50 тис. грн. Це відкриває можливості для зловживань на публічних закупівлях на суму близько 40 млрд грн на рік.

 У Prozorro оцінили можливі наслідки законопроекту №5289 щодо спрощення закупівель органами місцевого самоврядування

“Сам законопроект нібито покликаний спростити життя органам місцевого самоврядування, але він складається з 2 поправок, які не узгоджуються між собою. Одна з них справді дозволяє місцевим радам та ОТГ закуповувати деякі товари та послуги для соціальної сфери без використання спрощених закупівель у Prozorro. Водночас друга правка де-факто ліквідує необхідність проводити спрощені закупівлі взагалі для всіх замовників. І це несе суттєві корупційні ризики, оскільки замість конкурентного відбору постачальників ми знову матимемо прямі угоди зі “своїми” за завищеними цінами”, — пояснює директор ДП “Прозорро” Василь Задворний.

Нагадаємо, що з квітня 2020 року усі державні замовники стали зобов’язаними проводити спрощені закупівлі в системі Prozorro в діапазоні від 50 тис. грн і до тендерної суми (200 тис. грн для закупівлі товарів і послуг, 1,5 млн грн для робіт).

Оголошення спрощеної закупівлі: як, що і коли

Спрощені закупівлі це фактично простіша версія відкритих тендерів. Вони є швидшими, ніж відкриті торги, зокрема вони мають коротші строки, вимагають підготовку значно меншої кількості документів та можуть відбутися з одним учасником. Водночас вони передбачають прозорий відбір постачальників, що дозволяє державі заощаджувати кошти.

З моменту запровадження спрощених закупівель у квітні 2020 року, держава планувала витратити на них приблизно 43 млрд гривень. Однак 4,2 млрд (майже 10%) вдалося заощадити саме завдяки конкуренції постачальників на онлайн-аукціонах в Prozorro.

Крім того, для органів місцевого самоврядування та всіх інших замовників уже зараз існує більш швидка альтернатива спрощеним закупівель — електронний каталог Prozorro Market. Це онлайн-магазин, де невеликі партії необхідних товарів можна придбати в декілька кліків у вже кваліфікованих постачальників. Вже зараз в ньому можна купувати такі критичні товари як пальне, харчові продукти, електроенергію.

Законопроект 5289 не підтримали Мінекономіки, Мінфін та НАЗК, зокрема відзначивши ризики неефективного використання публічних коштів та корупційних дій. Свої зауваження до законопроекту висловили Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України та Державна аудиторська служба України. Не голосувати за цю ініціативу вже закликали в Transparency International Ukraine.

Джерело: Прозорро


УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на наш FB та читайте важливі новини від порталу «Держзакупівлі» першими.

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Як запланувати та провести закупівлю ремонту доріг під час воєнного стану

Замовникам складно знайти інформацію про закупівлю поточного ремонту доріг. Тому ми зібрали ключові аспекти в одній статті. Що буде предметом закупівлі? Якими законодавчими актами керуватися, коли закуповуєте поточний ремонт доріг? На що звернути увагу, щоб не допустити помилки під час закупівлі ремонту доріг?
17735

Постачальник «останньої надії» 2026

Залишитись без постачання електроенергії або газу — неприпустимо для багатьох замовників. Електрика та газ необхідні не лише виробничим підприємствам, а й лікарням, закладам освіти та харчування тощо. Щоб не допустити газоенергетичного колапсу, законодавство передбачило закупівлі у постачальників «останньої надії» (ПОН). Хто в Україні є ПОН у 2025 році та які варіанти проведення закупівлі у постачальника останньої надії встановлює законодавство на наступний рік?
17693

Настанова з визначення вартості будівництва із змінами

Настанова з визначення вартості будівництва затверджена Наказом Мінінфраструктури 01 листопада 2021 № 281. З того часу Настанова зазнала 4-х змін. Скачайте актуальний текст цього нормативного документа разом із додатками
8536

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді